Dyr att äga?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Tja,

Sitter och kollar lite priser på hojar, ska förhoppningsvis bli fattig snart! :tummenupp
Valet står just nu mellan Honda Hornet och Ducati Monster.

Vad dom kostar att köpa är ju en sak.. Men förutsatt att inget "onormalt" händer, hur mycket skiljer det i att äga dom? Jag vet att det är svårt att generalisera.

Vet att ducati är låga i effekt och således har låg försäkring. Samtidigt har Honda märkesförsäkring hos If.
Sen det här med service, har läst många trådar där det sägs att Ducati både har oftare och mycket dyrare service. Hur mycket skiljer det egentligen, jämfört med ex. Honda Hornet? Skulle va intressant om nån hade siffror!

Kommer säkert på fler frågor men det här får räcka att börja med!
Vore trevligt om tråde inte urartade till märkeskrig :banana

Ja du.... Pest eller kolera? Nä, skämt åsido. Hade ungefär samma funderingar som dig när jag skulle köpa hoj. Men efter mycket om och men så föll istället valet på en "riktig sporthoj" dvs KÅPOR. Skulle iofs kunna tänka mig en liknande hoj nu, men det är förbaskat ledsamt att köra landsväg med en kåplös hoj.
Men vill du nu absolut ha en av dom hojarna så skulle jag rekomendera Duccen bara för ljudet och känslan! :tummenupp

kan inte yttra mig rörande hyndan, har ingen aning om hur dess kostnader ser ut.

antar att vi inte talar om monster med 4-ventilare, dessa kan vara dyra att serva.
med 2-ventilaren sänker du kostnaderna rejält. räkna trots detta med ca. 4.000 för stor service (kostar att ligga på topp).

du kommer att upptäcka att duccen är väldigt lättmekad och slitstark, skönt vrid i motorn.
verkar även hålla sitt andrahandsvärde något bättre.

vilken är det bästa valet??? inte den blekaste. sånt styrs av personliga och individuella känslor.

lycka till i valet.

Som Triumph-ägare vill jag förstås gärna slå ett slag för deras Speed Triple. Den har också märkesförsäkring, vilket gör att du nog får den billigaste försäkringen av de tre (förutsatt att du siktat in dig på 900-1000 cc-hojarna).

Där har du tre coola hojar. En med två, en med tre och en med fyra cylindrar. Provkör och känn efter. Efter min provtur på trajjan var jag fast... :)

Max Triple skrev:
En med två, en med tre och en med fyra cylindrar. Provkör och känn efter. Efter min provtur på trajjan var jag fast... :)

Sen levde de lyckliga i alla sina dagar :tungan

Lämnar du in en 2-ventil ducce i Sthlm kostar det 800-900,- att få bytt bägge kamremmarna.

Skulle vilja se den Honda mekanikern som byter kamkedjor på en Hornet för under 3000,-

Att Ducce är dyrservad är bara en myt som sprids av......andra. Eller nåt.

Chronic skrev:
Lämnar du in en 2-ventil ducce i Sthlm kostar det 800-900,- att få bytt bägge kamremmarna.

Skulle vilja se den Honda mekanikern som byter kamkedjor på en Hornet för under 3000,-

Att Ducce är dyrservad är bara en myt som sprids av......andra. Eller nåt.

Men å andra sidan. Hur ofta byter du en kamkedja, typ aldrig! Har jag fel?

Jag skulle iaf välja duccen om jag ville ha en hoj med själ. Monster 1000 då. Tycker de andra är för slöa. :3freak

Hade tidigare en Monster 600. En mycket rolig hoj som jag trivdes mycket bra med.
Serviceintervallen var 1000 mil och kostade drygt 4000:- om det är dyrare en andra märken vet jag ej.
Sen bör man göra vissa saker som kammremsbyte, oljebyte osv om man inte kör 1000 mil på en sesong.

Jag vet inte riktigt vad min kostar att äga ännu, men försäkringen är 4650:- per år hos IF... = inget att klaga över.
Första servicen på 100 mil fick jag höra idag kostar kring 1300:-. Sedan är det 600mils intervall 600/1200/1800/2400 osv. Den vid 2400 kostar mkt mer än en vanlig 600 service.

Bensin är väl det som blir dyrast i längden kanske :rolleyes:

Är toknöjd hittils, men har å andra sidan bara kört 33 mil :hihi

Köp en kåphoj! Var på bana för första gången igår och det lär inte bli den sista. Det var enormt skoj! Jag kör kåphoj med mucho kubik lite beroende på att jag vill kunna toura också - skulle nog likaväl kunna ha en 600cc i annat fall. Mycket beror väl på hur du tänkt köra men jag vill inte nöta landsväg utan kåpa även om caferäcers ser fräna ut.

Chronic skrev:

Byta kamremmar gör man själv. Ett enkelt ingrepp om tummen inte är helt centrerad i handen. Dyrt är det inte heller - ett par hundralappar för gummisnoddarna. Däremot är det lite kinkigare med ventilinställningar, där blir det också aningens dyrare med 4-ventilarna. Men det man förlorar på gungorna får man ta igen i karusellen; om det är Ducati man vill ha kan det löna sig att titta på 748/916 årsmodellerna upp till -98 (? tror jag det är - rätta mig gärna), billigare i försäkring. Då blir det pengar över till service.

Service......

Förundras alltid när jag läser om "Servicebok,servicekostnader"...osv.

När ni pratar om hur viktigt det är átt servicerna är gjorda och att servicboken är stämplad.......vet ni vad som ingår i dessa servicar..?

I Hondas instruktionsbok som följer med hojen finns schema, intervall och vad som ska göras......intressant läsning.

Ex. CBR929......fram till 2400mil....byte av olja och filter...resten bara kontroller.....kedjespänning..slitage bromsklotsar...och liknande.

De flesta av de saker som ska kontrolleras gör man ju regelbundet......

På vilket sätt tycker ni att en fullstämplad Servicebok garanterar skicket på
en mc.....?

Jo... jag vet...men förutom att de sk. garantierna ska gälla....

KentW

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...