Dynojet - originalluftfilter

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
dr 800
Ny på forumet, ställer frågan:
Har en -96 gsxr1100 med dynojet och KN-filter monterat av förra ägaren.
Om man byter till originalluftfilter, måste man göra ombestyckning/justering av förgasarna?

M

micaelb skrev:
Ny på forumet, ställer frågan:
Har en -96 gsxr1100 med dynojet och KN-filter monterat av förra ägaren.
Om man byter till originalluftfilter, måste man göra ombestyckning/justering av förgasarna?

M

Kan behövas, men varför byta tillbaka till original :va

Dynojet -originaluftfilter

Jag tänkte det var enklare än att hålla på å svabba med rengöring och inoljning och när jag läser trådarna om KN och Dynojet blir jag tveksam om det är värt.

m

Om vi säger så här, om du rengör ditt K&N-filter och oljar in det på nytt bör du justera in bränsleblandingen igen efter ca 50 mil. Om du byter fabrikat eller typ av filter ska du definitivt bestycka om den. Åt vilket håll då? Det får du reda på med hjälp av en bromsbänk och Lambdasond om du inte är bekväm med att läsa tändstiftfärgen vid inställning av de fem bränslemängdspåverkande kretsarna i en CV-förgasare. Ett originalfilter är oftast lite restriktivare än ett K&N filter men det beror på att det är CV-förgasare - och de kräver ett visst mått av insugsvakum för att funka. Effektskillnaderna är i det närmaste noll.

Det finns massor att läsa om K&N här på sporthoj, sök lite och du finner hopers nyttig info, tips och erfarenheter.

Tackar för snabbt svar.
Jag kör med rengörings och inoljningskonceptet denna säsong och skiftar om till nästa. Nu är det åka som gäller.

M

andersbrink skrev:
Om vi säger så här, om du rengör ditt K&N-filter och oljar in det på nytt bör du justera in bränsleblandingen igen efter ca 50 mil. Om du byter fabrikat eller typ av filter ska du definitivt bestycka om den. Åt vilket håll då? Det får du reda på med hjälp av en bromsbänk och Lambdasond om du inte är bekväm med att läsa tändstiftfärgen vid inställning av de fem bränslemängdspåverkande kretsarna i en CV-förgasare. Ett originalfilter är oftast lite restriktivare än ett K&N filter men det beror på att det är CV-förgasare - och de kräver ett visst mått av insugsvakum för att funka. Effektskillnaderna är i det närmaste noll.

Det finns massor att läsa om K&N här på sporthoj, sök lite och du finner hopers nyttig info, tips och erfarenheter.
Hejsan! Jag har en fråga, varför justera bränsleblandingen igen? Det är ju samma filter..ifrågasätter inte, vill gärna veta. Nyss rengjort mitt nämligen..

Obelix skrev:
Hejsan! Jag har en fråga, varför justera bränsleblandingen igen? Det är ju samma filter..ifrågasätter inte, vill gärna veta. Nyss rengjort mitt nämligen..

Oftast bänkar man hojen i samband med montering av K&N-filtret. Vad som händer efter lite körning är att filteroljan sugs in i motorn och det blir lite mindre restriktivt (bara efter några tiotals mil) - vilket kan göra att man är lite åt det klena hållet på bränsleblandningen trots att man hade perfekt blandning i bänken. Ett pappersfilter däremot blir restriktivare över tid när det samlar på sig skräp - som iofs ett K&N också blir med tiden. Man bör ha det i åtanke när man monterar K&N, dvs att det först är väldigt restriktivt pga av filteroljan och sen blir mindre restriktivt efter ett par tiotal mil och sen blir restriktivare med tiden igen.

Ok, då är jag med! Får väl kolla färgen på stiften snart då. Bör man kolla alla eller räcker det med ett? Första är ju enklast..
Tack hur som helst!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...