DVD till projektor, hur svårt kan det vara?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har skaffat mig en projektor till garaget men den var visst svårare att koppla in än vad jag trodde. På DVDn finns Scart och RCA eller vad det heter. På projektorn finns dataskärm (vad heter det på riktigt?), s-video och RCA (videocomposit?). Jag köper såklart en scart>dataskärm men det funka inte. Då testa jag med scart>s-video men det funka inte heller och på slutet blev det RCA men det suger ju kvalitetsmässigt.

Vad gör jag fel?

Förmodligen får du gå in i någon meny i projen och bestämma vliken ingång du ska använda.

Kan vara så, det är olika på olika projar..

Förmodligen får du gå in i någon meny i projen och bestämma vliken ingång du ska använda.

Kan vara så, det är olika på olika projar..

Riktigt så dum är jag inte. Har testat alla möjliga inställningar samt autoscan.

På min dvd så var jag tvungen att aktivera att den skulle använda sig av scartenutgången.

På min dvd så var jag tvungen att aktivera att den skulle använda sig av scartenutgången.

Hm skulle ju kunna vara det men det låter skummt. Vem använder den inte? Ska kolla om det funkar scart till scart på tv:n.

Vad är det för prylar du har då??
Kan vara lättare att komma på vad som är problem då..:va

Ska kolla, DVD:n är i alla fall en gammal LG superslim någonting. Projektorn är en skrotad från något konferansrum. Troligtvis inte för att den är trasig utan för att de rev rummet. Tror dock den funka dator>projektor, minns inte riktigt.

Hm skulle ju kunna vara det men det låter skummt. Vem använder den inte? Ska kolla om det funkar scart till scart på tv:n.

Ska kolla, DVD:n är i alla fall en gammal LG superslim någonting. Projektorn är en skrotad från något konferansrum. Troligtvis inte för att den är trasig utan för att de rev rummet. Tror dock den funka dator>projektor, minns inte riktigt.

Om du har komponent-ingång på projjen kan du väl använda en scart-till-komponent-kabel.

neo2611.4.jpg

Jag kanske är dum men du får gärna förtydliga det där.

Scartkontakten kan avge komposit, S-video (dvs Y/C= luminance och crominance separerade..dvs svartvit bild i ena tåten och färgbursten i andra) och RGB videosignal...
ALLA scartförsedda apparater "skall" kunna avge minst komposit och RGB men många kan även köra S-Video....men sällan samtidigt som RGB körs...

Så i DVD´ns meny lär du kunna välja vilken signal som scarten skall avge...
Du har ju kompositen i nu...Om du har RGB aktiverat för scarten så kan inte S-video signalen funka...så testa då att ställa in kompositvideo och kolla om även s-video kickar in...om inte så saknar apparaten helt enkelt s-video antar jag.

Här kan du roa dig föresten: http://en.wikipedia.org/wiki/SCART

Hoppas du får det att funka:tummenupp

Spelar det någon roll vilken ingång på projektorn du använder om du ändå måste omvandla först? Lär väl suga hur som helst? Och dvd är ju ändå lågupplöst.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg