Dynamiska farthinder! Bra eller Anus ?

Dynamiska farthinder

• Antal röstningar
    0
Mort skrev:
2616940 Nu är de ju som sagt uppfällda hela tiden, så att bli överaskad behöver du inte oroa dig för.

Sant.
Jag är däremot oroad för att klaffen inte fjädrar ner tillräckligt snabbt o lätt så att framhjulet slinter iväg och man flyger åt sidan snabbare än ankan sket !
För er som kört enduro eller trial i skogen så vet ni hur maktlös man känner sig när framhjulet slinter iväg på en blöt rot...........Kanske känns likadant??? Men vad vet jag, denna uppfinning kanske fungerar alldeles utmärkt ?

Gottschalk skrev:
2616980Jag är däremot oroad för att klaffen inte fjädrar ner tillräckligt snabbt o lätt ...
Om man får tro artikeln bör det ju finnas installat här i Linköping nu, ska ge mig ut provåka dem imorgon och se hur de känns. Återkommer med rapport.

Gottschalk skrev:
2616980För er som kört enduro eller trial i skogen så vet ni hur maktlös man känner sig när framhjulet slinter iväg på en blöt rot...
Jotack...

I Gävle har dom också ett dynamiskt farthinder, det är nå gummibubblor som blir uppblåsta om man kör för fort. I början gick dom sönder första dan det kom nya, men nu tror jag att dom har fått till det iaf. Men jag har testat dom där lite, inte fan har dom funkat med bil iaf. Med hoj kan man åka mellan dom, det är bara bulor där bildäcken går. Tur det, blött gummi mot blött gummi i kullerstensformat är nog tämliten skithalt :(

Här i Örebro har vi ett som far upp när man kommer för fort, en järnbalk på 5-6cm, slår som fan i bilen men det reagerar inte på mc så det är bara att blåsa på.

Ingen fara

För några år sen skulle de göra en provinstallation i Stockholm på ett dynamiskt farthinder, med någon form av metallklaffar som åker upp ur vägbanan. Radio Stockholm gjorde ett inslag om det, och hade då folk från Vägverket så att man kunde ringa/maila in och ställa frågor.

Eftersom de ingenstans i reportaget snackat om några andra fordon än bilar ringde vi in och frågade hur det var med hojar. Svaret, som gjorde en lite rädd, var först att de inte visste!

Sen kollade de upp det, och tydligen skulle inte den typen av farthinder reagera på fordon under en viss vikt. Kommer inte ihåg hur mycket det var, men en HD skulle utan problem klara sig. Vi fick sen komma dit och provköra i samarbete med just Vägverket och Radio Stockholm, och trots att vi drog på så hände ingenting till skillnad från bilarna som slog i rejält. Vi provade även att komma två hojar i princip samtidigt, och inte heller då reagerade den.

Så om det är samma typ av hinder behöver ingen oroa sig :)

För det första kommer en mc kunna köra i mellan dessa klaffar och sedan så brassar man ju inte på för fullt om det finns vanliga väghinder på vägen. Så om man är omärksam och kör på detta hindret eller ett vanligt brant hinder är nog ingen större skillnad.

Dominator-Rocks skrev:
2616594 Farthinder/bulor sitter ju knappast på motorvägarna utom inom stan där hastigheten är begränsad till 50km/h lr 30Km/h dessutom så sitter det ju en varningsskylt x antal meter innan.
Ser du/ni till att hålla hastighetsbegränsningen i tätbebbygt område så har du/ni inget att oroa er för!:tummenupp

Jag ser inte problemet:va

Grejen är ju att man inte skall blåsa förbi/över farthinder!?

Fast egentligen vore det ju bättre om det fanns precis som Cykelbanor, Motorcykelbanor överallt, där alla MC åkare kan åka Å´svina hur mycket dom vill! :va

DET finns dem som har bestämt sig för att köra med livet som insatts (oavsett om dom vet om det själva eller inte) det är helt ok för mig, det enda som stör mig är att risken finns att dom drar med sig oskyldiga liv när dom väl kraschar

Håller helt med dig!
Kör inte över hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område och sluta gnäll.

Jämfört med andra typer av "fartdämpande åtgärder" är nog det här det mest genomtänkta. Hur kul är det med våta gummibulor och andra hemskheter? Nä, det har pollas in som bra!

Mort skrev:
2617960 Var ute och letade idag, men hittade inga klaffar. Någon som vet om de monterat dem än, och i så fall var?

