Dyra NGK tändstift och tillbehör!

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Är i behov av lite "specialprylar" (sitter på Honda RS250 NX5). Gäller ett tändstift, R7282-105 (31940-NX5-752), och en tändhatt TRS1225 (30700-NX5-003).

Har hört med en NGK återförsäljare om att beställa hem dessa, han sa att de kan ta veckor (måste ha inom MAX 2 veckor!) och att tändstiftet inte fanns i register men att tändhatten fanns listad och kostade nånstans på 900 kr!

Söker lite på nätet och ser att de ska ligga på drygt 300 för stiftet och nästan 400 för hatten.

Vart kan jag vända mig? Godtycklig Honda ÅF och beställa med HRC-numret, eller försöka med fler ÅF till NGK? Börjar få lite panik här så hjälp mig!

Om någon har något liggandes hemma och vill bli av med, eller bara hjälpa mig, så får ni gärna PMa!

Last edited:
Följdfrågor

Har ringt runt lite mer nu och är inte direkt lugnare. Mekonomen sa förvisso att de kan beställa hem över en dag, men priset var tydligen detsamma (650:- för stift och 919:- för tändhatt).
Har ringt MC-varuhuset och fått reda på att stiftet är utbytt mot R6120-105 (dock står det tvärtom på nedan nämna hemsida). Tändhatten kunde de beställa men skulle ta allt från dagar till månader, kostade 860 kr tror jag.

Den stora frågan är då, vad är det som gör tändhatten speciell annat än att den är liten? Jag skulle väl kunna ta vilken tändhatt som helst i stort sett och skära av nedersta delen så att den går att trä på ordentligt?

Förövrigt hittade jag http://www.sparkplugs.com som var billiga, men frågan är om de är tillräckligt snabba.

Har ringt runt lite mer nu och är inte direkt lugnare. Mekonomen sa förvisso att de kan beställa hem över en dag, men priset var tydligen detsamma (650:- för stift och 919:- för tändhatt).
Har ringt MC-varuhuset och fått reda på att stiftet är utbytt mot R6120-105 (dock står det tvärtom på nedan nämna hemsida). Tändhatten kunde de beställa men skulle ta allt från dagar till månader, kostade 860 kr tror jag.

Den stora frågan är då, vad är det som gör tändhatten speciell annat än att den är liten? Jag skulle väl kunna ta vilken tändhatt som helst i stort sett och skära av nedersta delen så att den går att trä på ordentligt?

Förövrigt hittade jag http://www.sparkplugs.com som var billiga, men frågan är om de är tillräckligt snabba.

Så länge du har ett motstånd i tändhatten kan du ta vad du vill, ngk (tror jag det är) har relativt billiga enkla väl fungerande tändhattar med 'skruv' för universell tändkabel.

Har säkert snarlika beggade men väl fungerande stift som kan avyttras för betydligt mindre summor typ 2 selmor eller någonting sådant.
Så länge man har en korrekt förbränning eller eldar ur stiften håller dem hur länge som helst tills fysisk misshandel får dem att ledsna.

NGK R6120-105 har jag 36st nya och 100+ begagnade hemma. Dom nya är som en gång blev över från KaneMoto när Biaggi slutade köra för dom och gick till Yamaha i 500GP. Min teamchef kom över del av deras lager. Tändhattar finns det också ett bra antal i våra lager. Dom köptes en gång för att användas i teamet och hjälpa andra förare som kör racerhojar som behöver sånna. Så det går att köpa om du vill.

R7282-105 är ersättaren till R6120-105. Den nya kom 2005 och skillnaden är att elektroden är tillverkad i Iridium istället. Den enda uppdateringen på dom. Kommer inte ihåg vad den gamla hade. Men nåt skumt/dyrt material det med.

Såg en svensk gokarthemsida som sålde sånna stift för 1098:-/st. Då är dom lite dyra!

Last edited:
Tänkte väl att det måste finnas små lager i diverse rejsbussar och garage :) Detta var ju ännu bättre! :tummenupp Läste, på SH tror jag, att intervall för stift på Hondan var 50 mil, vilket då skulle bli en kännbar utgift om man köper stift för ++500kr varje gång :rolleyes:

Axxexs, du har PM!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck