Dyrare försäkringar även för motarder?

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag köpte min motard för bla att det hade blivit lite för dyrt att åka runt med sporthoj.
Fick brev av Trygg Hansa häromdagen där det stod att dom hade slutat med offroadförsäkringen och skulle höja min premie till 5995:- år/helförsäkring (hade tidigare ca 3800:-år/helförsäkring).

Lugnt tänkte jag , bara att byta till ett annat bolag!
Döm om min förvåning när det visade sig att Trygg Hansa var nästan det biligaste bolaget endå!!!
Är det flera än jag som har fått så stora höjningar?

Lista med bolag som jag har pratat med:
KTM Lc4:a 01

Länsförsäkringar
013-29 00 00
Helförsäkring: 11.075:- per år.
Självrisk: 3000:-

Bilsport & Mc
Tel: 0470 - 20 125
Helförsäkring: 5855:-/år
Självrisk: 10.000:-

if&/Skadia
Tel: 020 - 655 655
Helförsäkring: 1221:- per månad 13821:- per helår
Självrisk: 6000:- vagnskada 5000:- stöld

Folksam
Tel: 020 - 72 20 10
Helförsäkring: 11.116/år 1500/per månad
Självrisk: 6000:- vagnskada 1200:- stöld

Susab Tennant
Tel: 08 - 544 766 00
Helförsäkring: 9177:- /år
Självrisk: 7000:-

SalusAnsvar
Tel: 0200 - 875 000
Helförsäkring: 32.048/år
Självrisk: 6000:-

Last edited:
Samma sak för mig! Har haft gixxer 1100 för ett par år sedan. Tänkte att motard kan va skoj, så var det ju billigare försäkring......Jag har betalat
1.700/år hel på T-H, nu vill de ha 5.500/ år av mig oxå!!!! Det sorgliga är att
gixxern är nere under 1.700/år halvförs nu. Va ska man säga 150hk mot 50hk
o sån skillnad. Så jävla mycket stölder o olyckor kan det väl inte skilja mellan dessa fordon kontra hk!!!! Man får väl köra trafikförs endast. :kocko :kocko

Har man inte en flång ny är det ingen mening med helförsäkring.
Om man skulle skada all plast på cykeln kostar det runt 3000 kr :Bugar

Verkar himla lurigt, det här.
Stygg Transa som jag hade fram till månadsskiftet höjde min försäkring till det dubbla, (över 5400:- / år trafik.)
Billigast kom jag undan med Folkskam, 2700:- / år trafik).
Konstigt att det är så olika hur folk får premier.
Sen att vissa har hojen typad för 6 KW o dyl (läs Husa) och min lilla minimoppe är typad för 39 KW gör ju saken lätt intressant... :gnissla

Tyvärr är det dessa stölder av motarder som höjer premierna, men ÄVEN dessa som fick för sig tidigare att ta allt på självrisken då de hade åkt omkull.
Dessa brukar oftast kallas posers som vill att hojen ska vara i nyskick då de säljer den efter 4-5 månader. De enda skälen till att använda denna självrisk är t,ex om t,ex svingen är av, gaffeln krökt, ramsned mm som verkligen kostar att byta. När jag köpte min Ktm 640 SM -01 helt ny så kostade försäkringen 2100:- kommer inte ihåg självrisken men den kan inte ha varit hög. Ett annat exempel är när jag skrotade min TRX850 -97 men den gick att laga. Verkstan frågade om jag ville byta ena gaffelbenet och bakre bromsok som blivit repiga. Jag undrade varför för de funkade fortfarande + att jag sparade en antal tusenlappar i självrisken också. Och det var inga problem senare när jag sålde hojen. Visst kan de vara lockande för vissa som ha sådana märken där plasten kostar mkt t,ex honda men glömmer att de förstår för andra. Visst har försäkringsbolagen monopol och kan styra och ställa hur de vill. Men det finns tyvärr en stor del IDIOTER som utnyttjar systemet som bara tänker på själv själva och sen blir förbannade när de nästa gång får deras premie att den har tredubblats av någon anledning. Inte undra på att motorcyklisterna dör ut inom kort.

har inte fått något brev från Folksam om förhöjning.. ja bor i sthlm men hojen står på annan ort men får iaf betala försäkrings premie på vart jag bor.. å den är 2300:- halv / halv.. den ligger på 1800:- halv / hel om ja skulle vara skriven där hojen står..

Mycket enkelt. Åk oförsäkrat.
Men då lär man låsa in den ordentligt.

Min första offroadförsäkring (för en Duke-II) gick på 1.600kr/år helförsäkrat och det var då en flång ny maskin. Sedan dess har det blivit populärt med motard och därmed dyrare... :(

Som dyrast har det nu legat på runt 2.600 per maskin, fast avskaffar de offroadförsäkringen i nuvarande bolaget, blir det nog saftigare premier. Tack och lov flyttade jag nyss ut på landet och har fått tillbaka ett par tusenlappar från försäkringsbolaget :tummenupp

Marals76 skrev:
Har man inte en flång ny är det ingen mening med helförsäkring.
Om man skulle skada all plast på cykeln kostar det runt 3000 kr :Bugar

Tänkte jag med men kollade upp och det var bara runt 1000:- lappen billigare!
Bilsport Mc skulle tex ha 4700:- halv/år och då är det ju inte mycket att snåla på!

Det inte jag fattar är att kompisen som har en 625:a 03:a , är precis lika gammal och bor här i Lkpg med får betala 2600:- helt/år?!?

Tom K. Får man fråga vilket bolag Du har? Jag har T-H o de har avskaffat offroadförsäkringen. Har nyss talat med dem om detta. Jag bor oxå på landet,
i total glesbyggd o tyckte min premie tokhög. Då bytte killen postnummer på mig till 08, då hamnade premien på 12000:- året, nu är den 5000:- från förut då man hade 1700:- året. Tycker hela systemet suger, är 33 år haft kort sedan 18 o ALDRIG utnuttjat nån form av försäkring. Men man får tydligen va med o dela på kakan ändå!!!

Jag fick papper från Bilsport&Mc häromdagen men det var bara ett inbetalningskort, jag betalar halvårsvis och vinterhalvåret är det billigare än vår,sommar halvåret. Nu skulle jag betala strax över 900:- Har helförsäkring bor på landet 26år och den kostar 2700:- på Bilsport & Mc. Har en Husaberg 650 -01 reggad på 40kw.

Böjjarn skrev:
Tom K. Får man fråga vilket bolag Du har?

Bilsport&MC - har aldrig varit något strul med dem. När det gäller skadeärenden, så överlåter de allt handhavande åt ett annat bolag (Crawford, som även T_H nyttjar) - men det har funkat fint (man vill ju att det ska gå att nyttja försäkringen också om det verkligen behövs).

Har ringt runt o kollat nu! Märkligt nog så var länsförs billigast för mig om man väljer halvförsäkring. Iof bara 200 billigare året än bilsport/mc. Men tar man alla försäkringar i länsförs, så har jag för mig att man får rabatt på allt, o det gör väl inte ont......

KTM 625 -03 Länsförsäkringar 2016:- hel/hel 3000:- i självrisk på vagnskada.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back