Dyka med hajar...

Nursey skrev:
Jag tycker de e sa labbiga nar de sliter o slanger med sitt byte. De trasar sonder dem. Hall dig i buren gumman pwetty pwease?
Sov sa gott ...(om jag drommer om hajar i natt da jav.... :hihi )
Kram
Ja men usch ja, inte faun vågar jag mig utanför buren... men tanken på det gör mig pirrig hihi, om jag någon gång får en dödslängtan så ska jag kasta mig ut bland dom utan bur.
Idag får det räcka med att titta på bilder :tungan
Natti natti :)

Nitrogen skrev:
Då främst vithajar... i bur alltså.
Någon som har erfarenhet av det?

Kompisen gjorde det i Sydafrika, det var bland det mest spännande han gjort sa han.

Vad mer vill du veta?

Empa skrev:
Kompisen gjorde det i Sydafrika, det var bland det mest spännande han gjort sa han.

Vad mer vill du veta?
Ja, vad kostar det, krävs det dykcert, vad finns det för risker, hur länge är man nere i buren?

Tror att du hittar bast utbud pa cage diving i Sydafrika, men du kan aven gora det i USA (SF omradet). Annars gar det jattebra att dyka med hajar i sydostasien, vet inte hur det ar med burar dock... Sjalv lyckades jag hamna oga mot oga med en Tigerhaj nar jag fridok utanfor Malaysias kust. Jag trodde bara det fanns revhajar i omradet sa det var minst sagt forvanande, haftigt och laskigt - min puls fyrdubblades vid motet... Tubdykning ar annars att foredra ur sakerhetssynpunkt nar man dyker med hajar.

urf skrev:
Tror att du hittar bast utbud pa cage diving i Sydafrika, men du kan aven gora det i USA (SF omradet). Annars gar det jattebra att dyka med hajar i sydostasien, vet inte hur det ar med burar dock... Sjalv lyckades jag hamna oga mot oga med en Tigerhaj nar jag fridok utanfor Malaysias kust. Jag trodde bara det fanns revhajar i omradet sa det var minst sagt forvanande, haftigt och laskigt - min puls fyrdubblades vid motet... Tubdykning ar annars att foredra ur sakerhetssynpunkt nar man dyker med hajar.
Alltså, det hade varit häftigt att fridyka med hajar... men med tanke på min ringa erfarenhet av dykning samt sjukliga fobi för hajar så finns nog risken för att jag blir jävligt uppäten.

Gosh, tigerhaj, dom kan man väl nästan likna med vithajen? Ser väl på ett ungefär likadana ut? Vad hände, cirkulerade den runt eller simmade den bara förbi?

Varför är tubdykning att föredra? Dum fråga kanske, men jag kan ju inget om det här?

Nitrogen skrev:
Då främst vithajar... i bur alltså.
Någon som har erfarenhet av det?

I december förra året var jag uppe i Lofoten och fridök med späckhuggare.. förmodligen det mäktigaste jag varit med om. Ligga mitt i ett sillstim när en flock späckhuggare jagar. Adrenaliten sprutar! :banana

Jag badade med revhajar i Thailand...att det fanns hajar fick jag veta efteråt :gnissla

Kan rekommendera att simma med valhaj. Mycket större o mycket snällare. En dröm är dock att åka till patagoninen o se knöl- och/eller gråval. Eller varför inte blåval, jordens största levande djur.

Bifogat

• thailand.JPG
    thailand.JPG
    44.8 KB · Visningar: 81
  • Humpback%20Breach%201.jpg
    Humpback%20Breach%201.jpg
    44.2 KB · Visningar: 113
  • M770L.jpg
    M770L.jpg
    87.4 KB · Visningar: 111
Last edited:
Till en början: Ett stort fett :rofl till den här trådens urspårning. Jag vet inte om det är jag som är trött, men asgarvet kom som en faktura - snabbt och oväntat.

morlock skrev:

Aftonbladet.se skrev:
1plus.gif
Enorm upplevelse. Unikt. Märks inte när man kissar på sig. Imponerar på polarna.

Där kom andra skrattet. :hihi
Känns som en lagom nivå när en av fyra positiva upplevelser är att det inte märks när man kissar på sig. Inte om. :Bugar

Nitrogen! Lycka till, och glöm inte att meddela att du överlevt! :yoparty

Nitrogen skrev:
Gosh, tigerhaj, dom kan man väl nästan likna med vithajen? Ser väl på ett ungefär likadana ut? Vad hände, cirkulerade den runt eller simmade den bara förbi?QUOTE]

Varför är tubdykning att föredra? Dum fråga kanske, men jag kan ju inget om det här?

Jo, tigerhajar lag trea pa en "farlighetsista" over hajar (hajarter som attackerat manniskor med dodlig utgang, tjurhaj kom pa andra plats och vithaj pa forsta plats) Tyvarr hade jag last listan innan jag gjorde det dyket...

Jag hade inte hunnit dyka speciellt djupt nar jag ser nagot valdigt stort objekt komma rakt mot mig och min forhppning om att det var en miniubat besannades tyvarr inte. Pa fem meters avstand vek den av lite nonchalant och visade mig hela sin sida och simmade ut igen. Under tiden var jag valdigt still och rorde inte en fena (det var snarare skrack an nagon inneboende coolhet). Nar hajen simmat ivag och jag gick upp till ytan funderade jag pa vad jag skulle saga till min flickvan som vantade pa ytan sa att hon inte panikade - min min rojde dock alla tvivel. Utan ett ord satte hon av som den varsta alshammar in mot land...

Man loper storre risk att bli attackerad vid ytan an under vattnet. Sa klarar man inte av att halla andan i sju minuter ar det lattare ta det lugnt pa botten med sina tuber tills hajarna simmat ivag.

urf skrev:
Jag hade inte hunnit dyka speciellt djupt nar jag ser nagot valdigt stort objekt komma rakt mot mig och min forhppning om att det var en miniubat besannades tyvarr inte. Pa fem meters avstand vek den av lite nonchalant och visade mig hela sin sida och simmade ut igen. Under tiden var jag valdigt still och rorde inte en fena (det var snarare skrack an nagon inneboende coolhet). Nar hajen simmat ivag och jag gick upp till ytan funderade jag pa vad jag skulle saga till min flickvan som vantade pa ytan sa att hon inte panikade - min min rojde dock alla tvivel. Utan ett ord satte hon av som den varsta alshammar in mot land...

Man loper storre risk att bli attackerad vid ytan an under vattnet. Sa klarar man inte av att halla andan i sju minuter ar det lattare ta det lugnt pa botten med sina tuber tills hajarna simmat ivag.
Jag hade utan tvekan skitit ner mig totalt om det hade hänt mig.

Antar att du syftar på fridyk. Men om man dyker i bur alltså, då spelar det väl ingen roll om man snorklar eller dyker med tuber.... eller?
Iofs så borde det ju vara roligare med tuber iom att man kan gå ner i buren och stanna där, vill ju inte ligga och guppa vid ytan hela tiden.

Nitrogen skrev:
Alltså, det hade varit häftigt att fridyka med hajar... men med tanke på min ringa erfarenhet av dykning samt sjukliga fobi för hajar så finns nog risken för att jag blir jävligt uppäten.

Gosh, tigerhaj, dom kan man väl nästan likna med vithajen? Ser väl på ett ungefär likadana ut? Vad hände, cirkulerade den runt eller simmade den bara förbi?

och ändå denna längtan dyka med hajar :va :va

hört att fobier avhjälps med "möta faran"...men lite väl spännande här hade jag nog tyckt :3freak

jag har möt valar på ca 5 meter..så nära så jag kunde tagit på dem.. mäktig känsla...... :rofl :Bugar

Gula faran skrev:
och ändå denna längtan dyka med hajar :va :va

hört att fobier avhjälps med "möta faran"...men lite väl spännande här hade jag nog tyckt :3freak

jag har möt valar på ca 5 meter..så nära så jag kunde tagit på dem.. mäktig känsla...... :rofl :Bugar
Jag är mer fascinerad än rädd kanske... jag vet inte varför jag har denna längtan haha. Känns som en häftig grej, och något att skryta om :hihi
Lyckades bota höjdrädslan genom att hoppa fallskärm ett par ggr, så det här ska nog funka det med :tungan

Nitrogen skrev:
Jag är mer fascinerad än rädd kanske... jag vet inte varför jag har denna längtan haha. Känns som en häftig grej, och något att skryta om :hihi
Lyckades bota höjdrädslan genom att hoppa fallskärm ett par ggr, så det här ska nog funka det med :tungan

Det var ju bra "bote-medel" :tummenupp

Simma med delfiner skulle jag vilja....inte fullt så farligt heller :)

Nitrogen skrev:
Ja, vad kostar det, krävs det dykcert, vad finns det för risker, hur länge är man nere i buren?

Pris, ja typ en tusenlapp för att åka ut med en båt och låna dyk grejer.
Krävs inget dykcert då dom knappt är under ytan, man är liksom i en bur med våtdräkt och håller andan.

Risken är väl att du möter en hungrig, galen och stor vithaj, men oftast har dom proppat i sig en massa sälar innan och märker att det fiskblodet dom slänger ut för att locka till sig dom inte va mycket att ha.

I buren vet jag inte riktigt hur länge dom var, kan kolla upp det.

Hajar må vara häftiga och sånt men ändå inte riktigt så fräna som Klumpfisken. Det är havets konungar det!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back