Dvärgbrytare som manöverbrytare

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Finns det nån som kan svensk elstandard här på sporthoj?
Jag funderar på om det finns dvärgbrytare som är godkända som manöverbrytare till elutrustning?
Jag har nått minne av att det ska vara så men är osäker, om någon vet att så är fallet vart hittar man sådana dvärgbrytare?
 
http://www.hager.se/support-foeretag-kontakt/kunskap-och-utbildning/fraagor-svar-faq/20913.htm

Det är godkänt om det är rätt symbol på brytaren :)

Är det tillåtet att arbeta efter en dvärgbrytare?




Ja, det är tillåtet att använda dvärbrytare som frånskiljare för elektriskt arbete om den uppfyller kraven; tillförlitlig lägesindikering, förutom övriga krav på frånskiljare enligt svensk standard och det gör Hagers dvärgbrytare. Hagers dvärgbrytare är märkta med denna symbol som visar att de är godkända.
 
Funderar på om det är nått krav enligt svensk elstandard att det finns en manöverbrytare överhuvudtaget. Föremålet ifråga är en låda innehållande diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas.
Köper man en disk maskin, tvättmaskin, spis osv finns det ingen manöverbrytare så varför skulle det vara ett krav i mitt fall för att följa svensk elstandard.
 
Funderar på om det är nått krav enligt svensk elstandard att det finns en manöverbrytare överhuvudtaget. Föremålet ifråga är en låda innehållande diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas.
Köper man en disk maskin, tvättmaskin, spis osv finns det ingen manöverbrytare så varför skulle det vara ett krav i mitt fall för att följa svensk elstandard.

Vad ska du använda brytaren till?
Ska du bryta manöverspänningen till lådan, då är det okey med dvärgbrytare
men ska du manövrera en motor Fram-Back-Stopp, eller ställdon ut-in (eller någon annan manövrering) så är det fel med en dvärgbrytare
så det beror på vad du ska använda brytaren till :)

\S
 
Last edited:
Är det fråga om att använda för daglig manövrering så är inte en automatsäkring tänkt till det nej. Men nog fan klarar den av det. Klarar den bryta 6ka några ggr klarar den bryta dom stackars ampere du vill bryta massor av ggr. Men det är ju inte rätt. :-)
 
Lådan innehåller diverse övervakningselektronik som i normala fall aldrig ska frånkopplas. Om någon del går sönder kan det vara bra att kunna bryta strömmen.
Det är en kund som har ifrågasatt varför det inte finns en huvudbrytare monterad därav min fundering om jag kan använda dvärgbrytaren som huvudbrytare samt om det ens finns krav på att huvudbrytare ska finnas monterad.

Vad ska du använda brytaren till?
Ska du bryta manöverspänningen till lådan, då är det okey med dvärgbrytare
men ska du manövrera en motor Fram-Back-Stopp, eller ställdon ut-in (eller någon annan manövrering) så är det fel med en dvärgbrytare
så det beror på vad du ska använda brytaren till :)

\S
 
Frågan gäller väl egentligen om en anslutning måste ha en manöverbrytare?

Frånskilja kan du ju göra på huvudbrytare oavsett vilka dvärgar som sitter där.
 
Dvärgbrytare... Min hjärna drog iväg på fria associationsresor och jag kunde aldrig sluta skratta...
 
Det är inget krav på att du ska ha en huvudbrytare i skåpet. Men om man vill underlätta service o dyl i skåpet kan man installera en brytare. Men diskmaskin o dyl som du nämnde installeras till 99% idag med stickpropp som är godkänd som arbetsbrytare vid service :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top