Dunlop Roadsmart el SportSmart?! BRÅTTOM

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Pratade med en mek/däck kille och förkladade att jag kommer köra gata men även bana fast så klart mest gata. Just nu har jag super corsa på men han rekomenderade mig Roadsmart?! 3700 för fram/bak och montarat.. Dyrt/billigt? Fan skall man våga köra på roadSmart? Kolla dunlops hemsida och det e ju ett touring däck?! Satt sportsmart på hojen när jag köpte den och med super corsa belv den bättre (enligt mig)

//Lundgren
 
Det går alldeles utmärkt att hålla ett bra tempo på bana med Roadsmart
(det är ett sporttouring-däck).

Kör förvisso med Sportsmart på R1:an nu. Men har kört roadsmart tidigare, brorsan kör roadsmart, och jag vet andra som kör gatdäck i samma segment som roadsmart och har bra fart. (vet ju iofs inte hur snabb du är, men de håller åtminstone tillräckligt för att köra bland de snabbare i SMC's snabba grupper på storbana).
 
Vad ska man sen sänka trycket till på Sportsmarten när man ska banåka med dem? :va
Det snackas om tryck runt 1.9 fram och 2.1bak på Ntech
 
Vilken typ av Super Corsa har du?
Vad heter däcket mer?

Ang Dunlop.
Alla deras Radialdäck heter Sportmax i beteckningen.
Var det ett Sportmax "någonting" eller Sportsmart som satt på hojen innan?
Sportsmart släpptes i våras nämligen.

Roadsmart är ett sporttouringdäck med inriktning på sport mer än touring. Dubbla gummiblandningar för att få ut många mil.
Pallar lätt med SMC-kurser som skrevs tidigare.
Utmärkt våtgrepp.

Steget över heter då Qualifier 2 och är ett sportdäck.
Lite mer grepp och lite mindre mil.
Dubbla gummiblandningar även här.

Värsta gatdäcket från Dunlop heter just nu Sportsmart.
Enligt dem själva ett "trackdaydäck" för de som åker ganska många bandagar/kurser.

Hur kör du?
Vad prioriterar du?

Ang däckstryck för Sportsmart:
Bantrycket ska vara 1,9 bak och 2,1 fram.
Allt enligt Dunlop själva.
 
Ang däckstryck för Sportsmart:
Bantrycket ska vara 1,9 bak och 2,1 fram.
Allt enligt Dunlop själva.

Utmärkt :tummenupp Jag hade bara vänt på det hela när jag skrev inlägget.

Edit; det vassaste för gata måste väl ändå vara D211 GP Racer (den version med mönster) eller hur, Tom?
 
Last edited:
Jag är inne på 3:e omgången Dunlop RoadSmart på mina Speed Triplar som jag haft och jag kommer att ta det däcket även nästa gång. Grymt nöjd! Som föregående skribent skrev - Bra våtgrepp! Eller som nån annan uttryckt sig om däcket tidigare - De där däcken fattar inte att det har regnat!

Jag åker mest gata, men har även kört på bana och rullat ända ut till kanterna på däcken. Går stabilt och inga obehagliga släpp. Ett kanondäck, om du frågar mej! :)
 
Vilken typ av Super Corsa har du?
Vad heter däcket mer?

Ang Dunlop.
Alla deras Radialdäck heter Sportmax i beteckningen.
Var det ett Sportmax "någonting" eller Sportsmart som satt på hojen innan?
Sportsmart släpptes i våras nämligen.

Roadsmart är ett sporttouringdäck med inriktning på sport mer än touring. Dubbla gummiblandningar för att få ut många mil.
Pallar lätt med SMC-kurser som skrevs tidigare.
Utmärkt våtgrepp.

Steget över heter då Qualifier 2 och är ett sportdäck.
Lite mer grepp och lite mindre mil.
Dubbla gummiblandningar även här.

Värsta gatdäcket från Dunlop heter just nu Sportsmart.
Enligt dem själva ett "trackdaydäck" för de som åker ganska många bandagar/kurser.

Hur kör du?
Vad prioriterar du?

Ang däckstryck för Sportsmart:
Bantrycket ska vara 1,9 bak och 2,1 fram.
Allt enligt Dunlop själva.


Skönt att höra, nyss fått hem ett nytt roadsmart :tummenupp "1495kr på däckonline" :tummenupp (Bakdäck)
Har kört på Michelin CT2, ett kanon däck men gav inte många
mil fast jag försöker hålla igen med fullgas rakt fram :huvet
Har kört på Michelin Road-2 tidigare och det gav betydligt mer mil, Road 2;an är väl motsvarigheten med Dunlops Roadsmart :confused:
Kör endast gata men är ooootroligt sugen på att prova bana......:yoparty
 
Köpte nyss SportSmart däck. Känns riktigt bra det lilla jag kört med dem. Betalade 3700:- med montering på hoj.
 
Utmärkt :tummenupp Jag hade bara vänt på det hela när jag skrev inlägget.

Edit; det vassaste för gata måste väl ändå vara D211 GP Racer (den version med mönster) eller hur, Tom?

Hej.

Enligt de uppgifter jag har, så är GP racer D211 ett tävlingsdäck.(tävlingsdagar/trackdays)
Racegummi alltså, även om det är Gatgodkänt(DOT).

Jag återkommer i ärendet, ska prata med Dunlop direkt och få ett klart besked.
 
Hallo.

Detta är Racegummi.
De är gatgodkända men det är racegummi, tex som Diablo SC, Racetec, Race Attac......
 
Vilken typ av Super Corsa har du?
Vad heter däcket mer?

Ang Dunlop.
Alla deras Radialdäck heter Sportmax i beteckningen.
Var det ett Sportmax "någonting" eller Sportsmart som satt på hojen innan?
Sportsmart släpptes i våras nämligen.

