Dunlop Roadsmart vs Pilot Road 2ct?

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Jag skall byta däck på min sv650s och kan inte bestäma mig för vilka däck jag skall slänga på.

Jag kör ganska lugnt, både långa och korta sträckor men tycker givetvis att det är kul att gasa på när tillfälle ges. Vill därför ha bra däck med fint grep som samtidigt håller ett bra tag.

Dessa två däck verkar passa mina ändamål bra, men vilket är egentligen att rekomendera? Jag är även öppen för andra förslag av däck. Dock ej intresserade av Pilot Power etc. som inte håller särskilt länge.

m.v.h Daniel

Personligen föredrar jag Dunlop av dessa, helt grymt bra fäste.

Jag tycker även du skall fundera över Metzeler M5, metzelers sportdäck brukar ligga i topp på testerna:yoparty

Metzler Roadtec Z6 är i samma klass som Pilot Road 2ct enligt testerna.

Hur är Dunlops nya däck; Sportsmart? Funderar på det då det är lovordat. Tänkte köra bana samt aktiv gatkörning. Miltal bryr jag mig inte om.

Tyvärr kan jag inte hålla med dig där och det pga av att dom många kunder som jag monterat Pilot Road 2 & Roadsmart på som haft just Z6 däcket, kunder som säger att dessa 2 utklassar Metzelers motsvarighet på alla plan utom möjligtvis miltalet som är det samma medans fästet i torrt och speciellt regn (pga att mönster saknas mitt på slitbanan på Z6 däcket vilket är klart konstigt då det är just ett sporttouring-däck som används av många i alla väderförhållanden) är klart sämre - men det är ju nu endast min egna uppfattning av kundernas berättelse och inte specifikt utvalda tester där just som oftast vinns av Roadsmart med Pilot Road 2 tätt efter!!:krama

På en Sv 650 som enligt egen utsago körs lugnt så tror jag nog att miltalet är det viktigaste. :krama

Jag är övertygad om att fästet räcker till i alla däck.

Hur är Dunlops nya däck; Sportsmart? Funderar på det då det är lovordat. Tänkte köra bana samt aktiv gatkörning. Miltal bryr jag mig inte om.

Jag har sportsmart på min hoj och jag är nöjd.

Vi hade kurser torsdag och fredag på Knutstorp och då släppte jag ut luft för att få bättre grepp, funkade perfekt! :tummenupp

Köpte detta däck för att det fått bra resultat på testerna och främst då för att det är bra fäste i vått väglag. Har inte haft tillfälle att testa däcket på vått väglag på bana, endast landsväg och då funkade det bra.

/Marie

Dunlop Roadsmart

Jag bytte till Roadsmart inför den här säsongen mycket tack vare att Furstenhoff rekomenderade dom starkt här på sporthoj och jag är grymt nöjd med dom :tummenupp . Var och körde bana på kinnekulle ring och tycker dom fungerade kanon,jag är inte super snabb men tyckte dom räckte till för mig som kör i mellan gruppen. Dom blev väl något hala i slutet av varje körpass men jag är inte så erfaren banräv att jag vet om det är helt normalt. Första kör passet var det vått på banan och jag tyckte att även då så greppade dom helt ok. Ska bli intressant och se hur många mil dom räcker om man kör ett par bandagar och en mc semester i Europa.

Kan också slå ett slag för Sportsmart. Kanondäck på både gata och bana i såväl torrt som vått väglag. Däcket hade ett oerhört bra bett i backen och kom fort upp i arbetstemperatur. Trots rätt hård körning på Kemora så upplevde jag aldrig att däcket ville släppa i dom snabba kurvorna med mycket nedlägg och acceleration.

Sällar mig till hyllningskören för Roadsmart. Något lite mer trögstyrt jämfört med Pilot Power men med en lite nervös framända tycker jag bara att det är bra, inget jag hindras av vid "normal" körning.

Pirelli Angel ST borde vara en vass utmanare till Roadsmart och Pilot Road 2. Någon som har erfarenhet av detta däcket?

Körde Roadsmart på Horneten (som Fursten la på), är verkligen kanonnöjd med det. Inga tveksamheter alls ens i vått väglag.

Efter ca 600 mil så var de ganska slitna i kanterna från bankörning men i princip nyskick på mitten. Borde inte vara några problem alls att få ut 1000mil+ med dem.

Kör nu på Sportsmart på Yamahan (som Fursten oxå lagt på :) ) och än så länge är jag kanonnöjd även med dessa! Hunnit med en bandag på dem, och nästa är nu till helgen!

Jag tänkte då prova ett Dunlop Sportsmart men kan inte bestämma mig ifall jag ska ha både fram och bak. Har just nu ett Pilot Power (ej 2CT) fram som är ok, även på bandagar. Tänkte byta mitt Road2 där bak iallafall.

Vad tycker ni? Ska jag byta båda däcken eller kan mitt Pilot Power fram få vara kvar?

Jag tänkte då prova ett Dunlop Sportsmart men kan inte bestämma mig ifall jag ska ha både fram och bak. Har just nu ett Pilot Power (ej 2CT) fram som är ok, även på bandagar. Tänkte byta mitt Road2 där bak iallafall.

Vad tycker ni? Ska jag byta båda däcken eller kan mitt Pilot Power fram få vara kvar?

Tror inte det är några större problem. Bara att prova. Köp båda så byter du framdäcket om det känns konstigt. Själv är jag grymt nöjd med mina Sportsmart efter ca 1 månads körning.

Jag skall byta däck på min sv650s och kan inte bestäma mig för vilka däck jag skall slänga på.

Jag kör ganska lugnt, både långa och korta sträckor men tycker givetvis att det är kul att gasa på när tillfälle ges. Vill därför ha bra däck med fint grep som samtidigt håller ett bra tag.

Dessa två däck verkar passa mina ändamål bra, men vilket är egentligen att rekomendera? Jag är även öppen för andra förslag av däck. Dock ej intresserade av Pilot Power etc. som inte håller särskilt länge.

m.v.h Daniel
Liknar min körstil. Jag har kört på roadsmart och har just nu pilot road på. Jag märker ingen skillnad och är hittils nöjd med båda alternativen. Har även kört på metzeler z6 och de funkade också bra tycker jag. Fast med metzeler hade jag släpp enstaka gång. Det har inte släppt hittils med roadsmart eller pilot road. Inte ännu iallafall.

Last edited:
Både Road2 och Roadsmart är toppen men

Roadsmart bättre fäste rakt fram i regn

Road 2 betydligt fler mil.

På bana har båda funkat för mig (ingen Rossi wanabe)

Kör 2ct och är grymmt nöjd, efter 4banåkningar och en i konstant spöregn så kan jag bara hylla detta däck. Greppet är fenemonalt i alla väder o kurvor

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT