Dyr onsdagsträning

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Efter att jag släppt iväg offkeff och goodstuff oroväckande långt i strulligan så fixade jag till en fin tiopoängare idag när hojen skar mitt i högern efter start och mål med en elak luftfärd som följd. Jag är ok om än något groggy och stel i nacken och ont lite här och där. Hojens kuts är massakrerad till en hög skit och kåpglaset är borta. Har inte pallat riva motorn ,men den gick runt iaf och det tyder på att det förmodligen är kolven och inte veven som lämnat in, men vi får se i morgon. Förhoppningsvis är det bara en ny kolv, lite saltsyra och på med det andra kåpsetet så är jag fit for fight till SM.
:)

Chris Ash skrev:
Förhoppningsvis är det bara en ny kolv, lite saltsyra och på med det andra kåpsetet så är jag fit for fight till SM.
:)
Trist på biken, skönt att du klarade dig utan värre skador :)
Måste bara fråga, vad ska du ha syran till?
Är det möjligen till att få loppet fritt från aluminiumklet?
//Nyfiken i en strut Tobbe :banana

tobbeviking skrev:
Trist på biken, skönt att du klarade dig utan värre skador :)
Måste bara fråga, vad ska du ha syran till?
Är det möjligen till att få loppet fritt från aluminiumklet?
//Nyfiken i en strut Tobbe :banana

Jepp, syra är perfekt till att få bort alurester ur nikasilcylindrar. Är det då inga sprickor nånstans är det bara i med ny kolv och tuta och köra.

Tur att det gick bra med dig, såg nån som låg helt orörlig i sandfållan , var det du?

Saltsyra är det dyrt? Har nämligen en halvliter hemma.

Chris Ash skrev:
Jepp, syra är perfekt till att få bort alurester ur nikasilcylindrar. Är det då inga sprickor nånstans är det bara i med ny kolv och tuta och köra.
Som jag anade då :)
Har faktiskt inte hört detta innan.
//Tobbe

hur gick det med stället och handskarna?

Don Quixote skrev:
Neh, det var Ullis. :(

Hur gick det då?
En stund i sjukstugan eller sjukhuset? (Såg inte var ambulansen tog vägen)

Hoppas det gick bra. Läskigt när någon ligger kvar i bollhavet.

R2 skrev:
hur gick det med stället och handskarna?
RST ställen verkar tåla dopp i bollhavet, tur att han glömde att öppna ryggventilerna, annars hade han fått grus i kallingarna :lol

Skinnstället klarade sig perfa iom att jag missade asfalten. Hade dock jävligt ont i morse, på ställen jag inte kände igår.....

Rev för övrigt motorn nyss och givetvis hade jag inte sån flyt att det var ett vanligt kolvnyp. Kolven hade inte gått magert, snarare lite fett och det var nikasilen som hade släppt på två ställen och kilats fast mellan kolv och cylindervägg, dessutom en spricka i en av bommarna. Andra gången en cylinder havererar efter ca 75 mil. Undrar vad det är för kvalitet på den fulnikasilen som florerar i de flestas cylindrar. Originalnikasilen höll i 400 mil och när den slutligen skulle bytas var det för att den var för tunn, inte för att den hade släppt. Hörde av Nordgren att 1000 mil inte är något omöjligt för riktig nikasil.

Edit: Falken är i fara, har inga fler cylindrar.....

Surt i röven av rönnbär som Socker-Conny säger.
Mitt kolvnyp verkar vara godartat och det behöver bara syratvättas och i med nya kolvar. Värre att jag inte vet exakt varför POwerJeten inte funkar.

På´t igen!

Chris Ash skrev:
Skinnstället klarade sig perfa iom att jag missade asfalten. Hade dock jävligt ont i morse, på ställen jag inte kände igår.....

Rev för övrigt motorn nyss och givetvis hade jag inte sån flyt att det var ett vanligt kolvnyp. Kolven hade inte gått magert, snarare lite fett och det var nikasilen som hade släppt på två ställen och kilats fast mellan kolv och cylindervägg, dessutom en spricka i en av bommarna. Andra gången en cylinder havererar efter ca 75 mil. Undrar vad det är för kvalitet på den fulnikasilen som florerar i de flestas cylindrar. Originalnikasilen höll i 400 mil och när den slutligen skulle bytas var det för att den var för tunn, inte för att den hade släppt. Hörde av Nordgren att 1000 mil inte är något omöjligt för riktig nikasil.

Edit: Falken är i fara, har inga fler cylindrar.....

Tråkigt med vurpa och förstörda grejer. Ostien Borch kanske har cylindrar eftersom han köpt 2 st hojar till sin grabb. Han kommer till Falkenberg PM:a mej om du vill ha numret. Kan det inte gå att modifiera så att en cylinder från en 250 passar. Då får du dessutom avgasventil. Styr enheten behöver inte vara så värst avancerad. Börja öppna vid 8000rpm och öppna linjärt till 12000rpm räcker fint. Såg nämligen billiga 250cc cylindrar på ebay.

Jag har en cylinder som förhoppningsvis är på ingång hos Knota. Han skulle ringa i morgon om det. Annars får jag ta kontakt med Östein.

250 cylindrarna passade tydligen inte pga olika dimensioner på cylinderfoten(om jag minns rätt), jag har redan försökt kränga ett set till Chris. :D

Goodstuff skrev:
250 cylindrarna passade tydligen inte pga olika dimensioner på cylinderfoten(om jag minns rätt), jag har redan försökt kränga ett set till Chris. :D

Jo men 00 kom TZ250 med den modernare 54x54.5 motorn,samma som min, de cylindrarna kan möjligen passa efter modifiering.

Chris Ash skrev:
Andra gången en cylinder havererar efter ca 75 mil. Undrar vad det är för kvalitet på den fulnikasilen som florerar i de flestas cylindrar.

Det vore värdefullt att veta vilka som utför detta usla arbete och som man bör undvika att anlita. Finns någon fullständigt säker leverantör?

Nyteknik skrev:
Det vore värdefullt att veta vilka som utför detta usla arbete och som man bör undvika att anlita. Finns någon fullständigt säker leverantör?

De som gjort dessa två arbeten är två av de mest respekterade och mest anlitade. Apticoat eller vad det ena hette i Tyskland och det andra ligger i Italien. De engelska ska tydligen vara ännu sämre.... :död

Funderar på om det inte värt att skicka dem till Japan för omnikasilning istället, där får man the real deal. Dessutom tar alla ändå minst 6 veckor på sig, de slöa jävlarna.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!