Dyra märkeshandtag vs billiga Kina, Yamaha R1

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös

Smagu

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 821 (2015)
Stora skillnaden är material kvalitet och bättre kvalitetskontroller.

Det kan funka fint eller så knäcks det om du bromsar hårt.

Känner några som råkat ut för att "Kina" hantag böjts eller gått av.

Men det är säkert flera som inte haft några problem.
Så det är upp till dig om du vill chansa..


Skickat från min SM-T710 via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har kina på mina hojar o det funkar hur bra som helst köp bara inte det absolut billigaste.. elexoleringen är skit. Färgen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kort sagt kvalitetskontrollen får du sköta själv. 100% passform och funktion garanteras ej.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Har köpt billiga ''Pazzo'' handtag ifrån Kina till 3 olika hojar, alla 3 par har hållt bra kvalite med stabil känsla :tummenupp ''Klicken'' när du ställer in avstånd är bestämda och fasta, låser bra. Angående kvalitetskontroll så synar du dom såklart efter skador, sen kan du ju försöka böja skiten! Om de viks, nä då är det bajs... *Spoiler alert - Du kommer inte kunna vika dom... :banana*

Tänk på att 75kr tullavgift + moms tillkommer vid det laget du får hem dom...:zpy
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man får fila lite ibland, men det tråkigaste är att färgen falnar på en sommar.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Har inte hänt mig men läst flera gånger om folk som bromsarna fram legat på efter montering och efter en stund när dom blir tillräckligt varma har dom nypt och det har resulterat i krasch men kontrollerar man bara det före så borde det inte vara ett problem !
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Varför byter man handtag?
Efter en vurpa?
Jag har nog skadat två handtag på 40 år, bytt till original.
Kostar bara 130 kr till Kawasaki.
Ca 300 till Suzuki.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De var väl inte ens likadana? Visst, man sparar nån tusenlapp men ärligt talat, har man inte råd med riktiga grejor kanske man skulle ha kvar befintliga?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
De var väl inte ens likadana? Visst, man sparar nån tusenlapp men ärligt talat, har man inte råd med riktiga grejor kanske man skulle ha kvar befintliga?

För mej är anledningen att jag kört cross/enduro i så många år att jag inte gillar 4 fingers handtag utan vill ha 2 fingers handtag. Med bra bromsar så låser man framhjulet enkelt med 2 fingrar.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ett annat bekymmer med Kinahandtag (av dålig/tvivelaktig kvalité) är just om man råkar tappa hojen eller att du går av i en grusig kurva, då finns det en risk att handtagen går av eller blir så pass böjda att du inte kan köra hem hojen och det kan kännas surt. Visst kan det hända originalhandtag också men oftast repas de eller att handtagets ände skrapas men du kan fortfarande använda dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett annat bekymmer med Kinahandtag (av dålig/tvivelaktig kvalité) är just om man råkar tappa hojen eller att du går av i en grusig kurva, då finns det en risk att handtagen går av eller blir så pass böjda att du inte kan köra hem hojen och det kan kännas surt. Visst kan det hända originalhandtag också men oftast repas de eller att handtagets ände skrapas men du kan fortfarande använda dem.


Valde efter knäckt bromshandtaget på SV650S 2000 efter jag lagt mig stillastående i brant backe
(nådde inte ner med fötterna, rakt ner ! man ska ju rikta fötterna vinkelrätt mot underlaget.....inte rakt ner :rodnar)
mellan
Standard/Pirat ca 130kr hos Lelles (idag Bromsgrepp standard 156kr) eller Suzuki Original ca 1300kr (finns ej idag)
Valde Standard/Pirat, inga problem alls med Standard. Vare sig i montage eller funktion.
http://www.lellesmcdelar.se/broms__kopplingsarmar-180

ChrisO, jag hade börjat kolla efter nya handtag hos Lelles ! :)
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Valde efter knäckt bromshandtaget på SV650S 2000 efter jag lagt mig stillastående i brant backe
(nådde inte ner med fötterna, rakt ner ! man ska ju rikta fötterna vinkelrätt mot underlaget.....inte rakt ner :rodnar)
mellan
Standard/Pirat ca 130kr hos Lelles (idag Bromsgrepp standard 156kr) eller Suzuki Original ca 1300kr (finns ej idag)
Valde Standard/Pirat, inga problem alls med Standard. Vare sig i montage eller funktion.
http://www.lellesmcdelar.se/broms__kopplingsarmar-180

ChrisO, jag hade börjat kolla efter nya handtag hos Lelles ! :)

Alla piratprylar är givetvis inte av dålig kvalité. Men köper man från Alibaba/Ebay några stiliga guldhandtag för 20 spänn så är risken stor att kvalitén inte är den bästa, det framkommer oftast vid just en vurpa.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Jag köpte Strada7 till min XJR1300 och dom var svarta en sommar nu är dom bajsbruna sketsnyggt njea.
Kommer beställa Rizoma av min lokala åf.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Lånar tråden lite.

Jag köpte ett par billigare handtag till min gixxer förra sommaren. Problemet är att hydralknappen på bromsen inte riktigt passar i hålen vilket jag märkte lite försent. Fick efter en kort körning ett ett hårt hugg i frambromsen men som tur var var det på asfalt och raksträcka utan bilar.

Vågar man borra upp hålet lite och prova igen eller är det och kasta skiten?

Köpte dessa:https://www.ebay.com/itm/Short-Brake-Clutch-Levers-For-Suzuki-GSXR600-750-2006-2010-2009-2008-Black/192306123233?_trkparms=aid%3D555017%26algo%3DPL.CASSINI%26ao%3D1%26asc%3D50686%26meid%3D7d74f169249f466cba1e23b32b592326%26pid%3D100505%26rk%3D1%26rkt%3D1%26%26itm%3D192306123233&_trksid=p2045573.c100505.m3226
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top