Dunlop Sportmax Mutant Bra eller Dåligt??

NickeR

Finnjävel??
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
KTM 525EXC -07
Som rubriken lyder...hur är det med Mutant däcken??Finns det någon med bra erfarenhet av dessa motard däck?Har planer på att beställa en uppsättning till hojjen.Finns det rum för 160/60 bak på 5" fälg på min EXC 525:a -07??
Andra tips på prisvärda däck är välkommna:Bugar

Grus kanske inte går bra, men med tanke på priset tror jag att jag skall köpa ett å testa.

Jag har kört med såna på 625:an i sommar och är nöjd i vilket fall.Funkar helt ok på grus för däcktypen,men lika bra som "riktiga" offroadhjul blir det såklart inte.Bakdäcket(160/60)blir ganska precis 160mm brett monterat på 5" fälg så det borde inte vara något problem att få in i svingen.Rätt billiga också.Jag gav runt 2000:- för fram och bakdäck från: www.reifenversand.com

Last edited:
Jag har kört med såna på 625:an i sommar och är nöjd i vilket fall.Funkar helt ok på grus för däcktypen,men lika bra som "riktiga" offroadhjul blir det såklart inte.Bakdäcket(160/60)blir ganska precis 160mm brett monterat på 5" fälg så det borde inte vara något problem att få in i svingen.Rätt billiga också.Jag gav runt 2000:- för fram och bakdäck från www.reifenversand.com

Nää,någor offroad däck e de ju inte...men lite bus på grus ska det väl duga till:yoparty
Det är ju enligt Dunlop gjort enbart för motard hojjar:tummenuppBlir nog ett par skulle jag tro:tungan

Jag har kört med såna på 625:an i sommar och är nöjd i vilket fall.Funkar helt ok på grus för däcktypen,men lika bra som "riktiga" offroadhjul blir det såklart inte.Bakdäcket(160/60)blir ganska precis 160mm brett monterat på 5" fälg så det borde inte vara något problem att få in i svingen.Rätt billiga också.Jag gav runt 2000:- för fram och bakdäck från: www.reifenversand.com

Hur långt går dom då? har funderingar på ett par men då e +500mil ett krav!

Dammar av denna tråd, fler som hunnit testa hur mutant funkar på bana, vid regn, slitage etc?

Pirelli mt60 funkar nog kanon vid asfalt och lite grus bus för 17" däck.

Pirelli mt90 kör jag med på min adventure och är skit nöjd 18" samt 21" däck.

Bifogat

• Pirelli_MT60.jpg
    Pirelli_MT60.jpg
    11.8 KB · Visningar: 253
Dammar av denna tråd, fler som hunnit testa hur mutant funkar på bana, vid regn, slitage etc?

Jag körde med Mutant förra året.

- Bana: Körde ej på bana men de funkade för min "hårda" körning på krokiga vägar.

- Regn: Helt ok. Körde hårt i 30 mil i ösregn och det gick bra. Men visst kan de släpppa greppet på vissa vägpartier, men dessa partier brukar vara "elaka" mot de mesta.

- Slitage: ~400-500 mil. Nu körde jag delvis väldigt "hårt" och på vanliga (dåliga) vägar så slitaget var mest mitt på.

- Grus: Inga grus däck. Visst är de bättre än slicks men man får ingen enduromaskin bara för att man kör med Dunlop Mutant. Vid gruskörning vill jag kunna lita mer på framdäcket än vad Mutant klarar av att leverera. Nu så provade jag mig inte fram med olika tryck utan körde med ett och samma.

Sammanfattningsvis så tycker jag de funkar på min KTM.

I år testade jag med Full Bore, billiga, och dessa har kanon grepp på torr och varm vägbana men är direkt hala när det är böta vägar.
Har ett par nya Mutant liggandes och funderar på att lägga på dessa då de är betydligt mer allround.

Ny hoj, samma fråga.
Egenskaper på bana i vått o torrt mer intressant än livslängd. Även hur det står sig mot liknande, tex goldspeed alt sportdäck typ power pure, sportsmart etc...

Jag körde med Mutant förra året.

- Bana: Körde ej på bana men de funkade för min "hårda" körning på krokiga vägar.

- Regn: Helt ok. Körde hårt i 30 mil i ösregn och det gick bra. Men visst kan de släpppa greppet på vissa vägpartier, men dessa partier brukar vara "elaka" mot de mesta.

- Slitage: ~400-500 mil. Nu körde jag delvis väldigt "hårt" och på vanliga (dåliga) vägar så slitaget var mest mitt på.

- Grus: Inga grus däck. Visst är de bättre än slicks men man får ingen enduromaskin bara för att man kör med Dunlop Mutant. Vid gruskörning vill jag kunna lita mer på framdäcket än vad Mutant klarar av att leverera. Nu så provade jag mig inte fram med olika tryck utan körde med ett och samma.

Sammanfattningsvis så tycker jag de funkar på min KTM.

I år testade jag med Full Bore, billiga, och dessa har kanon grepp på torr och varm vägbana men är direkt hala när det är böta vägar.
Har ett par nya Mutant liggandes och funderar på att lägga på dessa då de är betydligt mer allround.

Stämmer in på detta inlägg!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...