Dynamite Surfing

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
Funkar verkligen det där? Det känns som om det är något om inte lirar riktigt, men jag kan inte sätta fingern på vad.

Last edited:
Call me trög, men jag tyckte den var jääävligt välgjord. Frågan som inte jag kan släppa är "går det att göra så??" Jag tror inte det men ändå:confused:

För det första är jag rätt övertygad om att du behöver en större kinapuff.
För det andra skulle vågorna vandra ut i en stor cirkel vilket gör att du aldrig skulle få den där "raka" fina vågen.
För det tredje krävs rätt bottenformationer för att vågen ska bryta. Normalt bryter inte vågorna förän de närmar sig strand eller ett rev. Först då reser sig vågen och kan bryta.

Jag har svårt att tänka mig att en kanal skulle ha så optimala bottenformationer så du får en fin, brytande våg som man dessutom skulle kunna "tuba"...

Edit
Fast vid andra genomtittningen ser det ut som man ser vågen vandra iväg i en stor "cirkel". Nåja, välgjort men jag är ytterst skeptisk.

Last edited:
Du behöver inte ha en perfekt bottenformation om det är tryckvågen som skapar vågen. Då blir det ju så att det är den som agerar bottenformation och pressar upp vattnet och effekten blir detsamma som att se vattnet i rörelse mot ett rev och därefter brytas upp över det.
Men som sagt, det blir ju åt alla håll, och jag tycker det ser verkligt ut i filmen MEN å andra sidan så ser det verkligt ut i T2 när snuten smälter ned till en klump för att sedan återuppstå...

hehe det där ser ut som en helt vanlig surfdag i sverige :)

Har nog nårra bilder på datorn när jag surfar i kallvatten med huva, vantar o hela köret....

Helt klart fake. Har dragit av ett kilo hittils här hemma i sjön på ca 3m djup och det är no way att de där svallvågorna uppkommer. Själva vattenkaskaden upp i luften är mycket möjlig, men inte vågorna.

Back