Dyrare försäkring för fartsyndare...

Varför inte, synd bara att dom inte genomför det generellt. Ju bättre man sköter sig desto lägre premie....

hmm host host ..

vad har Hastighet med försäkringar att göra igenteligen ..

ska fi bygga våra försäkringar på antagande
Tycker ni t.ex man ska få högre premie fast man är skadefri 25 år MEN man har 3 fortkörningar på vardera 20 km/h för fort på en motorväg en sen kväll när det inte var någon trafik? (ja jag vet kan ske inte troligt senario men bara för att ni ska förstå)

Tycker bättre man satsar på att straffa ut de som klotar ur en hoj om året is..

+ att fi har våra dyra försäkringar att tacka oss själva .. Helförsäkrade MC förare är nog de som tar minst ansvar för sina egna handligar .. ni som skriver kalkyler och utför arbeten på skadade MC vet nog vad jag talar om ( -kolla en repa i eloxeringen ,- ja men hojen är ju 4 år gammal, -spelar ingen roll den var inte där innan jag satt hojen i den största björken i häckeberga.)

hmm host host ..

Tycker ni t.ex man ska få högre premie fast man är skadefri 25 år MEN man har 3 fortkörningar på vardera 20 km/h för fort på en motorväg en sen kväll när det inte var någon trafik? (ja jag vet kan ske inte troligt senario men bara för att ni ska förstå)
Hur mäter man objektivt hur bra/farlig en trafikant är? Du kan inte säga att en hojåkare har 23 på Braitrafikenskalan, och efter det sätta premien. Då mäter man hastigheten istället, eftersom det är enkelt, billigt och just väldigt mätbart. Sen om det är relevent eller inte, det spelar mindre roll, staten kan ju få in böter och bolagen höja premierna, och vi sitter i skiten, som vanligt.

hmm host host ..

Tycker bättre man satsar på att straffa ut de som klotar ur en hoj om året is..

+ att fi har våra dyra försäkringar att tacka oss själva .. Helförsäkrade MC förare är nog de som tar minst ansvar för sina egna handligar .. ni som skriver kalkyler och utför arbeten på skadade MC vet nog vad jag talar om ( -kolla en repa i eloxeringen ,- ja men hojen är ju 4 år gammal, -spelar ingen roll den var inte där innan jag satt hojen i den största björken i häckeberga.)

Har du alls läst artikeln jag länkade till? Det står ju klart och tydligt i de 3 första styckena hur de resonerat. Nu gäller det här ju bilar men det är ju lätt att överföra till hojåkare. Och då lär ju de som klotar 1 hoj/år inte ha så lätt att låta oss andra pröjsa deras beteende.

Statistik kan visa rätt mkt skit men det kan ju också användas till att få reda på anomalier eftersom genomsnitt blir ganska säkra. Varians och avvikelse bra värden att kika på också ;-p

Jag står iaf fortfarnde för det jag sade först; jag vill inte betala andras klotningar om jag kan undvika det.

Sen kan ju hoztic ta sig ett snack med mig om hur mkt hans respektive min olycka har kostat. Jag kan slå vad om att jag vinner eftersom min inte kostade försäkringsbolagen en spänn. ;-p

En lättöl på klubben är ett lämpligt vad ;-)

Den här principen är väl ändå redan satt i funktion? Nästan alla som kör sporthoj är fartsyndare, så därför får sporthojsägare betala hutlösa försäkringspremier. Att det sedan blir en och annan from och laglydig sporthojsförare som stryker med och får betala för andras synder får man räkna med.

Fullständigt onödigt förslag, tycker jag.

Har försäkringstagarna verkligen godkännt detta??

Ja, Folksam frågar först. Har för mig att man får reducerad premie om man låter dem montera in en låda som sparar mätvärden.

Men lita inte på mig, fråga Folksam vettja :tummenupp

Lite mer allmänt. Jag hör inte till dem som alltid håller hastighetsgränserna utom på vissa 50-sträckor och alltid där det är 30. Har klarat mig med att bli av med lappen 1 gång på 28 år. Man får gasa med lite urskiljning även om det låter skittråkigt. Jag har inget behov av att känna mig ball o kasahelvettetsaatan. :yoparty

Där jag smällde hade jag redan slagit av och det gick inte fortare än ca 50. På en sträcka jag aldrig kört förut och en skymd kurva som nöp efter att först ha öppnat upp. Från 90 ned till 50 i kurvan räddade nog mitt liv. Kalle_Norton råkade ut för en nästan identisk olycka månaden efter mig och han överlevde inte :-( :huvet

Tanken med detta system gäller inte enbart om du kör för fort utan även vilka tider på dygnet du kör och vilka vägar man väljer, kanske inte just nu men det kommer då det redan finns i Storbritannien och Folksam har visat sig väldigt positiva till det systemet.

Själv gillar jag inte denna idé så jag hoppas att det inte blir ett måste för alla fordon i framtiden.

om någon sa verkar det bästa och rimligaste vara att straffa ur de som klotar var å varannat år..

Känns som att vissa tänker som att de aldrig köper ny hoj, utan bara löser ut självrisker hela tiden.. Kraschar man tillräckligt ofta och räknar värdeminskningen på en ny vass hoj som man INTE klotar så kanske det är lönsamt!

Nej.. 3e vurpan på mindre än x år då ska man fan betala.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park