Dyna till Biltemas nibbler

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet om man kan hitta en lös nu dyna som passar på Biltemas plåt nibbler? Är väl ingen större match att tillverka en ny med hjälp av svarven och fräsen men haken är väl att lyckas härda och anlöpa det hela efteråt.

Nån som vet om det går att hitta en ny som reservdel, Biltema lär väl knappast vara de enda som säljer denna nibbler.

En ny nibbler är redan inhandlad men kan man hitta en dyna är det ju inte dumt med två.
 
Förr hade Biltema nya som reservdel. Har köpt det. Men nu kanske inte.
 
Lägg in en bild på Biltema nibblern, antar att det är den tryckluftsdrivna du har och inte Hedenhösmodellen till borrmaskin.

Försök att skicka mail till deras kundtjänst med bild på nibblern ( kundservice@biltema.com )

Eller försök på verktygsboden:

Eller försök med Julas support om det är den ser ut så här.
Jag har fått tag på reservdelar till produkter som de har slutat att sälja.
 
Förr hade Biltema nya som reservdel. Har köpt det. Men nu kanske inte.

Får maila och kolla om dom kan ha men hittar inget på nätet, känns ju onödigt att kasta bort en fungerande nibbler bara för att dynan gått sönder.

Här ser jag faktiskt ett miljöproblem värre än förbränningsmotorn totalt sett, man ska kasta bort en annars fullt fungerande maskin i brist på en liten skit del och då är nog plåt nibblers en liten del av slit och släng marknaden.

Varför skulle du härda de först å sen anlöpa de??

Dynan lär väl annars hålla ungefär lika bra som den trasiga som jag tiggade ihop på vinst och förlust, vill säga inte alls. Är ju en väldigt tunn och kort bit bakom nålen som ska klara av kraften så utan härdning lär den vika sig, anlöpning misstänker jag behövs för att den härdade biten inte ska spricka.

Jag är dock ingen expert på metaller och härdning så jag kan ha fel men tror inte man klara av att tillverka en ny dyna utan att härda den. Möjligen skulle det ju kunna funka med att värma upp biten med gassvetsen och sen doppa den i olja och anlöpningen kan nog sen i ugnen jag har i garaget om man lyckas trimma termostaten då den bara går upp till 250 grader och man ska väl helst upp lite till. Dock känns hela processen en aning okontrollerad så risken för misslyckanden är nog stor och så förutsätter det väl att man har rätt stål att utgå ifrån.

Lägg in en bild på Biltema nibblern, antar att det är den tryckluftsdrivna du har och inte Hedenhösmodellen till borrmaskin.

Försök att skicka mail till deras kundtjänst med bild på nibblern ( kundservice@biltema.com )

Eller försök på verktygsboden:

Eller försök med Julas support om det är den ser ut så här.
Jag har fått tag på reservdelar till produkter som de har slutat att sälja.

Är den här modellen det rör sig om, inte samma som jula och verktygsboden https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/platnibblingsmaskin-2000016733
 
Jag tror du fixar att härda det tillräckligt bra om du läser på lite.
Min verkstadslärare visade oss en gång hur man härdade saker genom att värma tills stålet lyser med rätt nyans. Sedan kyler man. Nu är stålet hårt men väldigt sprött.
Så därefter värmer man återigen men inte lika mycket det ska bara typ blåneras.

Det här var i slutet av 80-talet så jag har glömt detaljerna men jag är ganska på att man kan hitta beskrivning på youtube eller i värsta fall någon har gjort beskrivningar med färgbilder.

Enklast är ju förstås om du lyckas köpa ett nytt säte men du gillar ju sånt här så du kanske rent av tycker det är roligare.
 
...och vill man inte läsa någonting alls om härdning annat än en one-line'r på ett forum:

Körsbärsröd slängs den wanna-be-härdade delen i en bytta med spillolja och var beredd på att det flammar upp ett par sekunder. :brinnerup
 
Har väl koll på ungefär hur det ska gå till värma med gasen sen ner i olja och sen värma igen men svagare och under längre tid. Kon på att jag ska kolla med en kompis som jobbar på fd Bulten i Kalix, undra om dom inte härdar. Med lite tur kanske man kan få kasta med en eller två egentillverkade dynor.

Men i detta fallet skulle jag föredra att köpa en ny, har redan hopade projekt som få dit digitaler på och bygga finmatning på Jula fräsen och sen GSX:en, rostfritt avgassystem till Hondan och en massa annat.
 
Har väl koll på ungefär hur det ska gå till värma med gasen sen ner i olja och sen värma igen men svagare och under längre tid. Kon på att jag ska kolla med en kompis som jobbar på fd Bulten i Kalix, undra om dom inte härdar. Med lite tur kanske man kan få kasta med en eller två egentillverkade dynor.

Men i detta fallet skulle jag föredra att köpa en ny, har redan hopade projekt som få dit digitaler på och bygga finmatning på Jula fräsen och sen GSX:en, rostfritt avgassystem till Hondan och en massa annat.

Anva har tagit över lokalerna inklusive härdugnarna.

Dom knoppades ju en gång i tiden av från Bulten så på sätt och vis kanske man kan beskriva dom som f.d. Bulten.
 
