Dyrt med cross och enduro?

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Är det bara jag som har tänkt på hur jäkla dyrt det är med cross och enduro hojar? Det känns ju inte som att man får så mycket hoj för pengarna. Väldigt enkla hojar (om man jämför med sporthojar) som har kassa bromsar, dålig elektronik och väldigt lite finnesser går på 70-80' nya. Kawazaki har ju en budget sporthoj för 35'. Varför kan ingen tillverkare sälja en enduro för det priset? :) Känns ju heller inte som att utvecklingen gått jättemycket framåt de tio senaste åren så så mycket i utvecklingskostnader kan det inte vara.

När man väl har köpt en hoj så är ju sen underhållet väldigt omfattande. Oljebyten var 5:e timme och ställa ventiler var 10:e sen en helrenovering efter inte allt för lång tid om motorn inte ska braka ihop. Känslan är i och för sig att det håller på att bli LITE bättre.

Nu kör jag inte själv men tänkte kanske börja men vet inte om jag kommer ha tid eller pengar.
 
Vet inte vad du haft för hoj, men jag har då aldrig behövt ställa ventiler var 10:e h. Ställde dom efter 50h och är nu uppe i 100h på min yz 450 07 och spelet är bra.
Beror ju väldigt mkt på vem det är som kört hojen när en helrenovering behövs. En motionär kan köra en hoj bra länge innan en helrenovering behövs.

Att det inte skulle vara så stor utveckling dom 10 senaste åren håller jag inte heller med om.
 
Köp en sporthoj för 80k med bra bromsar och elektronik och ge dig ut i skogen med då...
 
Huvudpoängen med mitt inlägg var att jag tycker att priserna känns alldeles för höga på crossar och enduros. Dom kommer troligtvis pressas ner om några år då kineserna får ordning på sina prylar ( för det kommer dom få tillslut ) eller att någon av de större tillverkarna sänker priset (Kawa verkar pigga på att sno marknadsandelar på det sättet ).


Köp en sporthoj för 80k med bra bromsar och elektronik och ge dig ut i skogen med då...
Varför skulle jag göra det? :va
 
Men va fan,det e ju tävlingshojar du pratar om...Klart dom kostar pengar. på såna hojar e ju effekt o vikt rätt viktiga så dom har värre saker i både ram(styvare o lättare) o motor(lättare o mer effekt)o fjädring(mer justerings möjligheter) än vad en sk vanlig standard mc har. sen så görs dom i mindre upplagor än vad standard hojarna tillverkas i ,vilket ju inte heller gynnar priset direkt. Utvecklingen har väl inte direkt stått stilla dom sista åren. Var väl inte sådär jätte vanligt med 4-takt på crossbanorna eller i skogen 98 direkt, eller? Fjädringen har väl heller inte stått still, o nu kommer insprutning på vissa hojar.Smakar det, så kostar det:D
 
Dagens enduro/cross hojar är mer eller mindre ready to race direkt från kartongen därför är det svårt att försöka klämma i en kineskopia in i det hela.
Praga var ett märke som försökte slå sig in på marknaden bla köra kåsan, tror Martin Lind körde en av hojarna. Hur de fungerar nu vet jag inte förutom att tillverkningen är såld till VM Motor. VOR var ett annat märke som blev snabbt känd för sin agressiva motor men reservdelar mm gjorde att VOR försvann rätt snabbt om de ens finns kvar. Tror inte tillverkarna idag vågar sälja ett billigare alternativ av en modell då det finns så pass många andra aktörer. Vad är du ute efter att börja med 2-takt eller 4-takt? Yamaha var bland de 1:a som verkligen utmanade 2-taktarna när deras 4-takts 400 kom slutet på 90-talet. Om du inte har så mkt erfarenhet så skulle jag prova 2-takt där det finns en del att välja på. Mina favoriter är KTM200, Kawa KDX200, KTM250 & Suzuki RMX250.

Så många gånger som Joakim Hedendahl vunnit med sin Suzuki RMX250 både Kåsan & diverse varvlopp såsom GGN, Stångebro & ränneslätt så lär det knappast vara en skithoj även om den varit med en hel del. Motorn är rätt förlåtande. KTM200 & KDX200 är mkt bra ingångshojar dock är ev KTM200 att föredra då den är mer modern men man kan köra ruskigt fort med en KDX200 också. Dessa hojar tröttar ut en så lite som möjligt pga dess snälla motor.
Ett annat alternativ till nybörjarhoj då som 4-takt är XR400 som är känd för sin driftsäkerhet men kan utmana en del nyare hojar om den kompletteras med diverse fjädringskomponenter. Fick köra en xr400 "Annie Seel,s gamla dakarhoj" när jag var i Andorra och körde. Full rulle 30mil varje dag i en vecka & de bangade inte för något.

2exogm8.jpg
 
Att jämföra priset på gathoj och en tävlingshoj oavsett kategori blir bara helt fel.
En tävlingshoj för bana är inte heller direkt billig att köpa ny.

Smakar det så kostar det helt enkelt.

Själv tycker jag det är värt varenda krona.
 
Det är nog en hel del utvecklingskostnader ändå. Det är ju uppdateringar varenda år och eliten tycks behöva det allra senaste för att hävda sig i MX så nog blir det förbättringar och utveckling.
 
Dyrt är ett roligt begrepp. Dyrt med cross/enduro? Ja du, det beror helt och hållet på vems plånbok man utgår ifrån.
 
Fast då hade ju Bergarna varit i haft 4t tävlingshojar i ca 10år.

Absolut inget ont om Husaberg men den hysterin & dominansen Yamaha hade med sin yzf400 kunde man knappt undgå även om Husaberg hade sina hojar.

Men jag är helt klart imponerad av Husaberg att kunna hålla sig på topp med uppdaterade versioner mot de välkända japanerna & europeiska märkena.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top