Dyr försäkring = Ny båge?

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Hoj på er alla knutters/knuttors.

Det har väl knappast gått någon förbi att försäkringspremierna i klass 7 har gått över smärtgränsen inför denna säsong. Till exempel min Blackbird har hos TryggHansa hoppat upp från 6.000 till 10.500:-! Orsakerna till detta behöver inte dras hör men jag kan meddela att försäkringsbolaget inte är rädda för att tappa mig som helkund (bil, 2 mc, hus/hem/villa/res, olycksfall mm) så det hotet bet inte på TryggH.

Kvar blir då att byta båge (någon som vill köpa en fin Blackbird -97:a?) men vilken sport/sporttourer skall man välja för att få en rimlig (=under 5.000:-) premie?

Vilka priser rör det sig om för "märkesklubbarna", BMW, Ducce och Triumph? Vilka modeller?

Vad säger Ni som kör försäkrat inom dessa märken, är det vär att byta bort 164Hk Blackbird till 98Hk BMW (R1100) för att få en överkomlig premie?

10500 kr för hel/hel är ju som hittat! Bara att behålla hojen och se glad ut. De flesta här i zon 1 ligger runt 20 papp hel/hel för en nyare klass 7 hoj.

20- loppor!!!!!!!

20 papp för ett sketet år (vilket i praktiken blir ett halvt) är ju helsjukt, det måste jag hålla med om men mina 10.500:- svider ändå gentemot tidigar premie för oss på vischan (=Lund =11,5 månaders säsong) men frågan kvarstår:

Vad pyntar man helår/helförsäkrat för en Monster 900, Traja Sprint eller Bumse Sport på en höft? Det säjs vara billigt...

Svar till Nyfiken

Re: 20- loppor!!!!!!!

ÄlgMc skrev:
20 papp för ett sketet år (vilket i praktiken blir ett halvt) är ju helsjukt, det måste jag hålla med om men mina 10.500:- svider ändå gentemot tidigar premie för oss på vischan (=Lund =11,5 månaders säsong) men frågan kvarstår:

Vad pyntar man helår/helförsäkrat för en Monster 900, Traja Sprint eller Bumse Sport på en höft? Det säjs vara billigt...

Svar till Nyfiken

Triumph:
http://www.johansmc.se/triumph/triumphfor.html

Fan det var ju nästan gratis ju!?!?! :eek:
Själv får jag betala nästan 26 loppor för min i år :crash behöver jag tillägga att det får bli halvförsäkring på min.
Då var ändå TryggHansa billigast, jag ringde runt till samtliga bolag och fick priser på allt mellan 25700:- och 50000:-

Det är tragiskt att man får betala för alla andra idioter som leker sönder sina cyklar :whip

Triumph speed triple kostar 6242:- hel/hel, jag är 29 och bor i malmö!

J-Bone skrev:
10500 kr för hel/hel är ju som hittat! Bara att behålla hojen och se glad ut. De flesta här i zon 1 ligger runt 20 papp hel/hel för en nyare klass 7 hoj.

Word!
Får du 10,000kr i premie skulle jag bli glad!

Fått premie på mellan 11-76,000kr på min egen.

Försäkringen för en Triumph Sprint ST skulle för dig i Lund gå på 6780:- (+6% om du vill betala månadsvis). Sprint ST:n har 120hk, 100nm, och är väl den hoj som ligger närmast Blackbirden i egenskaper från Triumph.

/Micke

man ska inte svära i kyrkan men....
"Bumsesport" är snuskbilliga att försäkra, hörde nån som sa runt 3000 hel/helår..... och har man inget emot obscena tyska designstudier så......tjööööp tjööööp.

starclassic skrev:
man ska inte svära i kyrkan men....
"Bumsesport" är snuskbilliga att försäkra, hörde nån som sa runt 3000 hel/helår..... och har man inget emot obscena tyska designstudier så......tjööööp tjööööp.

Jo visserligen, men "och utan att förarga alla BMW ägare" det är ju enligt mig inte riktig samma känsla, jag har ännu inte kört någon tyskflykting som kan konkurrera med en äkta plastraket ala harakiri.
Men därav de billiga försäkringarna, jag hörde en kollega som fick en hel/hel för 3600:- eller nåt sådant.

Vem har högst premie då?

Tack för de svar jag fått om i Trumfarna, dags att kolla upp "Fort-Trippeln" lite seriösare kanske... Någon i Skåne som vill byta med en -97 Blacknörd?

Men jag vill ta tillfället i akt och utlysa en stendum tävling;

Vem betalar värsta premien då :skrämd ?

Jag menar inte vem som fått höra ett snuskigt högt pris från sitt bolag och lagt på luren utan den som faktiskt BETALAR högt/värst premie. Jag kan tänka mig att Busan inte är direkt billig i zon 1 till exempel, vem finns det verkligen någon som lägger upp 50.000:- för ett års helförsäkring?

* Om vi enar oss då? Anammar lite civil olydnad och ställer av-på-av-på hojarna 3 ggr per vecka som "straff"?
* Kanske tar en kontakt med ett bolag som ger avtalspremie (liksom för märkesklubbarna) för alla på Sporthoj.com??

/håller tummarna/

Faktiskt ingen större skillnad på R1, Busa, Blackbird, CBR osv för mig om jag kollar försäkring. Jag kikade på en Busa och den blev inte dyrare än min CBR, skumt... :confused:

Dom drar det mesta över en kam, sen är ju en Busa något snabbare och kraftigare än min CBR. För dom (f-bolagen) är det fkl7 hojar allihopa = dyr premie.

50.000:- igen = vill inte ha klass 7 hojjar

Snabb koll på CBR1100XX SB -97 hos Susab Tennart där en Blackbird går lös på 50.000:- hel/hel vilket eg. innebär att den ej är av intresse för dem att föräkra.

Kundtjänsten var i alla fall mycket trevliga och förklarade att det är ju som väntat inte mc:n som är dyr att ersätta (snittvärdet på hojarna i denna klass är mellan 40-70.000:-) utan det är ju förstås de skadorna där livslång rehab. och utbetalning av livränta fram till pensionen som kan ligga uppåt en 2.000.000:- som kostar på....

För 2 år sedan stals dessutom 11 st Harry Parkinsons a´ 235.000:- som de ersatte...

Trygg Hansa går (som totalt bolag) däremot med relativt stor årlig vinst på övriga inkomstkällor (aktieplacering, lån mm) och kan hålla vad som verkar vara generellt lägst premie i branchen.

Som jämförelse kan jag berätta att en Honda XL1000V Varadero ligger på 4.300:- hel/helår hos Susab.... Och den kan man säkert också hamna i rullstol resten av livet på.... Jag får inte riktigt ihop detta!

Du skall dock vara lite försiktig i dina kalkyler när det gäller Triumph försäkringen. If har gjort en hel del drastiska ändringar från år till år så man kan inte lita på att det är en långsiktig lösning. Förhoppningsvis har dem fått ordning på sin statistik, men det tror jag inte...

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

JohanFÖK skrev:
Förhoppningsvis har dem fått ordning på sin statistik, men det tror jag inte...

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Oh no! Sporthojssjukan har greppat tag i SMC också! DE har fått ordning, inte dem........

Välkommen tebax förresten, trodde du hade försvunnit i vårstädningen som gjordes. Du behövs.......

Jajaja, nu skall vi inte vara petiga... :-)

Jag hade inte försvunnit bara ägnat lite tid till huset och familjen!

/ Johan

Farsans ninja (zx12r) skulle ha kostat 32.000kr per år helår om han tagit körkort nyligen, Men eftersom det är 30 år sedan och han är 50år nu så kostade det "bara" ca 8500kr per år (hel) det är en stor skillnad..
Sen min nsr 125cc kostade för tre månader 2000kr på mig och helår helförsäkring på farsan 1400kr.. Så farsan äger min nsr..

Mr.Dna skrev:
Farsans ninja (zx12r) skulle ha kostat 32.000kr per år helår om han tagit körkort nyligen, Men eftersom det är 30 år sedan och han är 50år nu så kostade det "bara" ca 8500kr per år (hel) det är en stor skillnad..
Sen min nsr 125cc kostade för tre månader 2000kr på mig och helår helförsäkring på farsan 1400kr.. Så farsan äger min nsr..

Det är visseligen billigare för stunden med en sken försäkring,
men om olyckan är framme är det inte säkert att du kan räkna med ersättning, försäkrings bolaget kommer då att hävda att det inte är din far som är den riktiga ägaren å betalar inte någon ers
dom blir bara hårdare å hårdare mot detta.

Det är visseligen billigare för stunden med en sken försäkring,
men om olyckan är framme är det inte säkert att du kan räkna med ersättning, försäkrings bolaget kommer då att hävda att det inte är din far som är den riktiga ägaren å betalar inte någon ers
dom blir bara hårdare å hårdare mot detta.

Men det är farsan som äger mc'n.. Jag bara "lånar" den.. Vet att man inte ska göra såhär egentligen fast jag har inte råd till den andra försäkringen eftersom jag inte har någon fast inkomst.... :skrämd

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8