dynojetmunstycken??

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kollade lite i min dynojetask som kom med hojen när jag köpte den. Som orginal ska det sitta 137,5 huvudmunstycke i min hoj. Munstyckena i asken heter DJ132, 134, 136 och 138. Har lyckats luska ut att det sitter DJ136 på hojen nu. Betyder det att jag har mindre än orginal, eller betyder DJ något? Man borde ju ha större munstycken när man har slipon..

ola_sandin skrev:
Kollade lite i min dynojetask som kom med hojen när jag köpte den. Som orginal ska det sitta 137,5 huvudmunstycke i min hoj. Munstyckena i asken heter DJ132, 134, 136 och 138. Har lyckats luska ut att det sitter DJ136 på hojen nu. Betyder det att jag har mindre än orginal, eller betyder DJ något? Man borde ju ha större munstycken när man har slipon..
Sök på "dyngojet"* med sökfunktionen så får du alla svar.

*Korrekt stavat !

Kanske inte alltid, många hojar går tokfett på höga varv. Din hoj kanske är bänkad och gick bäst med 136.

ola_sandin skrev:

DJ betyder "Dyno Jet"

Det är alltså specialmunstycken som dom satt i och sen har dom mappat hojjen efter det. Bara för att dom är mindre så e det inte säkert dom är sämre, motorn går nog bättre nu än original iaf.

Smirre skrev:
DJ betyder "Dyno Jet"

Det är alltså specialmunstycken som dom satt i och sen har dom mappat hojjen efter det. Bara för att dom är mindre så e det inte säkert dom är sämre, motorn går nog bättre nu än original iaf.

Tycker bara det är konstigt att de flesta munstyckena i satsen var mindre än orignal. isf kunde ju hojen lika väl kunna ha kvar det större munstycket.

Mäter dynojet munstyckena i samma enhet som man gör på orginal, om inte vad motsvarar DJ136?

Last edited:
Har hört följande:
Dynojet "mörkar" storleken på sina munstycken.
Orginal så är tex ett 110 munstycke 1.10mm i hålet,
Dynojets är inte graderade på samma sätt.

ola_sandin skrev:
Tycker bara det är konstigt att de flesta munstyckena i satsen var mindre än orignal.

Som sagt, sök på DYNOJET och du finner mycket info. För att väcka din nyfikenhet (att söka på ämnet) kan jag berätta lite kort att Dynojet's munstycken inte har samma profil som originalmunstyckena och flödar inte lika som originalet och inte heller lineariteten över flödesmängden är lika. Det är som att jämföra äpplen med päron.

ola_sandin skrev:
Tycker bara det är konstigt att de flesta munstyckena i satsen var mindre än orignal. isf kunde ju hojen lika väl kunna ha kvar det större munstycket.

Mäter dynojet munstyckena i samma enhet som man gör på orginal, om inte vad motsvarar DJ136?
hej hej på min hoj satt vi dit dynojet i sommar men dom va oxå mindre än original vilket ja tyckte va konstigt men dom sa på verkstan att de brukar va så tror oxå att dom i mitten va olika oxå

Jag tackar för alla svaren. Gjorde en liten snabbsökning på dynojet innan jag postade, men hittade inte något specifikt om munstyckena.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT