Dynamiska farthinder! Bra eller Anus ?

Dynamiska farthinder

• Antal röstningar
    0
Gottschalk skrev:
2616406 Kör man för fort så åker farthindret upp ca 4 cm.
Livsfarligt eller inte ?

Själv så skulle jag bli livrädd om det plötsligt åker upp ett hopp när man är ute med bågen !

Se länk för mer info:
http://www.nyteknik.se/art/47739

Anuuuuus!!!

Tänk dig att komma där som relativt grön mc förare en regnig dag, o då plötsligt flyger de upp en trotoarkant i vägen..., du bromsar omkull o åker själv över kanten o får en flygtur... Hur genomtänkt är detta...:va

Klart jag kan tänka mig att busåkare med Motard kommer att gilla det när de väl vet var de finns....:D

Ta mej faan helt åt skogen...
Det känns som att det där går emot den lilla nollvisionen dom strävar efter. Kan tänka mig att vi på hoj tycker att det skulle vara helt livsfaligt... Bättre blir det väl knappast när man kommer med lågprofildäck me lite luft på bilen o blåser över dom där... Blir lá som ett pringleschips när man kommit över!:huvet
Känns dessutom som lite mycket cash för en bula...:va

:tummenupp

Bättre än dom konstanta.. Bara att köra brevid eller i mitten och slipper dem i bilen..

Tanken är väl god, men som vanligt är det kanske inte så genomtänkt gällande andra trafikanter än bilister.

Boodh skrev:
2616418Känns dessutom som lite mycket cash för en bula...:va

Tänkte också det på det. Satan vad mycket det måste kosta för att gräva ner några sådana. Fast de kanske får ta alla miljarder de tidigare satsat på hastighetskameror till det här istället. :gnissla

fan livsfarligt om man kommer i en bit över hundra med mc och skulle träffa på en sån :näsblod nä en bra ide men nej tack!

/Blommen

Boodh skrev:
2616418 Ta mej faan helt åt skogen...
Det känns som att det där går emot den lilla nollvisionen dom strävar efter. Kan tänka mig att vi på hoj tycker att det skulle vara helt livsfaligt... Bättre blir det väl knappast när man kommer med lågprofildäck me lite luft på bilen o blåser över dom där... Blir lá som ett pringleschips när man kommit över!:huvet
Känns dessutom som lite mycket cash för en bula...:va

Farthinder/bulor sitter ju knappast på motorvägarna utom inom stan där hastigheten är begränsad till 50km/h lr 30Km/h dessutom så sitter det ju en varningsskylt x antal meter innan.
Ser du/ni till att hålla hastighetsbegränsningen i tätbebbygt område så har du/ni inget att oroa er för!:tummenupp

Jag ser inte problemet:va

Grejen är ju att man inte skall blåsa förbi/över farthinder!?

Fast egentligen vore det ju bättre om det fanns precis som Cykelbanor, Motorcykelbanor överallt, där alla MC åkare kan åka Å´svina hur mycket dom vill! :va

DET finns dem som har bestämt sig för att köra med livet som insatts (oavsett om dom vet om det själva eller inte) det är helt ok för mig, det enda som stör mig är att risken finns att dom drar med sig oskyldiga liv när dom väl kraschar

Last edited:
Sep skrev:
2616558 Du får väl hålla ögonen öppna

Så du tycker det är ok om tex du o jag klarar det...., bara att inse..., alla har inte lika snabba reaktioner.

Hålla farten i all ära..., men det ska fan inte kosta NÅGON livet...

Heller såna här fartgupp än att polisen ska stå och skjuta lazer så man måste betala böter! ;) Men i tättbebyggt områda ska man ju ändå köra sakta av hänsynsskäl!

Dr Schnell skrev:
2616620 Den stora frågan är hur snabbt man behöver köra för att de inte ska hinna fällas upp innan man passerat.

Haha... Kan inte åka ner och testa! Så kan du berätta för oss! :D:tummenupp

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2616594 Farthinder/bulor sitter ju knappast på motorvägarna utom inom stan där hastigheten är begränsad till 50km/h lr 30Km/h dessutom så sitter det ju en varningsskylt x antal meter innan.

Nja, det där är ju inte riktigt sant att det finns skyltar... På mitt område finns det tusentals gupp (nästan) och jag har hittills inte sett en enda skylt om att det finns vägbulor.

Jag hade varit för de dynamiska vägbulorna om de hade haft samma profil som en "standardbula". De är inte farliga men inte så trevliga att köra över i hög fart (beror givetvis på fordon, vet att Citroën CX och DS har ypperlig framkomlighet över dom :D). Nu är det istället en låg trottoarkant som hissas upp, inte överdrivet skoj.

Dr Schnell skrev:
2616620 Den stora frågan är hur snabbt man behöver köra för att de inte ska hinna fällas upp innan man passerat.
Hur är det med läskunnigheten? Dom här åker inte upp för fortkörare, dom låses i uppläge och fjädrar ner vid laglig fart. Frågan är ju hur bra dessa gupp fjädrar för 250kg MC om dom är tillverkade för bilar och bussar..
..?

marten_larsson skrev:
2616789 Nja, det där är ju inte riktigt sant att det finns skyltar... På mitt område finns det tusentals gupp (nästan) och jag har hittills inte sett en enda skylt om att det finns vägbulor.

Jag hade varit för de dynamiska vägbulorna om de hade haft samma profil som en "standardbula". De är inte farliga men inte så trevliga att köra över i hög fart (beror givetvis på fordon, vet att Citroën CX och DS har ypperlig framkomlighet över dom :D). Nu är det istället en låg trottoarkant som hissas upp, inte överdrivet skoj.

Well....där var jag nog ute och cyklade lite kom jag på........ :rodnar

Men åker du i laglig hastighet så kommer du i alla fall se skyltarna vid farthindret!:tummenupp Se bild

Last edited:
Man är ju glad motardägare.. :tummenupp :squid

Men alvarligt talat. Man håller hastigheten på 30 områden!.

Om jag skulle komma farandes på en SM skulle jag troligen tänka att några högre makter begåvat vägen med ett hopp bara för min skull, weee!

Om man kommer i 280 på sporthoj kanske det inte är lika kul, bäst tycker jag om psykohindren som finns i stan. Bara målade mönster på gatan som ger en illusion av ett farthinder!

Gottschalk skrev:
2616406 Kör man för fort så åker farthindret upp ca 4 cm. Livsfarligt eller inte ? Själv så skulle jag bli livrädd om det plötsligt åker upp ett hopp när man är ute med bågen !
Nu är de ju som sagt uppfällda hela tiden, så att bli överaskad behöver du inte oroa dig för. Om du inte brukar bli överraskad av järnvägsspår och annat som ligger stilla på vägen förstås, man måste ju ha lite koll. Enda problemet är väl om man kör in i dem från fel håll (ligger på omkörning), då blir det ju lite som att köra in i en låg trottoarkant, men man får väl anta att de ställen de sätter dem på inte lämpar sig speciellt väl för omkörning ändå. Tycker att de verkar skitbra!

Och allvarligt, finns det NÅGON som inte skulle se ett radarskåp brevid vägen i sömnen om någon höll upp ögonlocken åt en?

Back