Dunlop Qualifier

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter att ha kört slut på ett sportmax sportsmart så tänkte jag testa ett qualifier på inrådan av däckverkstan, men kan verkligen inte påstå att jag är så speciellt förtjust i däcket. På torr asfalt har jag väl inte så mycket att säga om det förutom att de är lite hala på vit färg och spill, men det är ju inte helt oväntat.
I regn däremot... Bakdäcket släpper alldeles för ofta, man får verkligen fisa iväg väldigt försiktigt från stillastående om det är vått för att inte riskera att bakhjulet drar loss, och det har hänt ett flertal gånger att det dragit loss vid konstant fart på våt väg rakt fram med. Något jag inte upplevt på 4 tidigare testade däck (varav 2 iofs var på en hoj med 25 kw, så det var inte helt lätt att få den att släppa på något)...

Det blir definitivt inte ett qualifier fram, för jag gillar inte alls när framänden släpper. Bakänden tycker jag mest är störande.

Nästa gång jag byter bakdäck funderar jag på att testa ett roadsmart eller pilot road 3 (vill gärna ha däck som inte tar slut på 600-800 mil), men har någon några andra tips på däck med bra egenskaper vid inspirerad körning, som funkar på våt väg och som inte behöver bytas 3 ggr på en säsong?

Min enda anledning att inte ta ett sportsmart igen är att de tar slut så fort.
 
Sportsmart FTW :fakta


Vad ere för jäkla däcksprånglare då? Men vilka argument skulle qualifier vara bättre?
 
Hade Metzeler racetech k3 original när jag hämtade ut hojen i våras. Bakdäcket höll ca 300 mil, framdäcket ca 850 mil. Bytte till sportsmart bak och det har fungerat klockrent i 600 mil och jag kan nog köra 400 mil till på det innan det är slut. Bytte till sportsmart fram nu i veckan.

Bra grepp och skön livslängd. Jag kommer inte byta bort sportsmart innan någon annan kommer med ett däck i samma klass.
 
Nu kör ju jag Q2 iofs men på smc dag kinnekulle då det rödflaggades för GALET ösregn tyckte jag att våtgreppet var det absolut bästa jag varit med om...när det släppte lite gjorde det så lugnt och trevligt utan att man gjorde i byxan....
 
Jag tycker du ska vara nöjd om du kommer 600-800 mil på ett bakdäck. Kör man 1800-2400 mil per år så kostar det stålar. Varför ska du pruta på din enda kontakt med vägen ? Sportsmart håller otroligt bra i sin klass. Visst så får du säkert mer mil av dom däck du nämner men blir du nöjd över grepp och känsla ? Jag kommer ca 300 mil på ett bakdäck och då har jag grepp och bra känsla hela vägen. Jag kör iofs bara ca 600 mil per år så det spelar ingen roll ekonomiskt. Nej köp och kör på det däck du gillar :tungan
 
Jag tycker du ska vara nöjd om du kommer 600-800 mil på ett bakdäck. Kör man 1800-2400 mil per år så kostar det stålar. Varför ska du pruta på din enda kontakt med vägen ? Sportsmart håller otroligt bra i sin klass. Visst så får du säkert mer mil av dom däck du nämner men blir du nöjd över grepp och känsla ? Jag kommer ca 300 mil på ett bakdäck och då har jag grepp och bra känsla hela vägen. Jag kör iofs bara ca 600 mil per år så det spelar ingen roll ekonomiskt. Nej köp och kör på det däck du gillar :tungan

300 mil gata och ett bakdäck är slut? Vad är det för skit du kör med? Eller brassar du satan och börnar vid varje start?
 
Har precis samma erfarenhet som ts när det gäller qualifier. Helt ok i torrt väglag men hopplöst i vått eller kallt väglag, släpper hela tiden. Sportsmart och s20 har jag varit grymt nöjd med däremot!
 
Supercorsa sp räcker inte längre om man gasar satan och wheelar men hojen går så fint med dom, och jag är nöjd över miltalet. Så är det du får inte allt och jag väljer grepp och känsla framför mil :tummenupp
 
Supercorsa sp räcker inte längre om man gasar satan och wheelar men hojen går så fint med dom, och jag är nöjd över miltalet. Så är det du får inte allt och jag väljer grepp och känsla framför mil :tummenupp

Kör själv Pirelli diablo supercorsa för tillfället men är inte det ett renodlat bandäck men du kanske är en djävel på att gasa och hålla värme i dem även vid inspirerad gatkörning!!
 
Säger detsamma om qualifier. Torrt var de helt ok på. Men inget vidare på blöt väg.

Kört pilot power 2 och pilot power 2ct de två senaste uppsättningarna och är nöjd i både vått och torrt.
Duger bra för mig vid "bombar" rundor på väg iaf.
 
Supercorsa sp räcker inte längre om man gasar satan och wheelar men hojen går så fint med dom, och jag är nöjd över miltalet. Så är det du får inte allt och jag väljer grepp och känsla framför mil :tummenupp

Hur är de vid väta? Funderar på ett par sådana nästa runda.
 
