Dunlop KR189 regndäck på torr asfalt?

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Har lurat lite på ett KR189 framdäck. Är det någon som har testat dessa på motard och torrt underlag. En lokal raceåkare kör dessa på sin CBR1000 och menar att dessa skulle fungera bra på motard och visste även några som körde med dom. Verkar extremt mjuka. För er som inte kan betäckningen så är det dom med två längsgående skärningar i mitten och extremt många täta tvärsgående 90 graders skärningar ända ut till kanten. Svårt och beskriva. Letade efter en bild men hittade ingen..
Någon som har testat? Åker 95% asfalt.

Utan att ha testat det däcket är jag jäkligt tveksam!
Skulle va om du kör grus i så fall. Vanliga slicks biter i redan efter ett par hundra meters körning, bättre än vanliga gatdäck(om det är torrt).

-PLM- skrev:
2278538 Utan att ha testat det däcket är jag jäkligt tveksam!
Skulle va om du kör grus i så fall. Vanliga slicks biter i redan efter ett par hundra meters körning, bättre än vanliga gatdäck(om det är torrt).
Kör redan på slicks men har lite problem med tempen där vi kör. Det går inte tillräckligt fort för att få upp tempen.

Vet folk som kör med dom, dock i regn. Vet inget hur dom funkar då iofs. Men vad jag härt ska den modellen av skärnng funka bättre om det är måttligt blött medans klackmönstret ska funka snäppet bättre om det är riktigt med vatten på banan.

Jag kan dock lova dig att du kommer elda upp det på torr asfalt & sommar värme bara på ett pass, om det ens varar så länge.

Har du problem med att få upp värme så välj mjukare gummi. Finns inte det eller av annan anledning inte är ett alternativ så är ett trick att skära med rakblad i däcken för att få upp mer rörelse i gummit. Inget jag testat själv dock då jag i år snarare haft problem med att däcken gått för varmt fram.

Annars är det väl bara köra fortare så du belastar däcken mer :D

Edit: såg nu att det va att få upp värme snabbt i däcken som efter frågades. Lösningen på det är däcksvärmare eller helt enkelt acceptera att man får ta det lugnt till en början.

Last edited:
Nej, problemet är inte att få upp tempen snabbt. (har däckvärmare men dock inte när vi kör där (inga eluttag)) På den asfaltsplanen vi kör blir dom inte tillräckligt varma alls. Ska prova rakbladsvarianten. Hur tätt och djupt ska man skära tro? Både fram och bak då, då problemet även är där bak..?

Wheeliedevil skrev:
2278604 Nej, problemet är inte att få upp tempen snabbt. (har däckvärmare men dock inte när vi kör där (inga eluttag)) På den asfaltsplanen vi kör blir dom inte tillräckligt varma alls. Ska prova rakbladsvarianten. Hur tätt och djupt ska man skära tro? Både fram och bak då, då problemet även är där bak..?

Elverk är inte så dumt.

Jag har inte provat det själv som sagt. Men man skär väl så djupt det går utan att ge sig på korden. Testa först med 2 cm mellan rum & räcker inte det så lägg till så det blir i 1 cm. Jag har bara sett folk göra det fram, då det oftast är där man har problem med tempen. Men det borde rimligt vis vara detsamma bak.

Vad kör du med för däck & hårdhet? verkar ju lite märkligt att man inte får upp temp så här mitt i sommaren.

Wheeliedevil skrev:
2278604 Nej, problemet är inte att få upp tempen snabbt. (har däckvärmare men dock inte när vi kör där (inga eluttag)) På den asfaltsplanen vi kör blir dom inte tillräckligt varma alls. Ska prova rakbladsvarianten. Hur tätt och djupt ska man skära tro? Både fram och bak då, då problemet även är där bak..?
Vad har du för lufttryck? har du ett par medium motardslicks skulle det vara väldigt konstigt om du inte får tillräckligt med värme i dom nu på sommaren.
Själv kör jag med en hårdare gummiblandning och på grus har även jag problem med att dom går lite varma.

Testa med 1,6-1,7 i på ett kallt däck.
Ska du slittsa däcken kan du börja med att göra det ca 3 mm djupt diagonalt i däcket med ett avstånd på 10 cm. det borde fungera.

Lycka till!

Jag kör redan med 1,6 i tryck och däcken heter KR106 blandning 950 fram och KR108 blandning 701 bak. Det var förvisso ganska kyligt den (enda) kvällen som jag testade dom men om jag jämförde med dom andra som körde så var mina betydligt kallare/hårdare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT