Dynojet

Dezert

flames
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R '99 med Rött Kåpglas och Röd Hugger
Jag såg ett begagnat Dynojet kit till min hoj som var till salu och jag funderar lite på om detta är en smart idé att köpa och isåfall va är ett vettigt pris för dynojet som gått påstådda 100mil??

Jag pratade med en MC mekaniker i stan och han sa typ att de går inte att plocka ut dynojet kit när man väl satt dit dom eller nått liknade.. stämmer detta? Och isåfall hur kan man då sälja ett begagnat :D
MC Mekanikern babblade även på lite om att man var tvungen att ha ett dynojet kit om man har slipon på och att man verkligen inte kan ha de om man kör med orginalet.

Nån som har nått att säga om det??

surfa in på http://www.dynojet.nu/ o kolla lite

Plocka ut dynojet, visst kan man det. Det är ju bara nålar & munstycken. Slitage på det? njae, om man inte monterat dom åt helvete fel men det får man ju inte hoppas :cool:

Dynojet & Slipon ett måste? nej, men borde ge lite bättre effekt :)

Dynojet & bänkning/justering, nästan ett måste om man inte har lust att pula med det själv...

Slipon utan dynojet? visst, många kör så, man "borde" justera förknasarna efteråt eftersom den "andas" lättare men långt ifrån alla gör så.

//håkan

hehe mmm så var de jag tror de var oxå :)

Men han är nog karlstads bästa mc mekaniker om inte bättre ändå.. de är tydligen honom dom tar in till bl.a kawasaki som lärare åt andra när dom ska ha såna där kurser eller nått. kommer inte ihåg vad som sades exakt, men han ska vara grymt säker på sin sak :)

Han kanske bara ville tjäna lite pengar på mig iofs.. vem vet!

Släng inte pengarna i sjön. Justera med orginalmunstycken i en bromsbänk eller lägg pengarna på en portning av toppen istället om du vill ha effekt som märks. Jag skulle aldrig köpa ett dylikt kit igen, har haft det på två hojar och effektskillnaden är minimal, det märktes knappt över huvud taget vid körning.

Ja men köper man ett begagnat så är de ju inte så mycket pengar direkt. Brorsan hoj har de och han tycker jag går mycket bättre kanske inte snabbare men ett dynojet skadar nog inte.

Men nypriset är lite saftigt kanske :D

Ja, du gör ju som du vill. Det är bara om du kör den i bänk före och efter som du verkligen VET om du fått mer eller mindre effekt.

Jag har haft en del turer med Dynojet, och här är mina erfarenheter:

En av Dynojets fördelar är att man kan justera in förgasarna mer precist än vad man kan i vanliga fall i USA där nålarna inte är så justerbara original. I Europa är nålarna mer justerbara original, så där försvann den fördelen. Har jag hört.

Visst bör man justera förgasarna om man skaffar slipon, men som sagt ovanför borde det räcka med originalbestyckningens justeringsmöjligheter.

Det satt Dynojet i min TRX när jag köpte den, det kittet var utslitet visade det sig efter hand. Det höll två ganska långa och hårda säsonger. Se den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9413

Släng inte orginalnålarna och munstyckena! Mina var svindyra...

Så: Köp du de begagnade delarna om du vill bli av med pengarna och har tid och ork att pilla med det själv, alternativt har tid och pengar att vänta på att någon gör jobbet mot betalning. Visst, hojen kan bli piggare men jag tror inte du skall vänta dig underverk.

Dynojets Carbjet kit är ju nya munstycken och
nålar. Ett stage 1 kit för en orörd motor är som att
chiptrimma en vanliga bil med sugmotor -
ger en liten effektökning -
ibland märkbar, ibland inte.

Undantagen är när motor är strypt pga
miljökrav eller annat då kan skillnaden bli
väsentlig.

Om man däremot öppnat upp insug och utblås
är det en annan sak då bör man se till att justera
förgasarna - större munstycken, nålläge, trottelläge
etc.
Dynojet stage 2/3 kit är då ett enkelt sätt
att komma närmare idealet.
Bästa är att trimma in blandningen i bänk,
men det tar tid och kostar mer pengar.

Om det blåser igenom mer luft och motor inte
får motsvarande mer bränsle så tappar man
snabbt effekt
och värre motor går varm och
vips har man bränt avgasportarna. :eek:

Om man däremot öppnat upp insug och utblås
är det en annan sak då bör man se till att justera
förgasarna - större munstycken, nålläge, trottelläge
etc.
Dynojet stage 2/3 kit är då ett enkelt sätt
att komma närmare idealet.
Bästa är att trimma in blandningen i bänk,
men det tar tid och kostar mer pengar.
Hur ska man komma närmare idealet med att bara montera ett Dynojet Stage 2/3 kit? Man kanske kommer längre från idealet istället, det vet man inte förrän man kör hojen i bänk. Har man helsystem kanske bestyckningen skiljer sig från om man bara har ett slip-on. Jag har varit med om att montera ett Stage 3 kit på en Suzuki med öppet avgassystem där det blev en effektsänkning istället men med slip-on:et monterat LÄT det som att den gick bättre.

Köp gärna ett Dynojet-kit men min erfarenhet av dessa är att du måste upp i bänken med hojen och då kan man lika väl bestycka med orginalmunstycken/nålar.

hp skrev:
Hur ska man komma närmare idealet med att bara montera ett Dynojet Stage 2/3 kit? Man kanske kommer längre från idealet istället, det vet man inte förrän man kör hojen i bänk. Har man helsystem kanske bestyckningen skiljer sig från om man bara har ett slip-on. Jag har varit med om att montera ett Stage 3 kit på en Suzuki med öppet avgassystem där det blev en effektsänkning istället men med slip-on:et monterat LÄT det som att den gick bättre.

Köp gärna ett Dynojet-kit men min erfarenhet av dessa är att du måste upp i bänken med hojen och då kan man lika väl bestycka med orginalmunstycken/nålar.

Visst.
dynojet-kittet är en höftning,
sen kan ju ett avgassystem bullra mycket
utan att förbättra flödet öht och då blir det fett
med ett Stage 3 kit.

Orginalnålar och munstycken funkar bra
eftersom det är samma saker men jag bävar lite
för när jag ska klämma på Mikunis på min BSA.
Du köper inte en komplett intrimningssats från
Mikuni så det kan bli många vändor till min
lokale Mikunihandlare (vem det nu kan vara?)
innan man hittat rätt.
Jag har en tumregel vad jag ska använda och det
blir ju som ett Dynojet kit i lösvikt och jag hoppas
definitivt att det funkar tillräckligt bra så.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back