DVD - Skituppfinning

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
DVD-skivan är när allt kommer kring en riktig skitprodukt. Det är två stora punkter som jag bygger mitt påstående kring:

1. Lagerbytet. När DVD-standarden togs fram var elektronikutvecklingen så långt kommen att man hade kunnat definiera ett tillräckligt stort mellanlagringsminne för att säkra uppspelningen under den tid det tar för laserpickupen att ställa om fokus och flytta sig. Istället snålade man, och tog fram en standard för cineastfinsmakare med bättre ljud, bättre bild, men med ett jävla två-sekundersfrys mitt i filmen.

2. Sårbarheten. Trots rikligt med erfarenhet av hur känslig CD-skivan var för repor och föroreningar tog man fram ett format med mångfalt högre spårtäthet (och därmed mindre toleranser) och behöll CD-skivans tillkortakommanden vad gällde fysisk sårbarhet. Mina gamla Amiga-floppies var fan i bättre skick efter sju kuvertresor landet runt än en tre dagar gammal hyrfilm. Hela poängen med bra bild och ljud försvinner när plötligt den förstnämnda blir gravt pixelerad och det senare upphör spontant för att förra hyreskunden gillade chips och hade underutvecklad känsla för kausalitet.

Finns säkert mer om någon ids fylla på.

P.S. Layer Cake var trots ovanstående en grim film! Se den! :tummenupp

Kuritas skrev:
2253120 DVD-skivan är när allt kommer kring en riktig skitprodukt. Det är två stora punkter som jag bygger mitt påstående kring:

1. Lagerbytet. När DVD-standarden togs fram var elektronikutvecklingen så långt kommen att man hade kunnat definiera ett tillräckligt stort mellanlagringsminne för att säkra uppspelningen under den tid det tar för laserpickupen att ställa om fokus och flytta sig. Istället snålade man, och tog fram en standard för cineastfinsmakare med bättre ljud, bättre bild, men med ett jävla två-sekundersfrys mitt i filmen.

2. Sårbarheten. Trots rikligt med erfarenhet av hur känslig CD-skivan var för repor och föroreningar tog man fram ett format med mångfalt högre spårtäthet (och därmed mindre toleranser) och behöll CD-skivans tillkortakommanden vad gällde fysisk sårbarhet. Mina gamla Amiga-floppies var fan i bättre skick efter sju kuvertresor landet runt än en tre dagar gammal hyrfilm. Hela poängen med bra bild och ljud försvinner när plötligt den förstnämnda blir gravt pixelerad och det senare upphör spontant för att förra hyreskunden gillade chips och hade underutvecklad känsla för kausalitet.

Finns säkert mer om någon ids fylla på.

P.S. Layer Cake var trots ovanstående en grim film! Se den! :tummenupp

bara å vänta på nästa format alltså! :tummenupp

Själv använder jag inte särskilt många dvd:s, men det ska vi inte ta upp här :död

Båda dina problem är så simpla så det är pinsamt.
Problem numero uno: Köp en BRA DVD! Jag har aldrig märkt av ett enda lagerbyte i min Q50. Både på min Marantz och min NoName-dvd märker jag dock av detta lite då och då.

Ditt andra problem: Var rädd om skivorna (man hyr inte film, antingen köper man eller så stjäl man) och de du är mest rädd om (dina R1:or tex) monterar du skyddsfilm på, kostar runt 15-20:- per skiva.

Så, ska vi gå vidare nu och börja klura ut en lösning på varför man ALLTID är orolig för att man inte har dragit ur strykjärnet, låst dörren, matat katten etc?

Kuritas skrev:
2253120 2. Sårbarheten. Trots rikligt med erfarenhet av hur känslig CD-skivan var för repor och föroreningar tog man fram ett format med mångfalt högre spårtäthet (och därmed mindre toleranser) och behöll CD-skivans tillkortakommanden vad gällde fysisk sårbarhet.

Jag har ca 250 cd-skivor, 50 dvd-filmer och ett antal hundra cdr+dvdr och har aldrig någonsin repat eller på annat sätt förstört en skiva förutom när jag verkligen har försökt. Det handlar helt enkelt om att folk är klåpare som inte kan ta hand om saker.

Vad gäller hyr-dvd så har jag gett upp helt, finns knappt en skiva som inte någon tattare har parkerat kaffekoppen på eller har försökt slipa parketten med.

Dee_cati skrev:
2253177 Jag har aldrig märkt av ett enda lagerbyte i min Q50. Både på min Marantz och min NoName-dvd märker jag dock av detta lite då och då.

Om spelaren följer DVD-standarden: Frys i bytet.
Om spelaren bjuckar på lite extra cache (Q50): Inget frys i bytet.

Ergo: Keff standard!

Dee_cati skrev:
Så, ska vi gå vidare nu och börja klura ut en lösning på varför man ALLTID är orolig för att man inte har dragit ur strykjärnet, låst dörren, matat katten etc?

Gör som Sam Jacksson i "The Long Kiss Goodnight", sjung allt du gör.

