Dvd +/-R

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Vad är skillnaden,varför har man dom olika?Min kompis hade en trave Dvd -R som han inte kunde bränna på,han bytade till +R allt gick bra.Jag fick skivorna,eftersom jag har en helt ny Dvd-brännare(Nec 3500) som bränner -/+ med all säkerhet,men vafaan funkar ju inte här heller.+ skivorna funkar ju.Har både provat Nero samt Dvd-decrypter,inga felmeddelanden elle nåt,bara tuggar på 0% hela tiden :confused:

Hmm..

Har också en Nec fast 2500-modellen. Båda klarar bränna + eller - skivor men sen är det inte säkert att din dvd (dvs den som eventuellt står vid tv:n) klarar båda formaten, troligen antingen eller (beroende på modell och hur fet den är). Jag har inga som helst problem att bränna på min men undrar om du antingen har dåliga skivor eller om du bränner för fort. Ibland så klarar inte skivorna mer än max 4x och jag skulle nog rekommendera 2x för att vara på säkra sidan.

Alltså:

Prova bränna i lägre hastighet.
Prova nån annan sorts skiva, alla är inte bra.

Jag kör Dvd-shrink 3.2 och Nero 6.

Jag tror att det är skitskivor helt enkelt Princo heter dom :mad: Jag tror jag använder mina TDK +R skivor istället dom funkar ialf både i brännaren och i Dvd-spelaren :tummenupp

Jag har oxå en Nec 3500.
Har bara bränt - Skivor

Testat en massa olika allt från billiga 2:- china skivor till dyra verbatim och allt funkar bra.

Bränner i Nero 6.3 och cloneDvd

Hörde en förklaring till en annan kund när jag stod i en kassakö på en datorfirma.Ta det här med en nypa salt.
Enligt säljaren skulle det i firmwaren i brännarna finnas en "lista" på media som brännaren skulle kunna "ställa in" laserstrålen för och om mediat inte fanns med skull ett sk grundläge ställas in och då blev resultatet sisådär.
Jag har en Nec2500 och hittills är de enda som inte fungerat var några SKC som jag köpt i tyskland. Bränningen gick bra men inte uppspelning. +/- och R/RW har fungerat hur bra som helst, allt från 5 - 40kr skivor förutom Platinum8x-R som inte visades som mer än 4x. Kör NERO6 som brännarprogram.

Princo är oftast rätt värdelösa. De kan vara ok men de kan lika gärna vara totalt skräp. Själv bränner jag bara Verbatim-skivor, aldrig strulat.

Har ni probs med några skivor kan det ibland hjälpa att uppdatera firmwaren i brännaren (om det finns en nyare så klart)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back