Dyr handtvätt för motorfordon

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Var ute med bilen idag och provade en relativt nya handtvättanläggning i Bista(Örebro). Var utomhus och sedan tak och plats för 4 st bilar, separerade med en vägg.

Fanns 5 olika program där man kunde välja om man ville tvätta med vatten, tvätta med schamp, avfettning osv.

Fan så dyrt det var, 400kr/60 min tycker jag är skitdyrt. Första och sista gången jag var där.

Vad brukar liknande anläggningar kosta att använda med liknande program ?

Nu menar du dem man tvättar själv i?

Svinlätt, i med en polett, skrubba bilen och du hinner oftast tvätta av den då också. Vill man få ett riktigt bra resultat så vaxar man.

Det var snuskigt dyrt! Lokala shellmacken har "tvätta själv" inomhus & där kostar poletterna 20kr styck. Går oftast åt 2 poletter, först en för att spola av bilen med högtryck, sen tvättar jag den med eget medtaget shampo & sen en polett för att spola av allt. Om den behöver avfettas kan det gå åt en polett till (3st tot). Så max 60kr för en tvätt men då har jag med egen hink, shampo osv...

En polett för 20kr räcker oftast men ibland orkar man inte köra elit-tvätt så då går det åt 2=40kr alltså.

Betalar du 400kr för att stå i en timme med deras starka skitgrejjer så känn dig blåst.

Det var snuskigt dyrt! Lokala shellmacken har "tvätta själv" inomhus & där kostar poletterna 20kr styck. Går oftast åt 2 poletter, först en för att spola av bilen med högtryck, sen tvättar jag den med eget medtaget shampo & sen en polett för att spola av allt. Om den behöver avfettas kan det gå åt en polett till (3st tot). Så max 60kr för en tvätt men då har jag med egen hink, shampo osv...

Ja, mycket bättre. Jag brukar köra in i en stor hall som OK/Q8 har och där är priset per timme ca 120kr. Bara att ta med egen hink och svamp.

Fy fan sicket rån. Jag brukar anlita en firma för att tvätta bilen en gång i månaden. Utvändig handtvätt+invändig+dammsug+fönsterputs+mattor, ja rubbet utom finpolering. 200 bagis, två-tre killar jobbar simultant i 30 minuter, klappat och klart. Visserligen har jag aldrig fått nåt kvitto men vafan, de gör ett bra jobb, och jag behöver inte lyfta ett finger :)

Fy fan sicket rån. Jag brukar anlita en firma för att tvätta bilen en gång i månaden. Utvändig handtvätt+invändig+dammsug+fönsterputs+mattor, ja rubbet utom finpolering. 200 bagis, två-tre killar jobbar simultant i 30 minuter, klappat och klart. Visserligen har jag aldrig fått nåt kvitto men vafan, de gör ett bra jobb, och jag behöver inte lyfta ett finger :)
En vettig sån firma skulle jag vilja hitta häromkring också! :tummenupp Man vill ju gärna på på referenser, och inte råka ut får nån klåpare som repar lacken, säljer sätena och helt plötsligt vill ha 5 papp för att "hitta" bilnycklarna igen :mad:

"uuu va dyrt med 400 spänn i timmen" säger folk o går o betalar 20 spänn för en polett som räcker ett par minuter :D

"uuu va dyrt med 400 spänn i timmen" säger folk o går o betalar 20 spänn för en polett som räcker ett par minuter :D

Last edited:

Jobbet brukar köpa poletter till den där tvätten i Bista och det ska ju vara "så jäääävla bra" och gå snabbt och smidigt att tvätta bilen.
Åt helvete med dem :mad:
Jag har tvättat där två gånger. Det gick åt 5 poletter för att få bilfan ren. Nu vet jag inte vad poletterna kostar men allt annat än 10:-/polett är för dyrt.
Istället åker man till OKQ8, drar bensinkortet i kassan, köper en renast för 160:-, får en kartong med colaburkar på köpet *som firman inte får se röken av såklart* och sen är det klart inom 10 minuter.
Men istället vill de att MAN SJÄLV ska stå och gno på en skitig bil och kallt och jävligt är det också, och rent blir det inte.
Gör-det-själv-hallarna är dessutom billigare och en flaska schampo kostar inte många kronor, komplettera med en kallavfettning så kan den där skittvätten i Bista dra åt helvete.