Uj vad jag köper (köpte) dvd-filmer förut. På ett år spenderade jag lite över 17000 kr på filmer :)
Har dem så säkert i en fet case logic väska :tummenupp

Ja, Layer Cake är grym.

edit. På min NAD T512 dvd-spelare märker jag sällan lagerbytet, går på nån hundradel bara.

Fifan, det är som med motorer. Blir ett litet hack där när man måste växla och sen om nån idiot har haft skiten så går den dåligt också. Nä fyfan vilken ruggig dynga det är. Hellre går jag eller cyklar.

Joe Schmoe skrev:
2253191 Jag har ca 250 cd-skivor, 50 dvd-filmer och ett antal hundra cdr+dvdr och har aldrig någonsin repat eller på annat sätt förstört en skiva förutom när jag verkligen har försökt. Det handlar helt enkelt om att folk är klåpare som inte kan ta hand om saker.

Pressade CD-skivor är stryktåliga som jag vet inte vad. Har en skiva som vart med om det mesta - bl.a. fått en hårddisk på sig från två meters höjd när skivan låg på vinylspelaren (stackars vinylsvarven :( ) - och har rätt mycket repor i sig. Funkar trots detta perfekt. Min första singel jag köpte för 12 år sen (Metallica - Sad But True) har använts som frisbee och kastats i väggen ett par gången men funkar fortfarande.
Brända skivor dock är känsliga men precis som med allt annat, sköter man dem så håller de.

Pressade DVD:er har jag ingen erfarenhet av, lägger alltid tillbaka dem i fodralet direkt och har aldrig vart med om nån taskig hyr-DVD heller. Brända DVD-plattor håller däremot bra mycket bättre än brända CD-skivor. Kan vara märkesberoende kanske... :5sure

Tar väl inte så länge innan filmerna säljs på SD kort eller dylikt och direkt över nätet, lite opraktiskt med fet skivor

KGK skrev:
2253300 Tar väl inte så länge innan filmerna säljs på SD kort eller dylikt och direkt över nätet, lite opraktiskt med fet skivor
När filmer säljs direkt över nätet så kommer alla som fortfarande köper filmer att sluta köpa filmer.

Till trådskaparen: Har du förövrigt provat se film på nånting dyrare än den där 300 kronors dvdn från klasolsson?

honkiie skrev:
2253400 När filmer säljs direkt över nätet så kommer alla som fortfarande köper filmer att sluta köpa filmer.

Till trådskaparen: Har du förövrigt provat se film på nånting dyrare än den där 300 kronors dvdn från klasolsson?

Jag har en noname-DVD som jag köpte på ICA Maxi till ungarna egentligen, men nu står den i MITT tvrum (Ungarna fick Philipsen istället :rolleyes: ). Tror jag gav typ 400 spänn för den. Aldrig några problem med hack eller frys. Kan vara lite dålig bild på vissa hyr dvds men ändå inte så bedrövligt så jag blir irriterad eller sur.

Har också ett hundratal DVDs på hyllan.. Alla som nya trots att de spelats ett antal gånger.. numer köper jag inte längre film, ser på bio eller laddar hem. Vill Hollywood få mig att köpa film igen får de se till att släppa sina filmer i HD format högst 4 månader efter bio release :) Sist jag gick på bio var det fan omöjligt att njuta av den. Hade några timmar för mig själv och ville verkligen sjunka in men det gick inte av all godisprassel och viskningar. Så nu blire HD projector och nerladdade HD filmer tills det går att köpa HD filmer. Vad hjälper THX-certifiering när upplevelsen avbryts att folk som tror de är hemma i sitt vardagsrum? Tycker även bio-besökare ska certifieras :huvet

Oj gled visst off-topic

Nej, något som dock är riktigt irriterande är de där videorna i början som talar om hur kriminell man är trots att det bara är på köpta DVD-filmer som de är kvar.

Neanderthalaren skrev:
2255173 Nej, något som dock är riktigt irriterande är de där videorna i början som talar om hur kriminell man är trots att det bara är på köpta DVD-filmer som de är kvar.

He he, har också tänkt på det där. Skall man straffas för att man gör rätt och betalar för filmen? Piratar man slipper man ju 45 sekunder varning från FBI och Co...

Airborne skrev:
2255127 Har också ett hundratal DVDs på hyllan.. Alla som nya trots att de spelats ett antal gånger.. numer köper jag inte längre film, ser på bio eller laddar hem. Vill Hollywood få mig att köpa film igen får de se till att släppa sina filmer i HD format högst 4 månader efter bio release :) Sist jag gick på bio var det fan omöjligt att njuta av den. Hade några timmar för mig själv och ville verkligen sjunka in men det gick inte av all godisprassel och viskningar. Så nu blire HD projector och nerladdade HD filmer tills det går att köpa HD filmer. Vad hjälper THX-certifiering när upplevelsen avbryts att folk som tror de är hemma i sitt vardagsrum? Tycker även bio-besökare ska certifieras :huvet

Oj gled visst off-topic

Men herregud! Dig kan man inte sitta bredvid i soffan och äta chips eller knäckebröd när du ser på film va? Får man svälja läsk eller blir det till å vänta tills filmen är klar? :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg