DVD-spelare med hårddisk?

syltburk skrev:
2608091 Jag har en Sony (kommer inte ihåg modellen), den har bara en avkodare för tvsignalen. Det innebär att om man spelar in ett program så kan man inte titta på något annat via den. Däremot har ju TV:n givetvis en avkodare så att man kan titta på en annan kanal som TV:n avkodar, men då kan man inte t.ex. pausa och liknande. En ren gissning är att de flesta bara har en avkodare.

Jag tror jag kan göra 50 inspelningsprogrammeringar så det är ju inget hinder direkt.

Kan någon med koll redogöra för vilken specifikation det är man måste kontrollera för att slippa ovan dilemma?

oscar skrev:
2611425 Denna verkar ha en sådan kortplats! :)

http://www.pioneer.se/se/products/45/133/501/DVR-540HXN-S/index.html

Någon som kan nämna nackdelar med den?

Jag har precis köpt en sådan, det är så nyligen att jag inte packat upp den ännu... :tungan
Ang. kortplats så behöver man köpa en CA-modul som man sätter i ett hål på baksidan som man sedan sätter Roberts kort i.
Har inte riktig koll på vad en sådan modul kostar, men 500-900:- tror jag.
Utan en sådan grunka så kan den ta emot de fria kanalerna i det digitala marknätet och den har även en klassisk, analog mottagare.

Ingen som nämt RDR-HX820 ?

Bra maskin! :tummenupp

Markus skrev:
2614961 Kan någon med koll redogöra för vilken specifikation det är man måste kontrollera för att slippa ovan dilemma?
Uhm... du har en tuner i recordern, recordern spelar in ett program med den egna tunern. Exempelvis kanal 5.

Sen har du en TV, med en egen tuner, som du använder för att titta på ett annat program medans recordern spelar in...

Detta förutsätter att du har kabel-TV och spelar in och tittar på dina program analogt eller har digitaltuner i din recorder och TV, eller en av dem. (Borde inte vara så svårt att uppfylla något av de kraven huh?)

Om du däremot vill kunna spela in ett program på recordern och samtidigt ha kvar möjligheten till att kunna "pausa" en annan kanal så behöver du endera dubbla tuners i recordern (sällsynt) eller pausefunktion i TVn. (TV med hårddisk MAO)

Last edited:
morlock skrev:
2615275 Ingen som nämt RDR-HX820 ?

Bra maskin! :tummenupp

Jag köpte en sådan på lunchen igår på NetOnNets lagershop i Malmö!
Den verkar funka utmärkt efter vad jag testade igår.
Nackdelen är att den inte har någon USB-port, samt att om man pausar sändningen så måste man vänta i två minuter innan man kan påbörja den igen!
Finns ju säkert fler nackdelar, men de har jag inte upptäckt ännu! :)

oscar skrev:
2615434 Jag köpte en sådan på lunchen igår på NetOnNets lagershop i Malmö!
Den verkar funka utmärkt efter vad jag testade igår.
Nackdelen är att den inte har någon USB-port, samt att om man pausar sändningen så måste man vänta i två minuter innan man kan påbörja den igen!
Finns ju säkert fler nackdelar, men de har jag inte upptäckt ännu! :)

Vad var det som avgjorde till dens fördel?
Jag är ju som sagt i köpartagen också så jag vill veta. :fakta
Kolla här, jag undrade jEte MyCke men ingen svarade:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2593369&postcount=316

Han med Panasonicen i den här tråden har inte heller svarat. :gråta

Finns det någon modell som man kan spela in flera grejer på samtidigt förresten, det vore flott. Tänk att kunna köra både Agenda och Sopranos likzom.

Markus skrev:
2615558 Vad var det som avgjorde till dens fördel?
Jag är ju som sagt i köpartagen också så jag vill veta. :fakta
Kolla här, jag undrade jEte MyCke men ingen svarade:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2593369&postcount=316

Han med Panasonicen i den här tråden har inte heller svarat. :gråta

Finns det någon modell som man kan spela in flera grejer på samtidigt förresten, det vore flott. Tänk att kunna köra både Agenda och Sopranos likzom.

Kollade HÄR och sen åkte jag och handlade. Insåg att om man vill hitta en med alla funktioner man söker så får man antingen slanta upp 20 lock, eller vänta 1 år. Denna fick duga, och det gör den nog med!

oscar skrev:
2615578 Kollade HÄR och sen åkte jag och handlade. Insåg att om man vill hitta en med alla funktioner man söker så får man antingen slanta upp 20 lock, eller vänta 1 år. Denna fick duga, och det gör den nog med!

Okej, tänkte mest varför du valde bort Pioneer och Panasonic som kostar ~samma?
Störande svar du fick av Ungern också. :D

Markus skrev:
2615592 Okej, tänkte mest varför du valde bort Pioneer och Panasonic som kostar ~samma?
Störande svar du fick av Ungern också. :D

Jag vet faktiskt inte varför jag valde bort tex Pioneer, det bara blev så!

Det jag frågade om gällde för att kunna styra TVn med fjärren för DVDn, och nej det går inte med en B&O! :)

lånar tråden lite

har själv dumpat allt här hemma förutom datorn och en förstärkare + högtalare.

kör musik, film och tidigare även tv rakt igenom. dock har det dykt upp ett bekymmer nu då det gått över till digital tv.

någon som har rekomendationer på ett hyfsat kort, usb eller internt har ingen stor skillnad för mig, fjärr ej krav eftersom jag kör både mus o trackball trådlöst.

och följdfrågan, kan man med ett digital tv kort avkoda signalerna för betalkanalerna i datorn ?

Mitt tips till Mackan är att köp dig en billig Philips dvd-recorder eller dylikt för runt 1000-1500:- och vänta ett tag till för det finns inga som är vettiga än så länge om du frågar mig. Inte för dessa priser dessutom.
Lägg till några kronor och spela in via datorn isåfall.

Dee_cati skrev:
2620657 Mitt tips till Mackan är att köp dig en billig Philips dvd-recorder eller dylikt för runt 1000-1500:- och vänta ett tag till för det finns inga som är vettiga än så länge om du frågar mig. Inte för dessa priser dessutom.
Lägg till några kronor och spela in via datorn isåfall.

Men får man någon med HDMI för den slanten? Jag har ju lagt ut en massa extra nu för att få det på receiver och skärm så då känns det ju fånigt om det inte ska lira rakt igenom liksom. Dessutom orkar man ju inte ha fler skivor än man redan har, har redan 500+ som måste hållas koll på och jag kllarar inte mycket mer. :gråta

Markus skrev:
2620556 På vad?

DVD med HD, fast när jag tittar närmare så finns ingen HDMI..., jag köper nog inte innan det är HDMI på alla prylarna.

WebGringo skrev:
2620646
har själv dumpat allt här hemma förutom datorn och en förstärkare + högtalare.

och följdfrågan, kan man med ett digital tv kort avkoda signalerna för betalkanalerna i datorn ?

jag har gjort i stort sett samma, köpte schysst ljudkort och högtalare, låter bra.

prod9306_hdr_1_6_1.jpg

http://creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=113&product=9306

avkoda i datorn ska inte vara något problem, ring Dustin

http://www.dustinhome.se

Last edited:
Markus skrev:
2620670 Men får man någon med HDMI för den slanten? Jag har ju lagt ut en massa extra nu för att få det på receiver och skärm så då känns det ju fånigt om det inte ska lira rakt igenom liksom. Dessutom orkar man ju inte ha fler skivor än man redan har, har redan 500+ som måste hållas koll på och jag kllarar inte mycket mer. :gråta

Men du får plats med mycket på en skiva och du tänker väl inte spara det du spelar in mer än för att kolla på det i efterhand? Annars blir det ju drygt.
HDMI tror jag det finns med också, det har jag inte reflekterat över.

Dee_cati skrev:
2620697 Men du får plats med mycket på en skiva och du tänker väl inte spara det du spelar in mer än för att kolla på det i efterhand? Annars blir det ju drygt.
HDMI tror jag det finns med också, det har jag inte reflekterat över.

Nej det är sant, det är ju typ en tv-serie i veckan (å andra sidan är Sleeper Cell slut, Sopranos slut och snart Lost slut så det är inget man följer kvar) som man kanske vill spela in.

Varför tycker du inte de modeller som finns är prisvärda?

Jag vill ha dubbla tuners, kunna spela in i andra ljudformat än bara analogt 2-kanal (kanske går nu, gick inte för inte så länge sedan), kunna hantera hårddisken som en extern disk för att enkelt ta med sig den och fylla med annat material, och överlag en enklare mjukvaru-konfigurering. Det är precis som när dvd-spelaren kom i början, men det blev ju riktigt bra efter 2-3 år för att nu vara nästintill perfekt på spelarna runt endast några tusenlappar.
LG lanserar väl iofs sin nya modell med dvd-recorder, hårddisk, digitalbox etc och det kanske skulle vara något. Så fort jag vet mer om den får du ett pm!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman