DVD-brännare med hårddisk

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Har funderat på de här dvd-brännarna med hårddisk och nätverk... Vad blir det för filformat på filmerna som man sparar ner från tv? Eller egentligen är min huvudfråga, läser de imagefiler från datorn? Om jag laddar ner en DVD-image (*.iso, *.bin) eller liknande, kan jag tanka över dom i DVD-spelaren och titta på dom?

//Man undrar

Gallianoman skrev:
Har funderat på de här dvd-brännarna med hårddisk och nätverk... Vad blir det för filformat på filmerna som man sparar ner från tv? Eller egentligen är min huvudfråga, läser de imagefiler från datorn? Om jag laddar ner en DVD-image (*.iso, *.bin) eller liknande, kan jag tanka över dom i DVD-spelaren och titta på dom?

//Man undrar

Formatet är vanligtvis mpeg2, antingen i "fast" form dvs. en ren .mpg fil som kan läsas av de flesta mediaspelare. Alternativt i telestream format .ts som är det vanligaste formatet i dessa sammanhang. Många mediaspelare klarar även av detta format rakt av.

Som svar på din huvudfråga, knappt någon spelare i kartongformat klarar av att läsa .iso images eller liknande. Säkerligen finns det lådor som via specialprogram som man installerar lokalt på en filserver möjliggör uppspelande av filer över nätet.

Sen finns det lite mer avancerade set-top-boxar som hanterar inspelning och nätverk som du förefaller efterfråga. Själv kör jag med en Dreambox lösning, bestående av en 7020S + tre stycken DM500S boxar. Eftersom dessa boxar är Linuxbaserade kan de göra i princip vad som helst, förutsatt att man är någorlunda linuxkompetent. Sen är det även en "aningen" dyrt att komma igång med. Mitt kit kostar säkerligen 15k inkl. diverse kringutrustning, men möjliggör att jag hemma kan spela in fyra kanaler samtidigt. Jag kan från vilken TV, dator som helst i plocka fram alla kanaler live eller inspelningar. Därtill kan man använda t.ex. tv'n i köket för att läsa epost med mera. Kanske lite overkill...men det är kul. :D

Alternativt om jag var du, satsa på en HTPC så får du en enkel konvergenslösning.

/F

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...