Den saken är klar. På gata riskerar du livet, på bana oftast bara hojen. Det är väl bara att räkna hur många avåkningar på bana slutar på bårhuset alt i stolen vs det som händer på gata där även enkla incidenter slutar tragiskt. Många slutar att köra gata just för att bana är tryggare och säkrare. På en raka på Mantorp kommer du upp i vad...230-240 (den närmast depån)...i ett par sek på sin höjd innan kurvan höger. På gata händer det att du kör i 270 eller mer..i kanske en halvtimme i sträck..UTAN avåkningsytor...MED trafik omkring dig, med fan och hans moster som kan ligga på vägen i ditt spår... Rakorna är längre, så man kör fort längre tid...och risken ökar därmed. Kurvorna är inte lika snäva på gata, alltså håller du högre fart i de..och har inte hela körbanan för dig själv. Jag håller alltså med, på en gata tar du mycket stora risker...på en bana är konsekvenserna oftast smärtsamma mest för plånboken. Ingen risk att köra in i ett träd på bana, en mötande bil eller i ett dike där det kan sluta en gång för alla tom i 70-80 km/h. Bana är träning, väg med trafik och oväntade problem som man hela tiden måste kalkylera för är real deal, så ser jag på det.