DV kamera

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har en dv kamera och vill lägga över film till datorn för att göra dvd

Är det så att firewire är digital och med usb blir det analog överföring?
jag har Pinnacle Studio 9 och den kan tydligen endast andvända anslutningen Firewire och hittar inte min kamera på usb.
Kameran har Firewireutgång men vill veta om det är så innan jag köper kabel o firewirekort.....

Du måste köra firewire för att få över filmen. Usb:n är bara för still bilderna

toxicated skrev:
2067282 Varför går bara studio 9 med Firewire o inte usb om båda går bra?

Det är inte sagt att programmet stödjer båda.. De flesta nyare datorer har dock både USB och firewire eftersom olika tillverkare jobbar via olika gränssnitt. men FireWire är nog överlägset vanligast när det gäller film. USB används mest till andra typer av enheter. Scanners, skrivare, kameror, mp3:spelare o.s.v.

korvgubbe skrev:
2067298 Det är inte sagt att programmet stödjer båda.. De flesta nyare datorer har dock både USB och firewire eftersom olika tillverkare jobbar via olika gränssnitt. men FireWire är nog överlägset vanligast när det gäller film. USB används mest till andra typer av enheter. Scanners, skrivare, kameror, mp3:spelare o.s.v.

Fins det någon adapter så man kan kovertera en usb 2,0 port på datorn till en firewire?

Nu har jag köpt kabel till firewire och fått det att funka

Är det någon som vet i vilket format man skall spara för att få bra kvalitet o lagra på dvd skivor?
Samma sekvens jag testade på blev 20Mb stor i MPEG och skulle bli närmare 200 i AVI, är det bättre kvalitet på avi och den man skall andvända för att få dvd kvalitet eller?

Jag andvänder Pinnacle Studio 9

toxicated skrev:
2069665 Nu har jag köpt kabel till firewire och fått det att funka

Är det någon som vet i vilket format man skall spara för att få bra kvalitet o lagra på dvd skivor?

Ska du lagra på DVD tycker jag du inte du ska komprimera filerna mer än nödvändigt med tanke på att DVD-skivor är så billigt. Du kommer nog ångra dig i efterhand om du sänker kvalitén på filerna bara för att få in några minuter extra per DVD.

korvgubbe skrev:
2069677 Ska du lagra på DVD tycker jag du inte du ska komprimera filerna mer än nödvändigt med tanke på att DVD-skivor är så billigt. Du kommer nog ångra dig i efterhand om du sänker kvalitén på filerna bara för att få in några minuter extra per DVD.

Okey vad väljer jag eller hur gör jag? Är helt novis på detta program, får in filmen o kan spara den men vilket format o så skall man välja?

toxicated skrev:
2069768 Okey vad väljer jag eller hur gör jag? Är helt novis på detta program, får in filmen o kan spara den men vilket format o så skall man välja?

Testa lite olika och sen kollar du på dom och väljer det formatet som blir bäst!

toxicated skrev:
2069768 Okey vad väljer jag eller hur gör jag? Är helt novis på detta program, får in filmen o kan spara den men vilket format o så skall man välja?

Jag har inte jobbat med det programet så jag kan tyvär inte hjälpa dig där.. Pratade mer generellt. Försök behålla så hög kvalité som möjligt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka