Dynokurvor, jämförelser...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Har tagit hem lite kurvor från TWT och jämför lite. Tänkte lägga upp lite här så ni får se... Alla vridmomentssiffror är i FT-LBS, vill ni räkna om det till det metriska systemet så får man ta siffran x 1,3. Programmet jag har verkar lite skumt för det vill tyvärr inte alltid visa hela kurvan, men man får ju ett hum om hur det ser ut och jag har tagit med toppeffektsiffrorna.

Börjar med att lägga upp en jämförelse med en helt original KTM 625:a (min -02 som jag hade förra året) mot en helt original 660 (Nikens).

Det jag undrar är vad all extra effekt har tagit vägen. KTM nämde ju något om att bara den nya kammen skulle ge 10% ökning, sedan större kubik, "High-flow" top eller vad det står på den etc. etc. Kan även berätta att bågarna har gått ungefär lika långt (ingen av de har gått över 40 mil) och de är bänkade i samma bänk.

Bifogat

• 660vs625.jpg
    660vs625.jpg
    30.3 KB · Visningar: 384
660 vs Husa -03

Här är en annan bänkning. 660:n fortfarande helt original, husan är endast portad (ja, det är originalpipa och allt på den...)

Bifogat

• 660vshusa.jpg
    660vshusa.jpg
    37.8 KB · Visningar: 364
KTM:er..

Är lite impad av 450sx:n som har nästan samma effekt som en 525 exc

Bifogat

• 525excvs450sx.jpg
    525excvs450sx.jpg
    42.3 KB · Visningar: 340
mr_rockster skrev:
Det jag undrar är vad all extra effekt har tagit vägen. KTM nämde ju något om att bara den nya kammen skulle ge 10% ökning, sedan större kubik, "High-flow" top eller vad det står på den etc. etc. Kan även berätta att bågarna har gått ungefär lika långt (ingen av de har gått över 40 mil) och de är bänkade i samma bänk.

Hype kallas det :D

Man ska aldrig lite på siffror som tillverkarna spottar ur sig, speciellt inte när det gäller nya produkter.

Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

Jag trodde det var lögn och falsk marknadsföring det hette...

gpf skrev:
Hype kallas det :D

Man ska aldrig lite på siffror som tillverkarna spottar ur sig, speciellt inte när det gäller nya produkter.

Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

mr_rockster skrev:
Jag trodde det var lögn och falsk marknadsföring det hette...

Om de SKRIVER det nånstans så, men det där var väl bara ett rykte som spreds...

Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

Såhär stod det (översatt av Ragnar från en engelsk text)

"För att öka prestandan, en ny högflödes topp med större avgasventiler ärvdes från Rally motorn (inte ”Factory Replica”).
Det, kombinerat med nya kamtider, en ny optimerad tändning och ett nytt kröksystem så väl som den nya luftburken med större luftinsläpp, gör att motorn producerar nära 10% mer effekt än motorn från 2002."

Om 2,5% mer effekt är "nära 10% mer effekt än motorn från 2002" så vet jag inte vad...

gpf skrev:
Om de SKRIVER det nånstans så, men det där var väl bara ett rykte som spreds...

Re: Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

mr_rockster skrev:
Såhär stod det (översatt av Ragnar från en engelsk text)

"För att öka prestandan, en ny högflödes topp med större avgasventiler ärvdes från Rally motorn (inte ?Factory Replica?).
Det, kombinerat med nya kamtider, en ny optimerad tändning och ett nytt kröksystem så väl som den nya luftburken med större luftinsläpp, gör att motorn producerar nära 10% mer effekt än motorn från 2002."

Om 2,5% mer effekt är "nära 10% mer effekt än motorn från 2002" så vet jag inte vad...

I stand corrected :)

Stod det om det var 10% mer än 640 eller 10% mer än 625?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

Well, luftburken på 660 å min 625 SER likadan ut ivf........
Borde de inte vara 640modellerna de menar?

Det kanske inte syns i dyno, men en 660 KÄNNS rappare snabbare......

Ebbes 660 drog lätt mig på isen orginal, å då hade jag helstystem på min 625a, han väger typ 100kg å jag 60kg...... så pulver är det.....i660

Blir skoj att prova på asfalt

gpf skrev:
I stand corrected :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

Tom Byron skrev:

Ebbes 660 drog lätt mig på isen orginal, å då hade jag helstystem på min 625a, han väger typ 100kg å jag 60kg...... så pulver är det.....i660

På isen spinner det ganska duktigt, så det gäller att ha samma typ av däck för jämförelse och det kan vara så att en tyngre förare trycker ner dubben bättre.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

Visst, jag har inte ens kört 660:n och så jag visar bara att effektkurvorna inte skiljer sig så mycket som de kanske borde...

Tom Byron skrev:
Well, luftburken på 660 å min 625 SER likadan ut ivf........
Borde de inte vara 640modellerna de menar?

Det kanske inte syns i dyno, men en 660 KÄNNS rappare snabbare......

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dynokurvor, jämförelser...

TomK skrev:
På isen spinner det ganska duktigt, så det gäller att ha samma typ av däck för jämförelse och det kan vara så att en tyngre förare trycker ner dubben bättre.

Samma däck (Trelleborg 244, dock är mitt dubbat av JN-Jocke)! Och visst spelar vikt och teknik roll på isen för att minimera hjulspinn. Men snart så ska vi testa ute på gatorna!!! :)

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa