DVD-brännaren bränner sakta

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har en extern DVD-brännare, och har inte använt den på ett par månader. När jag använde den förut gick det kanon, men nu när jag skulle bränna en skiva gick det svinlångsamt, när 30% var klart hade det gått nästan en timme. Vad kan vara fel? Har samma program, även testat ett annat prog. När jag pluggade in dvd brännaren så kom det upp en ruta om att jag pluggat in den i en "låghastighets-usbport".. Men det har ju funkat kanon förut? Har testat alla portar :3freak
Jag har inte installerat om windows eller nåt liknande..

cRoC skrev:
Har en extern DVD-brännare, och har inte använt den på ett par månader. När jag använde den förut gick det kanon, men nu när jag skulle bränna en skiva gick det svinlångsamt, när 30% var klart hade det gått nästan en timme. Vad kan vara fel? Har samma program, även testat ett annat prog. När jag pluggade in dvd brännaren så kom det upp en ruta om att jag pluggat in den i en "låghastighets-usbport".. Men det har ju funkat kanon förut? Har testat alla portar :3freak
Jag har inte installerat om windows eller nåt liknande..

Tror nog att du behöver installera drivrutiner för USB 2.0 :).
Gör det och kolla en extra gång att den verkligen är ansluten i en usb 2.0 port så kommer det gå fort igen :)

The-PatriX skrev:
Tror nog att du behöver installera drivrutiner för USB 2.0 :).
Gör det och kolla en extra gång att den verkligen är ansluten i en usb 2.0 port så kommer det gå fort igen :)

Okej misstänkte att det var nåt sånt.. Tack :) Ska tanka det nu

Kom förresten på nu att jag förmodligen installerat SP2 i samband med det.. Ska jag fortfarande försöka hitta drivisar?

cRoC skrev:
Kom förresten på nu att jag förmodligen installerat SP2 i samband med det.. Ska jag fortfarande försöka hitta drivisar?

Jo bara att kolla efter High Speed USB Port 2.0 Drivers som jag tror att dem heter. Tror inte att MS tillhandahåller dem =/. Men kolla i alla fall för det är garranterat att det är dem som saknas.

Har letat ett bra tag nu men hittar det inte .. (jag är kass) Någon som vet vart det finns?

Kolla moderkortstillverkarens hemsida eller datortillverkarens för drivrutiner för USB 2.0 beroende på. Fixade mitt problem med det via ASUS hemsida.

Hittat en fil på dc nu som verkar intressant men går inte att uppdatera pga att min xp-version är på svenska. Går det att ändra lätt?

En polare hade en extern brännare kopplad via USB till sin bärbara dator. Dock hade den bärbara ingen USB 2.0 vilket resulterade i att det gick skitsakta. Så han köpte ett Zonet USB Card 2.0, funkade inte det heller. Jag laddade nya drivrutiner och det skulle lira tänkte jag, men icke, det krävdes SP1 för att kunna köra drivrutinen. Nu har han gjort det och det funkar.

Ganska säker på att det är USB:n som strular till det för dig. Drivrutiner borde du hitta via dell. Skriv vad du har för modell på datorn.

Josafan skrev:
En polare hade en extern brännare kopplad via USB till sin bärbara dator. Dock hade den bärbara ingen USB 2.0 vilket resulterade i att det gick skitsakta. Så han köpte ett Zonet USB Card 2.0, funkade inte det heller. Jag laddade nya drivrutiner och det skulle lira tänkte jag, men icke, det krävdes SP1 för att kunna köra drivrutinen. Nu har han gjort det och det funkar.

Ganska säker på att det är USB:n som strular till det för dig. Drivrutiner borde du hitta via dell. Skriv vad du har för modell på datorn.

Mm problemet sitter i drivisarna, helt klart. Jag har avinstallerat SP2 men det hjälpte inte. Jag har en Dell dimension 8200. :)

edit: letat runt på windows hemsida och det står att lösningen till problemet är att installera sp2 :huvet det var ju sp2 som orsakade problemet

Last edited:
Last edited:
Men... har du letat på usbbrännartillverkarsidan <- långt ord. De bör ju rimligen tillhandahålla de rutiner som behövs för att deras egna produkter ska fungera.

Blip skrev:
Men... har du letat på usbbrännartillverkarsidan <- långt ord. De bör ju rimligen tillhandahålla de rutiner som behövs för att deras egna produkter ska fungera.

Det har jag inte gjort, ska testa det!!

Nepp där fanns inget som funkade..

Ah jag blir galen :huvet

Last edited:
Har hållt en lång diskussion med en väldigt datakunnig vän nu, och vi har kört diverse bänkprogram osv och kommit fram till att det INTE är drivrutinerna det är fel på, snarare inställningar eller liknande. Har tom installerad om win utan resultat. Jag behöver hjälp :(

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back