Dynojet bänk...

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Ska byta motor på hojen i veckan som kommer. Jag byter till en något kraftigare motor, från GSXF motor till GSXR, och har ett slipon på cykeln. Jag antar att förgasarna bör ställas in efter denna operation? Funderar på att lämna den till oves motor för att köra den i deras dynojet bänk. Hur lång tid kan det ta ungefär att bestycka om förgasarna? Försöker beräkna budgeten här nu då man lagt ned liiite mycke pengar på en ny motor och sambon börjar se matpengarna flyga iväg! :brinnerup

Du behöver inte bestycka om alls, iaf inte för full gas, dvs huvudmunstycket, om du låter allt annat som luftburk och luftfilter sitta kvar.

Däremot kanske du behöver skruva lite på trottelnål för crusingfart och blandskruv för tomgång - och sånt ställer man normalt inte in i en Dynobänk utan gör det på vägen. Ställ så pass snålt att den kan nysa till lite obland när den är kall... men funkar 100 när den är varm. Att du kanske måste skruva på lågfart och tomgång beror på att gsxr'ens kamaxlar har lite längre öppettider och ger därför lite svagare insugsvakum/signal vid lägre varvtal.

Spar dina pengar, justera in det själv.

Fan Anders! Varför bryr jag mig ens om att lägga in en tråd istället för att skriva till dig direkt! Du är ju en uppslagsbok för fan! Tackar djupast!!

andersbrink skrev:
Du behöver inte bestycka om alls, iaf inte för full gas, dvs huvudmunstycket, om du låter allt annat som luftburk och luftfilter sitta kvar.

Däremot kanske du behöver skruva lite på trottelnål för crusingfart och blandskruv för tomgång - och sånt ställer man normalt inte in i en Dynobänk utan gör det på vägen. Ställ så pass snålt att den kan nysa till lite obland när den är kall... men funkar 100 när den är varm. Att du kanske måste skruva på lågfart och tomgång beror på att gsxr'ens kamaxlar har lite längre öppettider och ger därför lite svagare insugsvakum/signal vid lägre varvtal.

Spar dina pengar, justera in det själv.

Hur mycket skiljer de två motorerna åt i effekt?

Har du flyttat över dina gamla förgasare till den nya motorn?
Om du har gjort det och det skiljer endel i effekt så undrar jag om man inte borde ta en titt även på huvudmunstyckena för det sista man vill är ju att motorn ska gå på för snål blandning.
Men det gäller ju, som sagt, mest vid fullgas, i mellanregistret är det nålarna som bestämmer.

Jag lät justera min hoj på Dynojet, eftersom det inte var gjort efter byte till slipon och K&N-filter, dels så hittade de ut "några" hästar till och dels så gjorde det positivt för bränsleförbrukningen :D :D

Det viktiga var dock att veta att motorn inte går snålt.

Att bara checka värdena går ju fort och kostar väl runt 500:-
Då vet du om det är "ofarligt" att köra eller inte, eller så vet du på ett ungefär hur du ska justera.
Måste de/vill du att det ska justera så ska det väl gå på 1-4 timmar.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...