Jag hadde qualife däck på min hoj när jag köpte den.. Tyckte inget vidare om dom... Sen e ju min hoj en 08 och däcken va nya när jag köpte hojen. Då hadde den bara rullat typ 20 mil. Kan hända att dom bara va gammla vet ej:) men jag bytte till diablo rosso 2 däck både bak o fram o jag har vart ute o kört en del i regn den här sommaren kan jag lova:) funkar kanon för mig?
 
Supercorsa sp är gat varianten. Mojja83 du har väl kört deras SC1-3 serie ? Det är ett renodlat bandäck. Jag kör oftast inte i regn men har råkat kört i riktigt väta och då så greppade dom förvånansvärt bra. Höll i bra vid kraftig acceleration men dom kändes lite hala i kurvor så ja och nej på din fråga. Dom bygger värme snabbare än sportsmart. Kan varmt reka dom för mycket snabb körning på gata(mycket bra känsla) och bana.Köp och testa :tummenupp
 
Jag är faktiskt mycket nöjd med mina Pilot road 3, både i antal mil men framförallt i regn, inte många släpp där. Körde Bridgestone innan... inte nöjd... med Pilot road 3 kan jag iaf köra i regn, vilket inte gick innan, då var det mer som att försöka köra på is utan dubb om det kom lite plask på vägen...

Jag bad om däck som är bra på långa turer och i regn och klarar lite lägre temperaturer eftersom jag kör lång säsong. Fick rådet om de här som sagt var och hittills är jag mycket nöjd
 
Jag hadde qualife däck på min hoj när jag köpte den.. Tyckte inget vidare om dom... Sen e ju min hoj en 08 och däcken va nya när jag köpte hojen. Då hadde den bara rullat typ 20 mil. Kan hända att dom bara va gammla vet ej:) men jag bytte till diablo rosso 2 däck både bak o fram o jag har vart ute o kört en del i regn den här sommaren kan jag lova:) funkar kanon för mig��

Ja stackare ni låg väl regn toppen i sommar ?:lol Pirelli gör mycket bra hojdäck inget snack om saken
 
Efter att ha kört slut på ett sportmax sportsmart så tänkte jag testa ett qualifier på inrådan av däckverkstan, men kan verkligen inte påstå att jag är så speciellt förtjust i däcket. På torr asfalt har jag väl inte så mycket att säga om det förutom att de är lite hala på vit färg och spill, men det är ju inte helt oväntat.
I regn däremot... Bakdäcket släpper alldeles för ofta, man får verkligen fisa iväg väldigt försiktigt från stillastående om det är vått för att inte riskera att bakhjulet drar loss, och det har hänt ett flertal gånger att det dragit loss vid konstant fart på våt väg rakt fram med. Något jag inte upplevt på 4 tidigare testade däck (varav 2 iofs var på en hoj med 25 kw, så det var inte helt lätt att få den att släppa på något)...

Det blir definitivt inte ett qualifier fram, för jag gillar inte alls när framänden släpper. Bakänden tycker jag mest är störande.

Nästa gång jag byter bakdäck funderar jag på att testa ett roadsmart eller pilot road 3 (vill gärna ha däck som inte tar slut på 600-800 mil), men har någon några andra tips på däck med bra egenskaper vid inspirerad körning, som funkar på våt väg och som inte behöver bytas 3 ggr på en säsong?

Min enda anledning att inte ta ett sportsmart igen är att de tar slut så fort.

RoadSmart är bra om du kör landsväg och inte behöver det extra grepp som SportSmart ger. Har ingen egen erfarenhet dock...

Jag gillar Z6 och nu senast Z8 på landsväg. Håller många mil, upp till 1 500, och blir inte platt fort även om du bara kör rakt fram men har ändå grepp i vått även när det svänger. Håller även på bana ända ut på sidorna om du har gaskontroll och inte jagar varvrekord!:)

Men vill du gasa hårt på bana är SportSmart bättre och då får du ta att det tar slut... om du inte kör krokiga vägar och änvänder hela däcket:hihi
 
Men vill du gasa hårt på bana är SportSmart bättre och då får du ta att det tar slut... om du inte kör krokiga vägar och änvänder hela däcket:hihi

Haha, jag har kört väldigt mycket till sthlm den här säsongen, så tyvärr hinner jag inte slita så mycket på sidorna av däcken. Annars blir det alltid krokiga vägar, ju krokigare dess bättre. Bulten är tex för rak för min smak. :)

Och vad det är för däckmånglare? Ja, bra fråga... Han måste vara en såndär solskensbajker. Får påpeka det för honom nästa gång. :D Lite regn är ju ingen större fara... Och att stanna hemma när solen skiner och vägarna är våta? Då hade jag inte fått mycket kört i år. Så naeh, qualifier när det är torrt är rätt okej, sålänge man undviker de där vita sakerna på vägen. :) Men annars, naeh, usch.
 
Har precis samma sak att säga om Qualifier. Min släppte helt och hållet nyligen vid fullt gaspådrag, ca 90 blås och regn. Vågar knappt gasa när det är blött ute. Är det torrt så greppar dom fint däremot. Byter till sportsmart snart:)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top