Om jag förstått det rätt så skall dom monteras in på Rydsvägen vid cykelöverfarten från Ryd till Universitetet (MC Donalds, Vallarondellen). Detta för att skydda alla galna studenter som inte kan cykla och förstå att man stannar vid rött ljus, är ju ett par tusen cyklister som cyklar fram o tillbaka där.

Gick förbi igår men då fanns inget inmonterad, kan dock vara missinformerad och att det ska monteras in nån annanstans.

Dynamiska farthinder

Banditan skrev:
2618011 För några år sen skulle de göra en provinstallation i Stockholm på ett dynamiskt farthinder, med någon form av metallklaffar som åker upp ur vägbanan. Radio Stockholm gjorde ett inslag om det, och hade då folk från Vägverket så att man kunde ringa/maila in och ställa frågor.

Eftersom de ingenstans i reportaget snackat om några andra fordon än bilar ringde vi in och frågade hur det var med hojar. Svaret, som gjorde en lite rädd, var först att de inte visste!

Sen kollade de upp det, och tydligen skulle inte den typen av farthinder reagera på fordon under en viss vikt. Kommer inte ihåg hur mycket det var, men en HD skulle utan problem klara sig. Vi fick sen komma dit och provköra i samarbete med just Vägverket och Radio Stockholm, och trots att vi drog på så hände ingenting till skillnad från bilarna som slog i rejält. Vi provade även att komma två hojar i princip samtidigt, och inte heller då reagerade den.

Så om det är samma typ av hinder behöver ingen oroa sig :)

Verkar ju som om dessa farthinder är en ganska bra grej iallafall :tummenupp
Upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap det finns på Sporthoj :yoparty

Blommen skrev:
2616583 fan livsfarligt om man kommer i en bit över hundra med mc och skulle träffa på en sån :näsblod nä en bra ide men nej tack!

/Blommen
Kör du en bra bit över hundra så får du ju skylla dig själv:7peta

Är det vägverket som har fått för mkt pengar nu igen?
High-tec farthinder är väl inte vad jag önskade mig mest...

Dynamiska farthinder finns ju redan i flera modeller: Älgar, Rådjur mm. mm.

Det blir ju kul när ambulanstranspondern i artikeln efter tre års användning inte fungerar . Ambulansen brakar in i hindret i 80 blås, med en ryggskadad patient med inre blödningar på väg til sjukhuset :tummenner

"Dynamiskt farthinder" skall nog översättas till "Mekanisk trafikfara":död

Jag, som flera här, har också svårt att se problemet. Folk verkar tro att man flyger åt helvet för ett litet gupp.

Worst case scenario:
Detta nya pawheat är monterat på en 50-sträcka och en regnig och hal dag kommer en kille på en R1 och kör över det dynamiska hindret i, säg, 70 blås. Resultatet är föga upphetsande, killen kommer höra att det smäller till i framgaffeln och under röövan, men mer än så händer inte. Man flyger inte åt sidan om man kör på en ramp (som är vinkelrät mot din färdriktning) med höjden 4 cm i 70 blås (eller t.o.m. i 90 km/h, spelar ingen roll), oavsett hur regnigt och halt det är. Alla här vet att en hoj har ett tröghetsmoment som en ramp på 4 cm inte kan ändra sådär hux flux direkct på.

Så vad är problemet?

Zee skrev:
2625674 Jag, som flera här, har också svårt att se problemet. Folk verkar tro att man flyger åt helvet för ett litet gupp.

Så vad är problemet?

Problemet blir när denna :tomten gör på sig när han ser guppet och bromsar ner sig i backen.... men som sagt hans problem, det kunnde lika gärna vara ett litet barn som springer ut.
Man kör ju inte 70-80 blås om det finns vanliga hinder heller...

Problemet är att vi i trafiken får ännu ett rörligt hinder att ta hänsyn till. Om man dessutom placerar dessa i korsningar, så kommer dessa hinder att ta fokus ifrån det man borde fokusera på, nämligen andra trafikanter och ÄKTA faror.

Jag ser i alla fall på denna punkt, en stor skillnad mellan fasta och rörliga farthinder. För att inte tala om funktionen hos dessa hinder efter tre- fyra saltvintrar.

När man nuförtiden bygger om ljusreglerade korsningar till rondeller så brukar man hävda sänkta underhållskostnader som ett tungt argument. Vad tror ni underållet av såna här tingestar kommer att kosta när de finns ett hundratal av dem i er hemkommun.

I rusningstrafik har vi redan tillräkligt att tänka på, i alla fall där jag bor.

Jag är skeptisk...:6surkart

Back