DV program

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Har köpt mig en miniDV kamera och programet som ingick suger, totalt värdelöst att överföra filmen till datorn, finns det nåt bra program till det ??

Vilka redigeringsprogram använder ni ?
Är det i redigeringsprogrammen man bestämmer kvaliten ? jag menar om man ska publicera på nätet och så.. :)

Tack :tummenupp

Glad midsommar förrsten

Enklast möjliga, Windows Movie Maker som medföljer.
Ett bra och enkelt program -> Sony Vegas (Sonic Foundry?)
De riktigt bra, Pinnacle Studio DV och Adobe Premiere....

btw, det programmet som medföljde kameran råkar inte vara ett streaming-video program som mest är tänkt för att nyttja kamera son webkamera via USB?
Du måste köra FireWire (alt. ben. i.Link eller DV-in/ut) för att tanka film till datorn.

morlock skrev:
Enklast möjliga, Windows Movie Maker som medföljer.
Ett bra och enkelt program -> Sony Vegas (Sonic Foundry?)
De riktigt bra, Pinnacle Studio DV och Adobe Premiere....

btw, det programmet som medföljde kameran råkar inte vara ett streaming-video program som mest är tänkt för att nyttja kamera son webkamera via USB?
Du måste köra FireWire (alt. ben. i.Link eller DV-in/ut) för att tanka film till datorn.

Tack...

Jo det är nog som du säger...streaming, kan bara överföra 10 minuter film och den e kass kvalle. Får bli till att köpa i.link kabel... :tummenupp

Tack !

Filip din gamle sletne. Det var inte igår.

Det bästa är att dra över via Firewire och redigera i lämpligt program. Jag var rookie för ett år sedan men gick på de tunga grejerna på en gång. Adobe Premiere. Svinbra program, om än lite svårt i början.

Rekommenderas starkt.

Vad köpte du för kamera förresten?!

hållundan skrev:
Filip din gamle sletne. Det var inte igår.

Det bästa är att dra över via Firewire och redigera i lämpligt program. Jag var rookie för ett år sedan men gick på de tunga grejerna på en gång. Adobe Premiere. Svinbra program, om än lite svårt i början.

Rekommenderas starkt.

Vad köpte du för kamera förresten?!

Ja man e ju lite off PÅ HOJFRONTEN nu när man blir farsa om nån vecka...

Jag köpte den på onoff, en SONY DCR-HC19E.. :va

Jag överförde filmen till datorn via moviemaker, deT blev kass kvalle, 40 min 500 MB.. ??

Last edited:
FAN !!! Jävla skitkamera...får inte ordning på det, jag överför den via programmet som ingår "video capturning tool" och då sparar den bara 10 minuters sekvenser.. och bilden blir kass..ränder och skit.

Vad ska jag göra ?? Jag har köpt firewire nu och det funkar ändå inte...

// Rookie

Dra hem ett annat program, pinnacle studio dv 8 till exempel. Riktig DV-film ligger runt 1GB data per 5 min. Alltså runt 12GB för 1H.

morlock skrev:
Dra hem ett annat program, pinnacle studio dv 8 till exempel. Riktig DV-film ligger runt 1GB data per 5 min. Alltså runt 12GB för 1H.

Det är ett redigeringsprogram va ?
Kan man överföra filmen till datorn via det programet ?

fluppen skrev:
Det är ett redigeringsprogram va ?
Kan man överföra filmen till datorn via det programet ?
jepp
ränderna är interlace som man tar kort när man konverterar det efteråt till valfritt format.

fluppen skrev:
FAN !!! Jävla skitkamera...får inte ordning på det, jag överför den via programmet som ingår "video capturning tool" och då sparar den bara 10 minuters sekvenser.. och bilden blir kass..ränder och skit.

Vad ska jag göra ?? Jag har köpt firewire nu och det funkar ändå inte...

// Rookie
På råmaterialt är det ofta ränder. Försvinner dock när man komprimerar ner filmen.

Mr K skrev:
när du komprimerar om det väljer du deinterlace så .... vipps borta

Fattar noll....jag får bjuda hem nån datakunnig typ på kaffe eller nåt :tummenupp :kocko

Det som mest skrämmande är att jag som anser mig själv att ha hyffsad koll på datorer och tekniska prylar inte får ordning på detta, hur i helvete ska "Agneta 45" klura ut detta när hon inhandlar en sån här kamera :va Tokigt... :arsele

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8