Dynamiska farthinder! Bra eller Anus ?

Dynamiska farthinder

• Antal röstningar
    0
Som vanligt i vägverksammanhang så existerar inte motorcyklister..

Road-Ragge skrev:
2625733 Problemet är att vi i trafiken får ännu ett rörligt hinder att ta hänsyn till. Om man dessutom placerar dessa i korsningar, så kommer dessa hinder att ta fokus ifrån det man borde fokusera på, nämligen andra trafikanter och ÄKTA faror.

...

I rusningstrafik har vi redan tillräkligt att tänka på, i alla fall där jag bor.

1) I korsningar? Du menar innan korsningar, antar jag. Tycker inte du det är en ÄKTA fara om man kör för snabbt in i en korsning? Då tappar man ju endå fokus eftersom man kör för snabbt.

2) Menar du att om du kör för fort i r u s n i n g s t r a f i k och dessa farthinder fälls upp så är detta något vi bör ta hänsyn till? Dessutom förstår jag fortfarande inte vad du insinuerar. På vilket sätt är dessa farthinder farliga för dig?

Road-Ragge skrev:
2625733
I rusningstrafik har vi redan tillräkligt att tänka på, i alla fall där jag bor.

Jag är skeptisk...:6surkart

Dagens jag har inte riktigt tänkt efter innan jag skrev inlägg......

i rusningstrafik så står trafiken mer eller mindre stilla...
Hur skulle då dessa bli ett problem om du kör över dessa i typ 20km/h:gnissla

Vart o kikat på ett dynamiskt hinder i Linköping

Nu har dom monterat in testfarthindret i Linköping. Det finns vid MCDonalds vid vallarondellen. Placerat ca 15 m från en mycket trafikerad korsning med trafiklysen. Trafiken i korrsningen är till största delen studenter påväg mellan studentbostadsområdet i Ryd och Universitetet, händer endel olyckor där.

Farthindret fungerar som så att det fjädrar upp så länge det inte är något tryck på det. En radar som ännu inte är ansluten kommer sedan att mäta hastigheten på fordon, och kommer ett fordon över hastighetsbegränsningen (50km/h har det varit där tidigare iaf, får se om dom ändrar på det) så låses farthindret uppe.

När jag kikade på hindret så tycker jag det inte ser så farligt ut. Trampar man på den så sviktar den ner, samt om jag ställer mig på den så åker den nästan hela vägen ner i backen (vid ca ~90 kg tryck).

Själva stålgrejen är ca 4 cm högt och ser ut som en liten ramp, dvs inte bara lodrätt mot färdriktningen, snarare 35-40 graders lutning. "Rampen är ca 7cm långt.

Sen finns det ganska mycket utrymme för en mc att antingen köra emellan eller vid sidan av då farthindret inte är över hela vägen.:tummenupp

Och här kommer en bild jag tog.
farthinder.jpg

Nitrous skrev:
2618132 Appropå farthinder, det här var ganska kul :)
http://www.youtube.com/watch?v=D4ECEAj3Ob4

/Nitrous

Jag vet inte om det just var "kul" med mamman som springer ut och räddar ungen ur den krockade bilen. Eller chaffisen som slår sönder vindrutan innefrån med pannan.
Korkade hinder förutom det, varför inte en bom som fälls ner så man ser den?

Inte för att jag är för farthinder (tråkigt att dom behövs på utsatta ställen). Men jag är tämligen säker på att dom kommer rädda fler liv än dom kommer kosta liv. Men klarar dom Svensk vinter och hur mycket underhåll/rengöring behöver dom.

Back