Dygnet runt-linser livsfarligt i trafiken?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Eftersom alla talat så väl som dygnet runt-linser så testade jag att inhandla ett par nyligen. Enligt optikern skulle det tydligtvis va rena mirakelgrejerna som inte krävde någon som helst skötsel och var hur skonsamma mot ögonen som helst.

Igår när jag var ute och körde så torkade de dock helt plötsligt ut av fartvinden. Allt blev dimmigt och när jag blinkade gled de åt sidan så att hela synfältet blev förvridet och konstigt. Fick bromsa in och krypköra intill vägkanten, men var trots det nära på att missa en fotgängare vid ett övergångsställe. En riktigt obehaglig upplevelse faktiskt; har aldrig varit med om nåt liknande tidigare under mina 8 år som linsbärare. Fortsättningsvis är det gamla hederliga beprövade linser som gäller för min del...

Låter inte bra alls! Jag är väldigt nöjd med mina dygnet-runt-linser som jag har när jag kör mc. Men jag kör med visiret nerfällt hela tiden för att undvika att linserna torkar.

Sedis

Det kanske är individuellt beroende på tårvätskeproduktionen och så... Men ändå, efter den upplevelsen känns det som att de som provar den här typen av linser för första gången behöver ett varningens ord.

Det där lät inte kul! Ska tänka på det när jag tillpassar linser. Men som alltid gäller att det är en viss invänjningsperiod. När man tillpassar silicon-hydrogels/"dygnetruntlinser" gör man många kontroller i början just för att se hur ögat reagerar på linsen. Vissa kan få beläggningar på linsen, men det brukar bara vara i början innan "biofilmen" bildas på linsen och ögat och linsens yta har kommit i balans så att säga. Jag brukar rekommendera att man tar ur linsen och gnuggar och sköljer den i linsvätska för att sen sätta in den direkt igen. Det är ju lite svårt när man är ute och kör hoj! Men jag hoppas du kör på ett tag till med linserna. Det kan vara så att du behöver byta märke, eller har du redan testat alla sorter? Mina kunder som använder dessa linser är kanonnöjda iaf! Den äldsta är en man på 73 år! Och den som ser sämst har -11,5 i linserna (motsvarar ca -13 i glasögon) så han är nog den som är mest tacksam...

/Sporthojsoptikern :galen

Polly skrev:
Och den som ser sämst har -11,5 i linserna

-11.5 :3freak Är man blind utan linser lr glasögon då eller? ;):gnissla
Tycker jag som ser -2.75 på båda ögonen ser taskigt utan. :brinnerup

Last edited:
Beanise skrev:
-11.5 :3freak Är man blind utan linser lr glasögon då eller? ;):gnissla
Tycker jag som ser -2.75 på båda ögonen ser taskigt utan. :brinnerup
Om du håller en bok strax framför näsan kan du läsa texten, men längre bort än så ser du inget vidare om man säger så... :3freak

Polly skrev:
Om du håller en bok strax framför näsan kan du läsa texten, men längre bort än så ser du inget vidare om man säger så... :3freak

Oj! Det var inte dåligt. Tur att det finns såna resurser iform av olika hjälpmedel idag. Skulle inte velat så så dåligt för 100 år sedan.

Måste säga...

Att mina dygnetrunt linser funkar kanon för mig i alla samanhang...

"Dygnet Runt-linser" Låter smidigt för en som är värdelös på att använda linser.... En gång i månaden ska jag nog få in dem... ^_^

Nu var min fråga bara vad kostar sådana här?

Testade Dygnet runt linser,,, funkade sådär. Mina ögon va röda som ett par stoppljus efter det andra dygnet... dock va det rätt Coolt att se väcka klockan när man vaknade.

Tacka de heliga gamla vanliga månads linserna som man få dra ut ur ögat när man har varit ute o luktat på flaskan en lördag kväll :tummenupp

:hihi Det där med linser tycker jag mer är ett allmänt linsproblem och inte bara dygnet-runt-linser. I slutet på Anderstorps-rakan blåste min högra lins ur av turbulens och satte sig på insidan av visiret. Väl inne i depå var linsen snustorr och jag hade ingen vätska med mig så det vara bara att slänga och köra enögd :3freak

En av mina vanliga månadslinser flög ur i runt 50km/h och fastnade mellan kind och hjälmfoder. Sved ganska hyffsat när jag satte i den igen.
Kör numer så gott som alltid med visiret nedfällt.

Stäng visiret vetja! Mina linser kan också torka ibland, men väldigt sällan medan jag åker motorcykel som tur är. Och händer det så försöker jag blinka sjuttioelva gånger. Har nästan alltid med mig linsvätska dock ifall dom skulle bli skitiga etc

"Nära på att missa en fotgängare" ?
Tur att du träffade honom till slut :rofl !
Kunde inte låt bli. :rolleyes:

PacMan skrev:
"Nära på att missa en fotgängare" ?
Tur att du träffade honom till slut :rofl !
Kunde inte låt bli. :rolleyes:
Jo, jag nitade den jefeln till slut med fotklacken, uuiilandes :rolleyes:

Jag har provat alla typer av linser som finns tror jag, det som funkar bäst för mig är endagslinser. Jag kommer inte heller riktigt överens med 24/7 linserna...

Polly - vet du om fler varianter av toriska endagslinser är på G? Jag har ett brytningsfel som gör att inga endagslinser passar (såg dubbelt), och jag använder linser så sällan att månadslinser blir extremt dyra. Jag provade ut i februari, så om det hänt något sedan dess. Alltså vanlig endags, inte dygnetrunt.

mb skrev:
Eftersom alla talat så väl som dygnet runt-linser så testade jag att inhandla ett par nyligen. Enligt optikern skulle det tydligtvis va rena mirakelgrejerna som inte krävde någon som helst skötsel och var hur skonsamma mot ögonen som helst.

Igår när jag var ute och körde så torkade de dock helt plötsligt ut av fartvinden. Allt blev dimmigt och när jag blinkade gled de åt sidan så att hela synfältet blev förvridet och konstigt. Fick bromsa in och krypköra intill vägkanten, men var trots det nära på att missa en fotgängare vid ett övergångsställe. En riktigt obehaglig upplevelse faktiskt; har aldrig varit med om nåt liknande tidigare under mina 8 år som linsbärare. Fortsättningsvis är det gamla hederliga beprövade linser som gäller för min del...

Jag ser inte riktigt skillnaden mellan dygnet runt och vanliga. Så stor skillnad kan det väl inte vara på resp. lins vätskeabsorbtionsförmåga? Jag körde skoter med vanliga linser och nog torkade dom ut alltid även om det inte gick mer än kanske 40 i skogen. Visserligen 0 grader och låg luftfuktighet men ändå...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back