Precis det är Anva han jobbar på kom bara inte på vad det heter.
 
Dynan lär väl annars hålla ungefär lika bra som den trasiga som jag tiggade ihop på vinst och förlust, vill säga inte alls. Är ju en väldigt tunn och kort bit bakom nålen som ska klara av kraften så utan härdning lär den vika sig, anlöpning misstänker jag behövs för att den härdade biten inte ska spricka.

Jag är dock ingen expert på metaller och härdning så jag kan ha fel men tror inte man klara av att tillverka en ny dyna utan att härda den. Möjligen skulle det ju kunna funka med att värma upp biten med gassvetsen och sen doppa den i olja och anlöpningen kan nog sen i ugnen jag har i garaget om man lyckas trimma termostaten då den bara går upp till 250 grader och man ska väl helst upp lite till. Dock känns hela processen en aning okontrollerad så risken för misslyckanden är nog stor och så förutsätter det väl att man har rätt stål att utgå ifrån.

Tidigt 80-tal fick jag tillverka stans verktyg på familje företaget.. Då härda man härdbart material å ville man sen ändra någe på typ stans eller dynan fick man anlöpa för att göra de mjukt igen för att kunna bearbeta de igen.. Sen härda man materialet igen till den hårdhet man ville ha..

Därför frågan va syftet va me att härda å sen anlöpa..
 
Härda är inga problem men det viktiga är att veta vad du har får stål och om det är härdbart till att börja med. Därför det är så viktigt med märkning av material på verkstäder idag, för om materialet är oidentifierad är det att klassa som skrot.

För hempul är det ju inte lika noga men då får man testa sig fram istället och chansa lite. Temperaturerna varierar lite beroende på stål men generellt så typ 750-800°C, färg varierar beroende på omgivande ljuset, det som är ljust orange i mörker kan se mörkrött ut i solljus. Man kan annars kolla med en magnet, när magnetismen försvinner är du i rätt fas för härdning.

Sen brukar man ha varm olja, typ 50-70°C så doppa en glödgad skrotbit i oljan först för att värma upp den.

Kolla med en fil om biten har tagit härdning och sen anlöp i 250-270°C(lila).

Om inte den håller utan spricker så prova lite högre anlöpningstemperatur och funkar inte det så kanske man får prova ett annat stål.
 
Vi har en ir-termometer på jobbet, frågan är bara hur varm den klarat av? Annars borde ju en sån vara lämplig vid hobbyhärdning i avsaknad av ugn och kontrollerade former. Blir ju mer och mer sugen på att testa detta för intressant skulle det ju vara.
 
Dom flesta ir-termometrar man kan köpa i butik brukar max gå tll 350 grader. Men jag har en liggande bredvid datorn som det står på att den går till 1300 grader. Köpt från Kina för småpengar.
 
Skit i termometrar, kör med magnet istället. Och anlöpning ser du på färgen.

color.jpg

En sak att tänka på är att inte ligga för länge på hög temperatur för då får du korntillväxt som ger sprödhet. Så snabbt upp till temperaturen och sen härdning. Samma med avspänningsglödgning och normalisering, inte ligga för länge utan värm upp till rätt temperatur och sen låta svalna långsamt.
Det man vill åstadkomma är att gå över i andra fasen där kolet frigörs vilket sker runt 750°C och det som händer vid härdning är att man kyler så snabbt att kolet inte hinner lösa sig med järnet och blir låst utanför järnkristallerna vilket ger hårdheten.

10f542fa-7b56-40d5-ba1b-a9c600f5c324_e9da4a13-aa80-4382-ba9e-6d37b3313212.jpg
 
Last edited:
...och vill man inte läsa någonting alls om härdning annat än en one-line'r på ett forum:

Körsbärsröd slängs den wanna-be-härdade delen i en bytta med spillolja och var beredd på att det flammar upp ett par sekunder. :brinnerup
Varför är olja bättre än vatten? Och om vi ska vara såna, vad ska det vara för olja, är det sak samma om det är mineral, syntet eller oliv?
 
Varför är olja bättre än vatten? Och om vi ska vara såna, vad ska det vara för olja, är det sak samma om det är mineral, syntet eller oliv?

Högre kokpunkt, lite långsammare kylning.
Därav lär det inte göra någon jättestor skillnad på vilken olja man använder, men lite olika kokpunkt har ju oljor.

Det är bättre ibland, men jag tror inte alltid det är bättre.
 
Högre kokpunkt, lite långsammare kylning.
Därav lär det inte göra någon jättestor skillnad på vilken olja man använder, men lite olika kokpunkt har ju oljor.

Det är bättre ibland, men jag tror inte alltid det är bättre.
Ger högre kokpunkt verkligen långsammare kylning? Borde det inte kyla sämre om det kokar och bildas bubblor kring metallen, gas leder ju värme sämre än vätska? Mer kontrollerad kylning dock köper jag.
 
Ger högre kokpunkt verkligen långsammare kylning? Borde det inte kyla sämre om det kokar och bildas bubblor kring metallen, gas leder ju värme sämre än vätska? Mer kontrollerad kylning dock köper jag.

Det kokar väl närmast stålet oavsett vätska/kokpunkt, men oljan i kylbunken kommer ju hålla högre temp än bunken med vatten.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top