Dyno jet..vad är era EGNA erfarenher

glenoyne skrev:
Hej!

Ska montera slipon på min R1-98 imorgon, Funderar också på ett KN-filter. Jag kommer antagligen att lämna in den för ombestyckning och bänkning. Är det ett "måste" att ombestycka eller funkar det ändå? Bänkning är ju det bästa vad jag har förstått. Kommer INTE att montera Dynojet efter vad jag läst.

MVH Martin

Prata lite allvar med den som ska bestycka hojen, fråga vad han anser och vilka resultat man kan uppnå med det ena eller det andra sättet.

Det är ju inte nödvändigt att göra ombestyckning, det beror helt på hur du vill att hojen ska bete sej och viktigast att den inte går för snålt för då kan du bränna ventiler, kolvar och stift.
Gör en bänkning och diskuter därefter vad som kan göras, om det är det DU vill ha samt vad det kommer att kosta.
 
De första 250 milen körde jag med min hoj i originalutförande.
Jag bytte sedan ut originalljuddämparen mot ett Akra slipon samt luftfiltret mot ett KN dito.
Efter detta så lät jag en Mc firma montera Dynojett nålar/munstycken samt justera hojen i dynobänk.

Jag fick ca 11 hk mer på topp men framförallt så har jag ett mycket jämnare och trevligare mellanregister. Jag tror att jag hade fått ett lika bra resultat
med nålar och munstycke av annat fabrikat.
 
Jocke K skrev:
De första 250 milen körde jag med min hoj i originalutförande.
Jag bytte sedan ut originalljuddämparen mot ett Akra slipon samt luftfiltret mot ett KN dito.
Efter detta så lät jag en Mc firma montera Dynojett nålar/munstycken samt justera hojen i dynobänk.

Jag fick ca 11 hk mer på topp men framförallt så har jag ett mycket jämnare och trevligare mellanregister. Jag tror att jag hade fått ett lika bra resultat
med nålar och munstycke av annat fabrikat.


Ger det så mycket alltså? Hoppas man får samma effektökning.

MVH Martin
 
Efter montering av slip-on, kn-filter och dynojet-nålar fick jag upp mot 15hk mer på mellanregistret och 3hk mer på topp.
 
Om man inte köper dynojet, byter dom bara till större munstycken och höjer/sänker nålarna eller? Jag vet inget om sånt här.

MVH Martin
 
Det verkar som om resultatet är olika på olika motorcyklar, vilket ju inte är så konstigt. En del originalförgasare är säkert mycket närmare det optimala än andra. Men att hållbarheten verkar vara så dålig på dynojetgrejorna låter väldigt jobbigt? Det är alltså sämre/mjukare material i dem?

Det här med injustering av förgasarna är ju ett upplägg för en mc-tidning. Ta ett gäng hojar, åtta-tolv stycken kanske, justera in dem i bänk både med originalmunstycken och dynojet och jämför. Verkar vara enda sättet ett få en överblick av hur det fungerar. Injustering i bänk verkar ju vara det som ger den största delen av förbättringen i alla fall...
 
DB skrev:
Visst går den bra, när man tokkör! Men kolla vad jag skrev tidigare:

Den är allmänt jobbig att köra i lugnt tempo och går faktiskt ganska dåligt på låga varv. Varvar man på den och kör inspirerat är det kanske bra men om det verkligen är så stor skillnad kan jag inte svara på eftersom jag inte kört den utan kittet. Att den sen drar ca 1 liter milen vid långkörning i lagom tempo när polarnas hojar tar 0,6-0,7 är inte heller roligt!

Hade samma problem på min rf900r. Bytte rören som nålarna går i, ett vanligt fel med dyno. Körde sen hojen i bänk. Hojen började dra mindre soppa och går bättre.
 
DB skrev:
Jag har Dynojet på min ninja och kan INTE rekommendera det!


Den är allmänt jobbig att köra i lugnt tempo och går faktiskt ganska dåligt på låga varv. Varvar man på den och kör inspirerat är det kanske bra men om det verkligen är så stor skillnad kan jag inte svara på eftersom jag inte kört den utan kittet. Att den sen drar ca 1 liter milen vid långkörning i lagom tempo när polarnas hojar tar 0,6-0,7 är inte heller roligt!


Jag har starka funderingar på att återställa min till orginal! Men det ska tilläggas att den inte är injusterad i bänk i min ägo än. Men frågan är om det kan få tillbaks lågvarvsegenskaperna verkligen?


Om jag kör långt i lugnt tempo ( 110-135) och undviker en massa fullgasande, så drar min hoj under 0,6 li/mil..
Men kör jag bana så drar den ca en liter per mil..
Min hoj går mycket mjukt vid låga varv och låg belastning. Jag tror att du behöver kolla upp din hoj. Det låter som om något är fel..
Är hojen justerad i bänk efter dyno uppdateringen? I ett dynojett-kitt så ingår det ca fyra olika storlekar på munstycken. Bänkkörningen är blandannat till för att hitta rätt munstycke. Jag har varit med om att hojen går som en påse nötter från drygt halvgas och neråt. I det fallet så fick nålarna flyttas upp 2 hack.
 
Last edited:
Jocke K skrev:
Om jag kör långt i lugnt tempo ( 110-135) och undviker en massa fullgasande, så drar min hoj under 0,6 li/mil..
Men kör jag bana så drar den ca en liter per mil..
Min hoj går mycket mjukt vid låga varv och låg belastning. Jag tror att du behöver kolla upp din hoj. Det låter som om något är fel..
Är hojen justerad i bänk efter dyno uppdateringen? I ett dynojett-kitt så ingår det ca fyra olika storlekar på munstycken. Bänkkörningen är blandannat till för att hitta rätt munstycke. Jag har varit med om att hojen går som en påse nötter från drygt halvgas och neråt. I det fallet så fick nålarna flyttas upp 2 hack.

Ska försöka få den injusterad och bänkad i sommar!
 
glenoyne skrev:
Om man inte köper dynojet, byter dom bara till större munstycken och höjer/sänker nålarna eller? Jag vet inget om sånt här.

MVH Martin

Japp, kanske inte nödvändigtvis större munstycken, faktiskt, det beror helt på hur mycket säkerhetsmarginal som tillverkaren lagt på för att förhindra "snålgång".

Ett annat tips på R1 är att se över att EXUP-ventilen är rätt justerad (och fungerar), tråkigt att kosta på en bestyckning när det ändå inte blir rätt.
Vill man så kan man även ändra justeringen lite för att vinna ytterligare effekt, jag har skrivit om det i andra trådar.
 
Ser man på,fler med postiva erfarenheter och mindre antaganden.Tråkiga i detta sammanhang är att när ngt inte verkar fungera så är det alltid fel på produkten vilket det också kan vara.Man skall också fråga sig själv vad man är ute efter med bänkning,dyno jet med mera.Är man ute efter maximal toppeffekt eller är man ute efter jämnare drag över hela registret eller vad vill man uppnå.
 
DB skrev:
Jag har Dynojet på min ninja och kan INTE rekommendera det!


Den är allmänt jobbig att köra i lugnt tempo och går faktiskt ganska dåligt på låga varv. Varvar man på den och kör inspirerat är det kanske bra men om det verkligen är så stor skillnad kan jag inte svara på eftersom jag inte kört den utan kittet. Att den sen drar ca 1 liter milen vid långkörning i lagom tempo när polarnas hojar tar 0,6-0,7 är inte heller roligt!


Jag har starka funderingar på att återställa min till orginal! Men det ska tilläggas att den inte är injusterad i bänk i min ägo än. Men frågan är om det kan få tillbaks lågvarvsegenskaperna verkligen?

Hade en ZX9 -94 innan TLS:en, satt ett BOS-slipon på den. Gick ryckigt som 17 på lågvarv. Böt luftfilter till K&N och monterade på Dynojet och bänkade den. Fick ca. 7 hästar till och den gick som en dröm! Har knappt fått den att dra mer än 0,6 vid normal körning. Bänkade min uppe i Bergvik, Reem Racing.
/Uppiz
 
Mats757 skrev:
Erfarenhet:
Tyvärr ingen referens mot orginal.
Kinkig vid kallstart, känslig på chok.
Drar ca 1liter/mil även vid crusing med bönan på pallen.
Bluddrig på låga varv.
Svarar brutalt rappt på gasen vid låga varv. Hjular lätt redan vid 3000rpm på ettan.

Summa sumarum, den går bra när man kör hårt på bekostnad av finåkningsegenskaper.

Har du kollat att dina insugsventiler inte har för litet spel?! - Låter som det bör göras en ventiljustering...
 
Måste av egen erfarenhet hålla med AndersBrink, skit i DynoJet, det går att göra lika bra med orginal munstycken till en struntsumma.

(brukar hålla käft när vi inte tycker lika)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top