Roadsmart är ett sporttouringdäck med inriktning på sport mer än touring. Dubbla gummiblandningar för att få ut många mil.
Pallar lätt med SMC-kurser som skrevs tidigare.
Utmärkt våtgrepp.

Steget över heter då Qualifier 2 och är ett sportdäck.
Lite mer grepp och lite mindre mil.
Dubbla gummiblandningar även här.

Värsta gatdäcket från Dunlop heter just nu Sportsmart.
Enligt dem själva ett "trackdaydäck" för de som åker ganska många bandagar/kurser.

Hur kör du?
Vad prioriterar du?

Ang däckstryck för Sportsmart:
Bantrycket ska vara 1,9 bak och 2,1 fram.
Allt enligt Dunlop själva.[/QUOTE

Tar upp en gammal tråd då sökning på sporthojsforum måste vara den sämsta som finns :mad:

Körde min första bankörning genom Smc sporthojskurs nyligen med Dunlop Sportsmart, bakdäcket höll på att brinna upp, sista vändorna börja det släppa då tempot blev högre, körde antagligen med för högt tryck = 2,7 i bakdäcket.
Kolla bifogad bild hur gummit nästan börja rinna.....:confused:
Borde läst på före men fanns ingen tid.
Detta hade jag läst före i ett test i Motorrad Nr6 .
Mycket lämpligt däck för bankörning/gata och testet var med 2,9 bak:va
Nu har jag läst lite mer och vissa säger 1,9 - 1,2 :confused:

Skit samma,köper mer däck för bankörning för det var nog det roligaste jag gjort på länge fast man är 40+:D
 

Bifogat

  • DSC01942.jpg
    DSC01942.jpg
    241.4 KB · Visningar: 254
Sportsmart lirar kanon med 1,9 bak (kalltryck), har åkt hyfsat fort stundtals, och har 3 dagar på bana på däcken på 636:an, och det är kanonfint slitage. :) Kalasdäck, värmer upp fort, tryggt och stabilt - och hade inga konstigheter för sig i ösregn heller.
 
Tar upp en gammal tråd då sökning på sporthojsforum måste vara den sämsta som finns :mad:

Körde min första bankörning genom Smc sporthojskurs nyligen med Dunlop Sportsmart, bakdäcket höll på att brinna upp, sista vändorna börja det släppa då tempot blev högre, körde antagligen med för högt tryck = 2,7 i bakdäcket.
Kolla bifogad bild hur gummit nästan börja rinna.....:confused:
Borde läst på före men fanns ingen tid.
Detta hade jag läst före i ett test i Motorrad Nr6 .
Mycket lämpligt däck för bankörning/gata och testet var med 2,9 bak:va
Nu har jag läst lite mer och vissa säger 1,9 - 1,2 :confused:

Skit samma,köper mer däck för bankörning för det var nog det roligaste jag gjort på länge fast man är 40+:D

2,7 kall?

Men en liten tanke i det hela; Har du gjort nån form av chassi-inställning /kontroll av bakdämpare? Det där ser mer chassirelaterat ut än däcksrelaterat.

Förutsatt att du gjort rätt, med rätt tryck. Ty;

Däcken skall alltså bli varmare med 1,9(kalltrykc) för att komma upp i rätt arbetstemp på banan. Många tror att däck slits hårt av värmen men i själva verket är det oftast tvärt om... Dvs, ett kallt däck slits värre.

Här finns en snygg bild på ett hårdare plågat däck på fel tryck eller fel inställning www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2424708

Däcken SKA bli varma, du ska knappt kunna lägga handen på det utan att det gör otäckt ont..
 
Last edited:
kan säga dig att jag har haft både sportsmart och roadsmart, roadsmart på senaste innan nyligen då jag satte på några pilot road 3.
har slutat med sportdäck på gata dom håller inte mer än 600mil.
roadsmart däcket höll för mig i 1600mil helt sjuukt o har aldrig haft nåt farligt släpp eller märkt av nåt dåligt grepp. Grymt bra däck roadsmart alltså, bra i vått oxå duger bra för gata.

edit: föresten om du nu väljer däck från sport touring segmentet så varför inte köra på pilot road 3 då, dom vann ju sport-touring däcktestet i Bike (tror jag det var) med 5+, roadsmart fick 4+, kan rekommendera däck365 ett set gick på 2400 där.
 
Last edited:
Vilken typ av Super Corsa har du?
Vad heter däcket mer?

Ang Dunlop.
Alla deras Radialdäck heter Sportmax i beteckningen.
Var det ett Sportmax "någonting" eller Sportsmart som satt på hojen innan?
Sportsmart släpptes i våras nämligen.

Roadsmart är ett sporttouringdäck med inriktning på sport mer än touring. Dubbla gummiblandningar för att få ut många mil.
Pallar lätt med SMC-kurser som skrevs tidigare.
Utmärkt våtgrepp.

Steget över heter då Qualifier 2 och är ett sportdäck.
Lite mer grepp och lite mindre mil.
Dubbla gummiblandningar även här.

Värsta gatdäcket från Dunlop heter just nu Sportsmart.
Enligt dem själva ett "trackdaydäck" för de som åker ganska många bandagar/kurser.

Hur kör du?
Vad prioriterar du?

Ang däckstryck för Sportsmart:
Bantrycket ska vara 1,9 bak och 2,1 fram.
Allt enligt Dunlop själva.

lyfter tråden då jag sitter och väntar på de här däcken.
tror jag beställde 190/55 men det ska vara 190/50 står det i regpappret. Spelar det stor roll?

Ska till falkenberg bana och köra på lördag. Däcktrycket som rekomenderas är det utan värmare eller med?

Tina
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top