Dynojet eller jusering av original förgasare?

Trys

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
yzf 600r Thundercat -00
Har satt på K&N & slipon på Thundercatén..
Sticker i väg bra men är dock slö i början, lite svår på tomgången också..
Ska jag justera bränsleblandnings skruven? Har kollat & dom gick att skruva in ca 4 varv!
Vad är det som händer när man skruvar in dom respektive skruvar ut dom?
I Dynojet´s papper ska man skruva in dom & sedan skruva ut ca 2 1/2 varv, är mina utskruvade för mycket?
Eller är det bara att bestycka om dom?

Nybörjaren..

Du får en fetare blandning ju mer du skruvar skruven utåt. Alla hojar är individuella så några exakta varv går inte att säga. 2 ½ varv ut är grundinställningen. Du kan ju testa att skruva ut skruven lite men jag tippar på att du blir tvungen att byta lågfartsmunstycken till ett par storlekar större. Vad du ska ha för munstycken exakt går nästan bara att veta om du kör hojen i en bromsbänk.

Har lite av samma problem med Rettan. Under 3000 rpm så är den i princip död. Men efter det så går den rent upp till rött.

Har fipplat lite med blandskruvarna men inte fått till det riktigt bra än. Ska bänka den snart och då får dom justera in allt ordentligt.

Vet någon förresten varför Yamaha har lämnat ett utrymme stort nog för en skruvmejselbits men för litet för ett finger mellan startmotorn och motorblocket? Idag lyckades jag nämligen tappa ner 1 bits där och det tog mig ca. 1 h innan jag lyckades få upp den. Var tvungen att demontera nästan halva motorn.

Wiseguy skrev:
Har lite av samma problem med Rettan. Under 3000 rpm så är den i princip död. Men efter det så går den rent upp till rött.

Har fipplat lite med blandskruvarna men inte fått till det riktigt bra än. Ska bänka den snart och då får dom justera in allt ordentligt.

Vet någon förresten varför Yamaha har lämnat ett utrymme stort nog för en skruvmejselbits men för litet för ett finger mellan startmotorn och motorblocket? Idag lyckades jag nämligen tappa ner 1 bits där och det tog mig ca. 1 h innan jag lyckades få upp den. Var tvungen att demontera nästan halva motorn.

hahahah, been there done that.....2ggr t.o.m

Wiseguy skrev:

Bits brukar vara magnetiska, stoppa in lämpligt järn/nickel/kobolt/mangan-föremål och försök fiska upp

Bengan skrev:
Bits brukar vara magnetiska, stoppa in lämpligt järn/nickel/kobolt/mangan-föremål och försök fiska upp

Givetvis försökte jag med skruvmejsel (den fick inte plats pga formen på startmotorn & blocket) och magnet (funkade inte pga att bitsen hade kilat fast sig i utrymmet).

Ifall det inträffar igen så får bitsen sitta kvar. Det är enklare att köpa en ny.

Oseriöst: kanske fylla upp utrymmet med nåt så att bitsen inte ramlar så långt.
/u

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back