Jag har tvättat där två gånger. Det gick åt 5 poletter för att få bilfan ren. Nu vet jag inte vad poletterna kostar men allt annat än 10:-/polett är för dyrt.

De kostar 20kr/st och räcker i ca 3 minuter.
På 3 minuter hinner man knappt börja tvätta bilen.

100:- för att handtvätta bilen SJÄLV, när det dessutom inte blir rent... Nej, jävla skitställe är vad det är. För 100:- får man säkerligen i Malmö 2-3st bikiniklädda flickor att tvätta bilen åt dig, jag har hört att de är billiga där :D

100:- för att handtvätta bilen SJÄLV, när det dessutom inte blir rent... Nej, jävla skitställe är vad det är. För 100:- får man säkerligen i Malmö 2-3st bikiniklädda flickor att tvätta bilen åt dig, jag har hört att de är billiga där :D

Är den någon av dessa tjejer åker jag ned ikväll, tvättar dom bilen riktigt fin så kommer förstås belöningen att utökas bättre än alla pengar i världen.

Bifogat

• a.jpg
    a.jpg
    31.9 KB · Visningar: 104
  • c.jpg
    c.jpg
    55.7 KB · Visningar: 70
  • d.jpg
    d.jpg
    31.6 KB · Visningar: 91
  • e.jpg
    e.jpg
    131.8 KB · Visningar: 63
Bor du i Örebro skulle jag defenetivt rekomendera att åka till Golden bilvård i Mosås.
Ett gäng invandrare (vet ej vart dom kommer ifrån) handtvättar för 100kr (helt vitt). Och det blir verkligen helbra.
Det negativa är väll risken för tvättrepor då dom bara doppar svampen typ 10 gånger..

Annars gör dom tokfint både utvändigt och invändigt..

Ring och boka tid här.
019-22 30 90

Detta är ingen reklam, jag tycker bara dom är väldigt bra för den pengen.
Ett plus till är att dom bara har autosmarts produkter, och då är det ju i princip omöjligt att misslyckas.

Bor du i Örebro skulle jag defenetivt rekomendera att åka till Golden bilvård i Mosås.
Ett gäng invandrare (vet ej vart dom kommer ifrån) handtvättar för 100kr (helt vitt). .

Hörde att det var pensionerade kameltvättare fr Uzbekistan som har det som hobbyverksamhet:fakta

Finns firmor som tvättar rent bilen både på utsidan och insidan samt dammsuger för 125 kr. Vitt med kvitto och allt. Är man lat är detta ett bra alternativ. Även välkända firmor som Mr Cap och Ditec tvättar bilen åt en, men där är kostnaden högre. Har endast anlitat de senare för lackbehandlingar.

Själv handtvättar jag alltid min egen bil på en preem mack med egen hink och tvättprodukter. Hyran i själva hallen hamnar på ca 80 kr upp till ca 120 kr beroende på hur lång tid jag tar på mig.

Ibland tvättar jag min mammas bil på en utomhustvätt. Kostar 20 kr/pollett. 4-5 polletter brukar gå åt och då får man vara snabb. Har man en fin bil skulle jag undvika den här typen av tvättar. Finns risk för repor i lacken av grus som fastnat i borstarna. Fördelen är väl att man slipper ta med sig hink och tvättprodukter. Prisvärt skulle jag i alla fall inte påstå att det är.

En automattvätt på en mack kostar väl 100- 150 kr. Shell har halva priset efter kl 21 i staden där jag bor. Var ett tag sedan jag använde en sådan. Tycker sällan bilen blir ren. Sista alternativet om man har väldigt bråttom. Inte ens till halva priset känns tvättautomaterna prisvärda.

Som jag ser det är det upp till var och en vad de föredrar. Tvätta bilen själv eller leja bort det till en firma alternativt tvättautomat. Kostnaden är ungefär densamma.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden