Dyno GSXR 600, R6 , zx6r... fejk?

Det skulle jag tro att om rullarna inte är för tunga så kan man nog få upp bakhjulet i 300 km/h. Tänk på att du inte har något luftmotstånd eller flugor som bromsar upp dig.
 
Inte omöjligt...

Min R6 -06 med akrapovic slipon gjorde ca 302 i bänk.. men men. I verkligheten gjorde den inte mer än 293..



http://www.youtube.com/watch?v=CbkK2E9PYFk

Hej!

Såg denna filmen på youtube och blev lite förvånad att Gsxr 600 gjorde 299 på mätaren, stämmer det verkligen eller är det något fel på själva dynomaskinen(?)

Själv så tror jag det är något som är fel...
 
i en bänk har man inte motstånd som motsvarar rullmotstånd och luftmotstånd.

det man gör för att mäta effekten är att man accelerera rullen, genom att mäta acceleration och man vet om rullens tröghetsmoment så räknar man ut vridmomentet.proportionellt mot tröghetmoment och acceleration. genom att man vet varvtalet så räknar man ut effekten. vilket är proportionellt mot varvtal och vridmoment. på så sätt får man effekten över rullen.

det enda som skiljer den effekt mot motorns effekt är friktionsförluster över drev, kedja osv osv.
utväxlingen har inte heller någon betydelse eg. då man ökar varvet med en fakot tre kommer vridmomentet sjunka med 1/3'del. och vise versa. dock ändras ju friktionsförsluterna lite.

en rullande landsväg motsvara således inte väg. enda likheten är att man accelerar hojen genom registret. att en 600 kan visa 299 p mätare har med att göra utväxlingen på fullt varv på 6.an är sdan att hojen skulle gå så fort, men i praktiken finns inte tillräckligt med effekt för att åka så fort..


edit: sedan är det väl så att det finns en liten felvisning över hastighetsmätaren oxå..
 
Och inte att förglömma

Arerodynamiken på hojen (och till viss del föraren) spelar en jävla roll i ett sammanhang då man är ute efter att köra så fort som möjligt på det vridmomentet man har tillgängligt...

Testa själv att köra i 200, stick upp huvet och räta på ryggen, utan att ändra läget på rullen, så ska ni få se att det gör en hel del på hastighetsmätaren... och ju snabbare det går, desto mer gör det på hastigheten också...

Sen är det som ovan beskrivs... vissa hojar har "värre" glädjemätare än andra. Felmarginalen kan vara rättså frisk från cykel till annan.

Men vad gör det när allt kommer ikring... jag hade knappast köpt en cykel för att den är den "snabbaste 600 enligt bike", den som gör det är duktigt slut i huvudet, för det säger inte fis i rymden om hur snabbt man kan framföra cykeln i verkligheten...

Hur ball är ett toktrimmat jänkejärn på en kurvig väg? Nej, chassie, bromsar och stabilitet är fan så mycket viktigare när det kommer till kritan...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top