DVD -> DivX

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Vad använder ni för program för att rippa och enkoda?

Jag har testat Smartripper för att rippa och det verkar funka rätt bra.
Jag har testat FlaskMPEG för att enkoda och det funkar ju, men det har en tendens att krasha titt som tätt, trots att jag testat flera olika versioner.
xmpeg får jag inte att enkoda något alls.

Hur får jag med subtitles? (Jag är inte så bra på franska tex)

Bränner bara till DVD-skivor men testa DVDecrypter, kan ju funka till annat också. Instant Copy konverterar från DVD-9 till DVD-5. Man ska även kunna bränna till CD med Instant Copy men det lär ju bli några skivbyten då. Menyer och undertexter funkar som vanligt.

dumbo skrev:
Vad använder ni för program för att rippa och enkoda?

Jag har testat Smartripper för att rippa och det verkar funka rätt bra.
Jag har testat FlaskMPEG för att enkoda och det funkar ju, men det har en tendens att krasha titt som tätt, trots att jag testat flera olika versioner.
xmpeg får jag inte att enkoda något alls.

Hur får jag med subtitles? (Jag är inte så bra på franska tex)
Är det "Taxi" du ska rippa eller? ;)

Spiken: Nej, det är inte taxi. I just detta specifika fallet är det en annan fransk film. Men frågan var generell. Det finns andra filmer på andra språk som kan vara intressanta åxå.

MrK: SVCD har väl typ dubbelt så hög bitrate som VCD? Det ger isf att en normallång film tar upp 4-5 skivor.
Bitraten är väl dessutom standardiserad så om det är 10min som inte går in på en skiva får man vackert ta fram en till och lägga de sista 10 minuterna där istället för att sänka bitraten en aning och få plats även med dem där.
DivX har ju ungfär samma kvarlitet vid halva bitraten av vad VCD har. Vilket borde ge att den har ungefär samma kvalitet som SVCD vid samma bitrate som VCD. Nåja.
Ivfsh ska det gå genom ett program som drar ner bitraten.

Sen är jag lite osäker på om min DVD-spelare klarar SVCD. Det står inte så i specarna, men det är flera som sagt att det ska funka.

dumbo skrev:
Spiken: Nej, det är inte taxi. I just detta specifika fallet är det en annan fransk film. Men frågan var generell. Det finns andra filmer på andra språk som kan vara intressanta åxå.

MrK: SVCD har väl typ dubbelt så hög bitrate som VCD? Det ger isf att en normallång film tar upp 4-5 skivor.
Bitraten är väl dessutom standardiserad så om det är 10min som inte går in på en skiva får man vackert ta fram en till och lägga de sista 10 minuterna där istället för att sänka bitraten en aning och få plats även med dem där.
DivX har ju ungfär samma kvarlitet vid halva bitraten av vad VCD har. Vilket borde ge att den har ungefär samma kvalitet som SVCD vid samma bitrate som VCD. Nåja.
Ivfsh ska det gå genom ett program som drar ner bitraten.

Sen är jag lite osäker på om min DVD-spelare klarar SVCD. Det står inte så i specarna, men det är flera som sagt att det ska funka.
SVCD har variabel bitrate och en film lägger man på 2-3 skivor och man fyller skivorna till max.

Det är möjligt att detta är fel, men normalt sett brukar man säga att med SVCD får man in 30-35 min på 650MB.

Att bitraten är variabel spelar ju inte särskilt stor roll, det är ju vad den genomsnittsliga bitraten är som är intressant. Varierar den mellan 500 och 1000kb/s blir ju filerna rätt stora.

Kan man alltså ställa in att man vill ha en genomsnittslig bitrate på 780kbit/s tex?

Jag tror inte vi kommer ifrån att DivX eller xvid ger bättre kvalitet vid samma bitrate.
Kan man få bättre kvalitet på samma mängd data, eller lika bra kvalitet med en mindre mängd data är det ju att föredra IMO.

Jag kör med Dvdx 2,2, ett enkelt & bra program, Vcd & Svcd blir bra, men Divx krånglar lite tyvärr!. att man bara får in 35min Svcd på en skiva är jobbigt!, man hinner just bara att komma in i filmen, när det är dags för att byta skiva!

Det som är intressant är bitrate kontra kvalitet. Varför ödlsa plats på en massa data som inte behövs om man använder en annan codec?

dumbo skrev:
Det som är intressant är bitrate kontra kvalitet. Varför ödlsa plats på en massa data som inte behövs om man använder en annan codec?
Jag trodde du ville konvertera till ett annat format smidigt och lätt och bibehålla bra kvalle......
DivX eller XviD e pilligt och få bra
SVCD e relativt lätt och smidigt .....

Jag ställde ju frågan om vilka program folk här använder för konvertering till DivX av en anledning. För att jag själv vill konvertera till DivX.
Hade du kunnat påvisa att MPEG1 på något sätt vore bättre än MPEG4 hade jag kanske övervägt att använda något annat.

Det är inte särskilt krångligt att få till DivX-enkodning för övrigt. Problemet är att det program jag använder/använt kraschar lite titt som tätt och jag ville ha ett alternativ.

Att få till subtitles är kanske krångligare, jag har inte testat med något av alternativen, men det är inte SÅ ofta man har nytta av att göra det. Jag vill bara ha möjligheten när det behövs. Till engelska filmer behöver man ju dem inte.

Gumpa skrev:
Jag kör med Dvdx 2,2, ett enkelt & bra program, Vcd & Svcd blir bra, men Divx krånglar lite tyvärr!. att man bara får in 35min Svcd på en skiva är jobbigt!, man hinner just bara att komma in i filmen, när det är dags för att byta skiva!

Tycker att det verkar funka rätt bra hittils.
Är det meningen att man ska kunna välja subtitles och få med dem direkt på bilden? Man kan ju välja det i input settings, men mer än att man väljer det hädner inte. Det kanske inte funkar med DivX? (Tittade bara lite som hastigast på det.)

Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT