Dykhuset - bra skit eller bara skit?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tänkte ta dykcert i sommar (blir väl PADI), har fastnat för Dykhuset. Någon som har bu eller bä att säga, eller något alternativt place som har ett offer you can't refuse? Har hört att det ska vara rea på dykarkurser fn, men fan inte sett nå't på nätet iaf.

ska du ta cert här i sverige?

gör annars som jag; stack till cypern en vecka och tog cert. 5-dagars intensivkurs för massor av år sedan.

Att åka utomlands för att spendera tiden med att bubbla i en pool känns rätt onödigt.

Fördelen med PADI är att det går rätt snabbt att komma i vattnet och börja dyka. Samt att det brukar finnas bra möjlighet att hyra utrustning under utbildningen.

Nackdelen är att det är väldigt kommersiellt utformat och man måste köpa till kurser för allt utöver att lära sig andas i en regulator. Grundutbildningen "open water" är väldigt simpel, och förtjänar sitt öknamn "pay n´dive". =)

Är det bara för dyk under semestern så hade jag kört på PADI, annars CMAS eller NAUI.

Är det så jävla viktigt att gå denna kursen? Jag och tjejen prövade att dyka för någon månad sedan och det var jävligt skoj men jag orkar inte engagera mig i hela kursen.
Det var ju inte direkt svårt att dyka och att läsa lite teori klarar ju vem som helst. Problemet är ju bara, får jag dyka utan cert utomlands om de ser att man kan dyka, eller är lika kinkiga där som här hemma i Sverige?
Det värsta som kan hända är ju att man drunknar men om man bortser från just den biten så känns det rätt onödigt att slösa tid på en hel kurs då jag vet att jag bara kommer dyka litegrann i Thailand med massa andra människor runt om kring mig, knappast något jag behöver en utbildning för.

En som hoppat av intensivkursen redan till helgen, så det blev per omgående. :yoparty

ska du ta cert här i sverige?

gör annars som jag; stack till cypern en vecka och tog cert. 5-dagars intensivkurs för massor av år sedan.
Myt/skröna: Många som tar cert utomlands i fina vatten hamnar i spörsmål när de blir förvirrade i becksvarta svenska vatten.

Myt/skröna: Många som tar cert utomlands i fina vatten hamnar i spörsmål när de blir förvirrade i becksvarta svenska vatten.

Frågan är varför man ens ska dyka i becksvarta svenska vatten?

Efter att ha varit utomlands och snorklat bland underbara rev så skulle det dykas här hemma.

En kompis med cert åkte och hyrde utrustning och ut med båten!

Förutom att jag tog för lite bly på viktbältet så att det var ett h-vete att avväga, och mina trasslande bihålor som gjorde det hela till en smärtsam upplevelse var det lika njutbart som att dra en papperspåse över huvudet och treva sig fram i en garderob...

Jag är glad att jag inte brände pengar på att ta cert i en varm, ljus och klar bassäng för att sedan få njuta av kallt, mörkt och grumligt vatten.
Det räckte med att kasta pengarna för hyran rätt i sjön.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back