Dygnet runt-linser livsfarligt i trafiken?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Idag ska jag till ögonkliniken... för att testa ifall man kan utföra operation, OM så är fallet så blir jag i stort sett helt återställd när det gäller synen( 100%ig syn) de närmaste 10 åren ungefär... priset är högre MEN utslaget på 10 år är det inte mer än vad linser kostar...

håkan skrev:
Idag ska jag till ögonkliniken... för att testa ifall man kan utföra operation, OM så är fallet så blir jag i stort sett helt återställd när det gäller synen( 100%ig syn) de närmaste 10 åren ungefär... priset är högre MEN utslaget på 10 år är det inte mer än vad linser kostar...

Hej

Jag gjorde faktiskt en sådan operation som du nämner och jag är totalnöjd, slipper allt krångel med linser och glasögon, svårt sätta ord på befrielsen :yoparty

Från cirka -3.0 till 0,9 på 20 minuter :tuttar Kostade 30 000 på Medocular i Göteborg (bästa kliniken & bästa kirurgerna)

Har ni stålarna så rekommenderar jag det varmt!

Till Håkan, lycka till :tummenupp

MVH Micke

Diversion skrev:
Jag ser inte riktigt skillnaden mellan dygnet runt och vanliga.
De är väldigt mkt tjockare... Visserligen ska de inte torka ut så lätt, men när de väl gör det så är det hopplöst. Hur man än försöker få fram tårvätska så räcker det inte för återfuktning och när man blinkar skjuter ögonlocken dom i sidled.

Svekke skrev:
Polly - vet du om fler varianter av toriska endagslinser är på G? Jag har ett brytningsfel som gör att inga endagslinser passar (såg dubbelt), och jag använder linser så sällan att månadslinser blir extremt dyra. Jag provade ut i februari, så om det hänt något sedan dess. Alltså vanlig endags, inte dygnetrunt.
Den enda toriska endagslinsen är Dailies Toric och finns i styrkan -0,75 i axel 90 och 180 grader. Lär komma med fler styrkor och axellägen, men när.... ja säg det. Fick just reda på att en dygnetruntlins kommit som torisk! Så det går framåt iaf :tummenupp

Diversion skrev:
Jag ser inte riktigt skillnaden mellan dygnet runt och vanliga. Så stor skillnad kan det väl inte vara på resp. lins vätskeabsorbtionsförmåga?
Dygnetruntlinser innehåller silicon och går inte att jämföra med "vanliga" linser. Siliconlinsen behåller vätskan på ett annat sätt och torkar inte ut även när ögat blir torrt (typ i kontorsmiljö med torr luft). Dessutom släpper den igenom mkt mer syre till ögat än andra linser och ögat blir friskare och du får mindre risk för komplikationer, typ infektioner och kärlinväxt.

Slut på dagens lektion! :mattias

Om de är bättre än vanliga linser för ögonen, varför säljer man då sådana fortfarande? :confused:

Sitter själv å funderar på sådana dära dygnetruntare nämligen :)
Kör just nu med 1-dagarslinser..(som snart är slut)
Med vanliga 1-månads hade jag mer problem med torra linser
än med 1-dagars..

30lök för att operaara ögonen, då blir det linser till middag kommande 10åren :rofl

mb skrev:
De är väldigt mkt tjockare... Visserligen ska de inte torka ut så lätt, men när de väl gör det så är det hopplöst. Hur man än försöker få fram tårvätska så räcker det inte för återfuktning och när man blinkar skjuter ögonlocken dom i sidled.
Det handlar inte om att de torkar ut, utan att det blir en beläggning på dem (som jag skrivit tidigare i tråden, och som normalt sett är ett invänjningsproblem). Har du väldigt fet tårfilm kan det hända att just dessa linser inte är så bra för dig.

GrusDan skrev:
Om de är bättre än vanliga linser för ögonen, varför säljer man då sådana fortfarande? :confused:
Därför att de inte finns för alla synfel och inte passar allas ögon samt för att de kostar mer än vanliga månadslinser och vissa inte prioriterar att lägga pengar på sin hälsa.... Typ.

Edit: Jag rekommenderar dygnetruntlinser i 1:a hand för de som är lämpliga bärare!! Helt klart! Nu har det kommit ett nytt siliconmaterial som är tunnare och mjukare, men de linserna kan man inte sova med.. än..

Last edited:
Jag har haft linser sammanlagt i 10 år varav 2 år med dygnetrunt linser och jag kan lugnt säga att jag hade betydligt större problem med uttorkning och tappning av månadslinserna än med dom nya day&night linserna! Dessutom mår ögonen mycket bättre av att jag inte är och petar i dom varje morgon och kväll!

Angående situationen som beskrevs i första inlägget så har jag både kört gathoj mycket med öppet visir och kört många varv runt dammig crossbana och grusväg utan glasögon på crosshjälmen utan att nånsin ha något som helst problem med torkning! Snarare tvärtom då ögonen tåras av fartvinden så man inte ser ett skit av det istället :hihi

Men då är det kanske så att jag har bra tårproduktion eller nåt!

Kan också nämna att jag vart och jobbat i väldigt tuffa miljöer med linser både i extrem värme och kyla, fuktig och torr luft, och ofta i dom sammanhangen svetsat eller varit i närheten av andra som svetsat och slipat utan att ha några nämnvärda problem iaf inte mer problem än dom icke linsbärare som vart med mig!!

enda gången jag tappat en night&day lins är i bastun i icke nyktert tillstånd... inte bra att gnida sig i ögonen då det rinner ner svett :D

Ni som håller på o kludda mycket med linser och så. Och tycker det är tradigt o jobbigt.
Kolla in denna här länken http://www.cityvarden.com

En kompis till mig opererade bägge ögonen för ca 22000:-
och han är riktigt nöjd.
Jag ska själv göra detta. Har velat göra det sen jag var 18 år typ. Men då fanns det inga metoder som var riskfria. Nu 14 år senare så har dom ju kommit lite längre fram i utväcklingen. Så att det är näst intill riskfritt. :hoppa

Vist 22000 kronor är mycket pengar. Men tänk vad det kostar med glasögon och eller linser i 10 år. Jag tycker ju helt klart att det är värt pengarna för att slippa kludda med linser var dag och slippa alla problem med att glasögonen är i vägen så gott som alltid. Hopplöst med brillor när man ska av o på med hjälmen var jeffla gång :huvet

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back