DVD+R vs DVD-R bäst lagring över tid?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Vet i början när DVD-skivan kom att det var noga med att välja antingen + eller - skiva.
Hur är det nuförtiden, vilket är att föredra?
Har material som ska lagras över tid säg 20år typ tills sonen kan ta hand om sin historia själv.
Lagrar på extern hårddisk men även skiva som backup. Ska jag välja + eller -? :va

//KaliZ
 
Du har inte funderat på någon molntjänst, alternativt flashminne istället?
Känns som ett tryggare lagringsmedia än DVD-skivor.
 
Ingen DVD håller 20år+ :gnissla
 
Verbatim's DVD-R Gold Archival påstås hålla i 100 år. Se bara till att även spara undan ett par DVD-spelare och passande datorer för åtkomst när tekniken sprungit vilse i framtiden.
 
Tack för inputen. Självklart kommer jag åka på att bränna av dessa efter ett visst antal år.
10 år räknar jag dock med att dem ska hålla.
Verkar inte finnas något definitivt + eller - anspråk så jag får intryck av att det kvittar.

Tackar!

//KaliZ
 
Förvaringen är av stor betydelse för DVD-skivor. De ska t.ex. inte utsättas för direkt solljus.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top