Dynojet kit?måste fråga!!

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Undrar om Dynojet kit
hojen e en yzf 750r-93
funderar på o köpa en hoj som e rustad med dynojet kit o e borrad i förgasarna,detta gjordes-99.

Ska det ringa varningslampor i detta läge eller vad har ni experter o säga om detta,vad kan jag vänta mig i senare skede,reperationer,hållbarhet,hur märker man om nånting e fel,vad brukar går fel till slut.??

helt enkelt vad ska jag kolla o tänka på med denna hoj

killen sa att den e lite ojämn på tomgång,vill gärna sura ner sig så man får gasa till den lite men det e allt han märkt.!

inte mycket jag ber om!..:)

jag kallar er!..- mekar gudar - kom och säg er åsikt.! Hmmmmmmm!mmmm!mmm .ja jag vet jag e lite :kocko

men jag behöver lite hjälp iaf. :tummenupp

Långa farbron skrev:
Söka på Dynojet kanske ?

har jag gjort o inte blivit klokare heller så därav frågan,,,,sökmotorn e inte den bästa heller precis jobbigt o hitta det man vill.! elelr det e bara jag??? :fatta!

söker man på det så kommer det upp 500 trådar där folk bara nämnt ordet Dynojet ju o inte skoj o sitta o plöja bland alla o leta info som inte ger svar på min fråga ändå..!.. :confused: :näsblod :confused: :va

JAJA jag söker väl igen då men om jag inget hitta så e det ttråkigt......ill be back :)

JaDeM skrev:
söker man på det så kommer det upp 500 trådar där folk bara nämnt ordet Dynojet ju

Om du inte visste det så kan jag berätta att man kan skriva flera sökord med mellanslag mellan. Då hittar du inlägg som innehåller alla dessa. Man kan också klicka på "Visa resultat som Inlägg" för att snabbt kunna skumma igenom.
Skriv t.ex. "dynojet slitna" eller "dynojet tomgång" utan situationstecken och visa resultat som inlägg.

Långa farbron skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76532&highlight=dynojet

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79559&highlight=dynojet

Då dagens ungdom har bråttom så ger jag MIN bild av vad jag LÄST här på forumet.

Dynojet är båg,bättre o billigare med orginal munstycken,Dynojets nålar och munstycken är mjukare än orginal= slits snabbare.

Kontenta: Köp på orginal munstycken i passande storlekare istället.

jo det har jag osså läst och lyckats snappa upp men frågan var osså detta monterades -99 vad kan jag vänta mig nu 5-6 år senare i slitageväg,,Tex?

Ursäkt!

tja

fick lugnat mig med en :fyllisar och läst mina irriterande inlägg och jag ger mig och ber om ursäkt

ska genast fila på kunskaperna vad gäller sökfunktionen o hoppas att jag inte e allt för dryg.....som sagt jag e ivrig o vill få veta allt på en gång,

ska försöka o tagga ner o leta lite info själv

Tacksam för all hjälp /Jonas

Här kommer svaret:
Dynojet är en låda med osedvanligt dyra (svindyra) munstycken/nålar etc. Bättre att lägga stålarna på en bromsning av hojen.

Men för att svara på vad som händer med tiden:
Exakta innehållet i Dynojet varierar från hoj till hoj men flera av dom innehåller bl a anvisningar om borrning av hålen i trottlarna (hålen som förbinder ovan- och undersida). Detta ger snabbare gassvar men också sämre dämpning av trottlarnas rörelser. Med sämre dämpning riskerar man att trottlarna vandrar upp och ner vid olika tillfällen, detta resulterar i:
*Ökat slitage på nålar och munstycken (samt givetvis på trottlarna och dess lägen i fuggehusen) varvid knarren går fetare trots att man inte ändrat på bestyckningen. Att sänka nålarna ett hack kan hjälpa men det blir sällan bra över hela registret. Är det slitet så är det.
*Vandrande och ojämn tomgång.

Din knarr verkar ha samtliga dessa symtom varför en ny och fräsch orörd fuggebrygga kan vara värt att överväga.
Dynojet är skit.

Och orsaken till att alla säger åt dig att söka är att Dynojet har avhandlats sååå många gånger. Din fråga var dock något avvikande från standardfrågan: "Är Dynojet bra för min hoj?". Och nu förstår du säkert vad jag brukar svara på frågan och du förstår också varför jag svarar så.
Så var inte ledsen på alla som "sågat" dig, dom menade egentligen väl. :)

Robban_C skrev:
Här kommer svaret:
Dynojet är en låda med osedvanligt dyra (svindyra) munstycken/nålar etc. Bättre att lägga stålarna på en bromsning av hojen.

Men för att svara på vad som händer med tiden:
Exakta innehållet i Dynojet varierar från hoj till hoj men flera av dom innehåller bl a anvisningar om borrning av hålen i trottlarna (hålen som förbinder ovan- och undersida). Detta ger snabbare gassvar men också sämre dämpning av trottlarnas rörelser. Med sämre dämpning riskerar man att trottlarna vandrar upp och ner vid olika tillfällen, detta resulterar i:
*Ökat slitage på nålar och munstycken (samt givetvis på trottlarna och dess lägen i fuggehusen) varvid knarren går fetare trots att man inte ändrat på bestyckningen. Att sänka nålarna ett hack kan hjälpa men det blir sällan bra över hela registret. Är det slitet så är det.
*Vandrande och ojämn tomgång.

Din knarr verkar ha samtliga dessa symtom varför en ny och fräsch orörd fuggebrygga kan vara värt att överväga.
Dynojet är skit.

Och orsaken till att alla säger åt dig att söka är att Dynojet har avhandlats sååå många gånger. Din fråga var dock något avvikande från standardfrågan: "Är Dynojet bra för min hoj?". Och nu förstår du säkert vad jag brukar svara på frågan och du förstår också varför jag svarar så.
Så var inte ledsen på alla som "sågat" dig, dom menade egentligen väl. :)
tack så mycket kan man säga med ungefärliga antal mil som dynojet kit håller (hittar faktiskt inga svar på den frågan) :tummenupp

JaDeM skrev:
tack så mycket kan man säga med ungefärliga antal mil som dynojet kit håller (hittar faktiskt inga svar på den frågan) :tummenupp

Även Mikunis originalprylar kan slitas rätt snabbt om man har otur, mindre än 1000 mil har jag varit med om på Bandit_R_US mailinglistan. Det finns mer skrivet om emulsionsrör, trottelnålar, slitage etc på http://66.47.68.116/products/needle_jet_Mikuni.html (FactoryPro)

Är ingen motoringenjör, men har följande erfarenhet av Dynojet:

På min numera f.d Yamha TRX850 så monterade jag Dynojet-nålar, fungerade finfint, i kanske 1.500-2.000 mil, sedan började den gå lite väl fett på tomgång och låga varv, överlevde ett antal mil till, innan det urartade totalt... :gnissla Total igensurning under 4.000 varv, eldslågor ut genom avgassystem, ej kul... :död Hade ingen aning om vad som kunde ha hänt, men en kompis hittade en artikel i Tyska Motorad som beskrev mina problem, och ja, det stämde...

Visade sig att Dynojet-nålarna slipat ner emulsionsrören rätt rejält, dom var ovala, så inte konstigt att det gick fett... Bytte emulsionsrör, (och även nålar, tillbaka till original...) så gick TRXn finfint igen!

Så, ja, det kan kanske vara läge dra öronen till sig kring hojen du tittat på. IOFS verkar man på Yamaha-förgasare kunna byta emulsionsrör, men kostar ju några kronor, så ev. problem går nog lösa.

//B

Last edited:
Har ingen egen personlig erfarenhet men två kompisar har haft mkt strul med Dynojetkittade hojar (en Thunderace -88 och en GSXR1100-90) liknande de som berörts i tidigare inlägg. Kvaliteten på Dynojets prylar var tydligen ingen höjdare då och för vissa modeller drog man tillbaka kiten eftersom de kunde orsaka onormalt slitage. Mao: var försiktig och pruta hårt om du redan nu kan misstänka att du kommer att få byta ut grejor.

Det är nog inte kvaliteten på prylarna i Dynojetkitet som är problemet, många av prylarna är ju Mikuni (ex vis munstycken och antagligen även nålarna). Problemet ligger nog snarare i det där med borrningen av trottlarna. Men man kan ju säga att kvaliten på kitet inte är det bästa.
När trottlarna ges chansen att vandra upp och ner på egen hand så ökar självfallet slitaget på nål och nålsäte (dvs emulsionsrör). Och sådant slitage finns ju även på standardfuggar även om så korta körsträckor som Anders skrev om får anses höra till undantagen. Och det är vi ju glada för. :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D