DVD skivor +/- Vad ska man ha?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag ska köpa DVDR skivor för att "säkerhetskopiera" lite DVD filmer. Ska jag köpa + eller - skivor för detta?

Last edited:
IO skrev:
Jag ska köpa DVDR skivor för att "säkerhetskopiera" lite DVD filmer. Ska jag köpa + eller - skivor för detta?
Har du en brännare som klarar både + och - då ???
jag kör enbart med - skivor då dom ofta är billigare

walste skrev:
Har du en brännare som klarar både + och - då ???
jag kör enbart med - skivor då dom ofta är billigare

Jepp, en Pioneer DVR-107. Ska klara + och -

IO skrev:
Jepp, en Pioneer DVR-107. Ska klara + och -

Ja då är det ju vilket som vad du väljer....men det skiljer några hundralappar om du köper ett 50pack och är det till t.ex "backupper" av Ps2 spel eller filmer du ska ha det till så fungerar - skivor utmärkt

Tackar för ett snabbt svar! :tummenupp

Men +skivor ska vara bättre kvalitè, jag kör bara + men det kanske e för min brännare bara tar + iof :va
Men vill du ha billiga skivor så snurra in på wesellcd.com o kolla

Beställde just skivor (2 st Imation - 25 x DVD+R 4.7 GB 4x - spindle), men på itbutikken kostade + skivorna lika mycket som -. Dessutom hade dom bara + på lager.

xXx40 skrev:
Men +skivor ska vara bättre kvalitè, jag kör bara + men det kanske e för min brännare bara tar + iof :va
Men vill du ha billiga skivor så snurra in på wesellcd.com o kolla

Det är inte bättre kvalitet på + skivor om man inte jämför märken + är inte standard i dvdforum efter alla tester så tror man att + skivor är mer kompatibla än -

Men sanningen är att det är +RW som är mer kompatibelt än -RW annars
är -R mer kompatibelt än +R

Jag har en annan fråga. Jag köpte en Pioneer 107, men modeller 108 klarar dual layer. Vet någon om det finns firmware-hack som gör 107:an till dual?

pho skrev:
Det är inte bättre kvalitet på + skivor om man inte jämför märken + är inte standard i dvdforum efter alla tester så tror man att + skivor är mer kompatibla än -

Men sanningen är att det är +RW som är mer kompatibelt än -RW annars
är -R mer kompatibelt än +R

Ok nu säger jag bara vad jag har fått förklarat av en som har +1500 dvdfilmer så jag tänker att han borde veta vad han snackar om. Han sa till mig att +skivor bränner i sektioner, dvs att om det blir typ en repa eller nåt fel i ett spår på skivan så hoppar +skivan helt enkelt över spåret o fortsätter bränning/uppspelning medans -skivan inte gör det o på så sätt blir ospelbar.

Nån annan som hört nåt liknande? :confused:

Saxat från http://www.videohelp.com/dvd

DVD-R and DVD-RW
DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 80% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-R/W supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double sided 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some "better" features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 79% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double side 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance.

xXx40 skrev:
Ok nu säger jag bara vad jag har fått förklarat av en som har +1500 dvdfilmer så jag tänker att han borde veta vad han snackar om. Han sa till mig att +skivor bränner i sektioner, dvs att om det blir typ en repa eller nåt fel i ett spår på skivan så hoppar +skivan helt enkelt över spåret o fortsätter bränning/uppspelning medans -skivan inte gör det o på så sätt blir ospelbar.

Nån annan som hört nåt liknande? :confused:

:kocko
DVD-spelaren/läsaren skiter totalt i om det är +,- +-RW så att det skulle göra nån skillnad fattar inte jag :va
Nu har jag iofs bara brännt 800+ så jag kanske har fel
Det kan vara problem med gamla DVD-spelare som helt enkelt inte är flexibla nog att kunna läsa olika format (läs fabrikat)på skivorna.

Regel nummer ett: Bränn bara på skivor som du plockar direkt ur snurran, utan att fingra på.
Regel nummer två: köp bra skivor ... dvs princo, ritek eller azo
Regel nummer tre: Uppdatera firmware OFTA.
Regel nummer fyra: Kopiera inte filmer du inte redan köpt :lol

Silwer skrev:
fast de där skivorna med dual kostar ju skjortan ännu såg jag.

Jo jag vet, men med allt dylikt går ju priserna ner med tiden. Man vill ju inte skjuta sig i foten med att skaffa en som inte klarar Dual.

Jag har hört att NECs DVD kan man uppgradera med en hackad firmware så den klarar Dual. Frågan är om detta finns för Pioneer 107?

eisbaer skrev:
De säljer inte Princo? Vad kostar ett 100-pack inkl frakt därifrån?
Skit i PRINCO , du har ju alla andra kända märken...

Frakten är ungeför 200 spänn för 20 kilo.

Köp BUDGET den är välrenommerad - klockren bigpockets egna.
Vad sägs om GULA BUDGET:
£6.49 för 50Pack x2 = 182 Spänn , mao 1.82 styck ok eller ?

när du beställer ser du vikten hela tiden , lägg på dvd cases för att
dryga ut vikten eftersom du alltid betalar för 20 kilo.

GL :)

Ahapp, nu kan jag inte bestämma mig vad jag ska ha för brännare. NEC brännaren är ju billig och klarar Dual skivor. Men så säger polaren att Pioneer brännaren är bäst.

Vad har ni för modeller?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back