Dyrt för mc-arrangörer

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Polisen får kräva betalt för bevakningen vid Swedish Bike Meet på High Chaparral utanför Gnosjö. Det slår nu regeringsrätten fast.

Polismyndigheten i Jönköpings län har ju krävt att arrangörerma betalar delar av kostnaden för bevakningen av Swedish Bike meet år 2004 och 2005.

Se länk.

http://tv4nyheterna.se/1.326324/2008/03/11/dyrt_for_mc_arrangorer;jsessionid=hcdIXm8JwBE2pdo5IZEIr

Detta är ju mysko.

Polisen menar att kriminella mc-gäng som besöker mc-träffen tvingar fram en ökad bevakning. Dessutom att polisen har rätt att ta ut kostnaden eftersom det är ett vinstdrivande arrangemang.

Vad skall arrangören göra när de så kallade kriminella mc-gängen kommer, stoppa dem och säga att här får ni inte komma in? Då bryter de säkert mot någon annan lag?

Om ett så kallat kriminellt mc-gäng stannar hos ett vinstdrivande företag som en mack, affär, hotell, mm, skall då ägaren betala för de poliserna som eventuellt övervakar dessa?

Detta kan ju innebära dödsstöten för alla större MC och andra arrangemang som polisen anser att de måste övervaka då det finns risk att kriminella kan besöka arrangemanget. :huvet

Jag bor i närheten av Globen och ser den tämligen massiva polisinsats dom har vid varenda fotbollsmatch å hockeymatch, som ju utförs i rent vinstdrivande syfte, och besöks av rätt stora mängder huliganer som nog inte ens vet hur matchen slutade, dom vill bara supa å misshandla varandra. Mig veterligen betalar staten glatt för polisens jobb såna gånger. Vad är skillnaden? På hojträffar träffas alla för att umgås med alla, skapa band och lära känna nya vänner. På sportevenemang går det ju ut på att besegra dom man möter, å alla har inte fattat att det INTE gäller på läktaren.
Men Kjelle eller Chrolo kanske kan berätta hur räkningarna för sportevenemang ser ut?

Jag bor i närheten av Globen och ser den tämligen massiva polisinsats dom har vid varenda fotbollsmatch å hockeymatch, som ju utförs i rent vinstdrivande syfte, och besöks av rätt stora mängder huliganer som nog inte ens vet hur matchen slutade, dom vill bara supa å misshandla varandra. Mig veterligen betalar staten glatt för polisens jobb såna gånger. Vad är skillnaden? På hojträffar träffas alla för att umgås med alla, skapa band och lära känna nya vänner. På sportevenemang går det ju ut på att besegra dom man möter, å alla har inte fattat att det INTE gäller på läktaren.
Men Kjelle eller Chrolo kanske kan berätta hur räkningarna för sportevenemang ser ut?

Det är ofta som så att arrangörer av sportevenemang som de du talar om får betala polisen jo.

Någon som förresten har summan av hela polisinsatsen? Dvs. vad lyckades alla dessa poliser åstadkomma.
Var det inte typ. 4 gripanden för fylla och ett narkotikabrott eller något sådant..

Jag var personligen där under det sista Bikemeet och jag tyckte att helikoptern som hovrade över stället var minst sagt overkill.
Jag menar det är ett inhängnat område med bevakade utgångar. Inte direkt så att någon kan fly från polisen ifall dom vill ha tag på en.
Men det är klart behöver dom inte själva betala för flygtimmarna så är det ju hur kul som helst att skicka upp en helikopter.

Det var ju ingen liten summa heller.

Nu har regeringsrätten emellertid avslått arrangörens överklagan och då gäller kammarrättens dom att arrangörerna ska betala 1 750 000 för bevakningen under dom två mc-träffarna.

Det var ju ingen liten summa heller.

Nu har regeringsrätten emellertid avslått arrangörens överklagan och då gäller kammarrättens dom att arrangörerna ska betala 1 750 000 för bevakningen under dom två mc-träffarna.

Du skojar? Fyfan vad "lol"

Det är ofta som så att arrangörer av sportevenemang som de du talar om får betala polisen jo.
Är det verkligen så?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=575591&previousRenderType=6

"Polisens stora kostnader för bevakning av idrottsevenemang är en politiskt het fråga. Ordningslagen ger egentligen polisen rätt att kräva ersättning, men tolkningen är oklar och trots flera propåer till Rikspolisstyrelsen har frågan lämnats öppen.

Fotbollens företrädare protesterar vilt varje gång krav höjs på ekonomisk ersättning till polisen."

I för sig verkar det som att de skulle kunna kräva ersättning men inte gör det.
"Hos Rikspolisstyrelsen uttrycker biträdande chefsjurist Björn Malmqvist viss förvåning över att Stockholmspolisen inte tillämpar gällande lagstiftning.
- Det är möjligt att praxis saknas, men mig förefaller det tydligt att exempelvis en derbymatch i fotboll är en "offentlig tillställning". Därmed borde det vara möjligt för polisen att ta betalt för bevakning, om arrangören driver ett bolag och har ett vinstintresse, säger Malmqvist."

Är det verkligen så?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=575591&previousRenderType=6

"Polisens stora kostnader för bevakning av idrottsevenemang är en politiskt het fråga. Ordningslagen ger egentligen polisen rätt att kräva ersättning, men tolkningen är oklar och trots flera propåer till Rikspolisstyrelsen har frågan lämnats öppen.

Fotbollens företrädare protesterar vilt varje gång krav höjs på ekonomisk ersättning till polisen."

I för sig verkar det som att de skulle kunna kräva ersättning men inte gör det.
"Hos Rikspolisstyrelsen uttrycker biträdande chefsjurist Björn Malmqvist viss förvåning över att Stockholmspolisen inte tillämpar gällande lagstiftning.
- Det är möjligt att praxis saknas, men mig förefaller det tydligt att exempelvis en derbymatch i fotboll är en "offentlig tillställning". Därmed borde det vara möjligt för polisen att ta betalt för bevakning, om arrangören driver ett bolag och har ett vinstintresse, säger Malmqvist."

Som jag förstått det så är det bevakningen INNE på arenan som klubbarna betalar för. Den stora bevakningen som sker utanför är en "samhällsfråga".

Får polisen ta betalt för sin insatts vid arrangemang kommer det bli ganska dött på dessa då inga kommer att komma då biljetterna kommer bli för dyra.

Detta är helt sjukt, polisen hotar med dyra räkningar för att kunna hålla säkerheten, arrangören lägger ner och Svedala blir lika dött som sydpolen.

Men polisen kan då ta ledigt på helgerna och jobba kl 8-5 vardagar. :huvet

Jag har besökt SW.Bike M. de sista 5 åren, de var igång.. å jag har hellre mina ungar springande på detta ställe de helger, än att de får gå å se en fotbollsmatch i stockholm. Oavsett vilka lag som spelar.....

Polisen och staten ser ju pengar i detta, är det slutet för stora arrangemang?:confused: :confused:

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...