Dunlop Sportsmart TT

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Är det nån härute som testat dessa på bana?, har insett att Michelin 2ct ska man ICKE ha på bana när det börjar gå lite varmt, då släpper det:)
Skor därför på dunlop TT bak och qualifier 2 fram under veckan, funderingen jag har är oxå kalltrycket?, grossisten som levererar till min däckgubbe berättar att Dunlop TT gärna sänks till ca 1,5kg vid banåka, nån som testat/vet?

Ja du kan dra ner de till 22 psi. De rekommenderas 22-28 för mer kontaktyta vid bankörning. Överhettning ska inte vara något problem med dunlop's. Generellt har Dunlop däck bra livstid bland deras sportiga däck.

Det ska inte vara några problem att värma upp de utan värmare heller. Brukar dock ta en extra uppvärmningsvarv för att få upp tempen och känsla i Dunlop's.

Ja du kan dra ner de till 22 psi. De rekommenderas 22-28 för mer kontaktyta vid bankörning. Överhettning ska inte vara något problem med dunlop's. Generellt har Dunlop däck bra livstid bland deras sportiga däck.

Det ska inte vara några problem att värma upp de utan värmare heller. Brukar dock ta en extra uppvärmningsvarv för att få upp tempen och känsla i Dunlop's.

Nu blev det TT fram också istället för qualifier 2 som jag skrev tidigare, har du koll på tryck för framhjulet med?:)

Tyvärr så är det bara bakdäcket man kan göra det på, pga konstruktionen. Jag har inte hört något om att folk gått mycket lägre på framdäcket. Dvs det som du har när du kör gata men man kan alltid leka med 0.5psi upp o ner som vanligt för att hitta rätt. dvs spannet runt 30-35 psi brukar vara ok att leka med på framdäcket.
Nu vet jag inte för just TT däcken men de andra sportsmart däcken har de rekommenderat 2.1 bar som minst, 30psi.

Det är bara bakdäcket som har "ntec" teknologi som gör att man kan gå ner i tryck.

Jag har alltid känt att Bridgestones och Dunlops brukar vara lite styvare i framdäcken och klarar mycket stryk vid inbromsningar. Med bra känsla och stabilitet. Aldrig gillat mjuka Michelin framdäck.

De ska hålla länge de här Dunlops...mer än michelin iaf. Hojta till efter att du kört ett par bandagar om hur de har slitits.

Tyvärr så är det bara bakdäcket man kan göra det på, pga konstruktionen. Jag har inte hört något om att folk gått mycket lägre på framdäcket. Dvs det som du har när du kör gata men man kan alltid leka med 0.5psi upp o ner som vanligt för att hitta rätt. dvs spannet runt 30-35 psi brukar vara ok att leka med på framdäcket.
Nu vet jag inte för just TT däcken men de andra sportsmart däcken har de rekommenderat 2.1 bar som minst, 30psi.

Det är bara bakdäcket som har "ntec" teknologi som gör att man kan gå ner i tryck.

Jag har alltid känt att Bridgestones och Dunlops brukar vara lite styvare i framdäcken och klarar mycket stryk vid inbromsningar. Med bra känsla och stabilitet. Aldrig gillat mjuka Michelin framdäck.

De ska hålla länge de här Dunlops...mer än michelin iaf. Hojta till efter att du kört ett par bandagar om hur de har slitits.

Ja men dåså, då mular ja i normalt tryck fram:)
Ska bli kul att testa dom här, blir ev Gelleråsen en sväng och en mindre lokal bana en sväng så får vi se hur dom ser ut sen

Efter en vända på Gelleråsen måste ja säga att jag är mycket nöjd med gummina, körde 1,6bar bak och 2,1 fram.
Däcken ger verkligen förtroende, inte ett uns av tecken till släpp, 2:a gången på åsen så inget varvrekordtempo:) 1:17,8 och slitaget ser riktigt bra ut i min värld, fattar tyvärr inte hur man får med en bild här????? Får mjölka ur några pass till och lite gatåka för att utvärdera hållbarheten bättre:)

Efter en vända på Gelleråsen måste ja säga att jag är mycket nöjd med gummina, körde 1,6bar bak och 2,1 fram.
Däcken ger verkligen förtroende, inte ett uns av tecken till släpp, 2:a gången på åsen så inget varvrekordtempo:) 1:17,8 och slitaget ser riktigt bra ut i min värld, fattar tyvärr inte hur man får med en bild här????? Får mjölka ur några pass till och lite gatåka för att utvärdera hållbarheten bättre:)

Kanon!

Hur blev slitningen mellan främre och bakre däck?
Blev det för ojämnt eller är det ganska jämnt och fin?

dvs, ex. När fram slits mindre och håller profilen och bakre däcket blir ju plattare i mitten. Ibland gör det ju att balansen blir lite annorlunda pga skillnaden på höjden och 'tipp-punkten' på fram och bak. På sportsmart2 max blir ju det problemet större då fram håller för alltid. Medans efter 2 autobahn rundor så slits ju bakre mer i mitten.

Michelin minns jag brukade slitas väldigt jämnt fram och bak.

Jag undrar om jag inte kan ta TT bak och Sportsmart2max på fram...Galet bra fram däck och knapp sliten!

Prova ladda upp bilden på en annan sida sen länka om det inte går att ladda upp direkt.

Last edited:

Tycker dom slitits rätt jämnt, framhjulet på övre bilden har gått några mil gata efter banpassen när jag tog bilden så dom har blivit lite ”utslätade”, bilden på bakhjulet är däremot taget direkt efter Gelleråsen.
Plattslitning bak brukar dyka upp ordentligt när man kastar upp tanten bakpå och bara slätåker:) jag tänkte ju lägga qualifier 2:or fram men blev rekommenderad att även ha TT fram, men de är klart dom kostade bra mycke mer oxå så gumminisse är väl inte korkad:)
Men en sak jag märkt är att helt kalla denhär tiden på året är dom snorhala, vill verkligen ha arbetstemp.

Jag kan inte se bilderna.

Ja precis, det var det jag nämnde att de behöver värmas upp. Köra i trafiken såklart är ingen fara men så fort man ska ut på landsvägen eller köra bana så behöver de värmas upp.

Men man märker i tid om det behövs värme eller inte. Man får bra känsla även när de är kalla.
Pirelli brukar jag känna att de ger en "falsk" känsla när de är kalla. Det känns bra bra sen boom släpper det. Man har skitit på sig lite på kalla pirelli däck förut.:tungan

Jag kan inte se bilderna.

Ja precis, det var det jag nämnde att de behöver värmas upp. Köra i trafiken såklart är ingen fara men så fort man ska ut på landsvägen eller köra bana så behöver de värmas upp.

Men man märker i tid om det behövs värme eller inte. Man får bra känsla även när de är kalla.
Pirelli brukar jag känna att de ger en "falsk" känsla när de är kalla. Det känns bra bra sen boom släpper det. Man har skitit på sig lite på kalla pirelli däck förut.:tungan

Bildjävlar, tur att internet bara är en fluga!! Vi provar igen då:)

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!