Dunlop däck "Cralle-paketet"

Sorry, menade såklart styrslag. Av modell långsammare. Och självklart har det med att göra hur man sitter och hurvida man håller emot osv. Men eftersom jag inte har upplevt det förut på kwacken så var det en smula oväntat.

K-Micke skrev:
Jo, tydligen. Jag kan köpa beg 190/60 ex Veidec däck, men jag vetifan om det får plats på min gsxr -97. I vilket fall så måste huggern väck annars lär det skrapa i den.

Kan man få dom i 180/55?

Skall du köra 190/60 Veidec däck så måste du minst ha ca 2cm tillgodo framåt i svingen,annars tar däcket i. Huggern lär garanterat skrapas sönder också. Vi satte på 190/60 "Veidec däck" på en ZX10R, fick sätta hjulet så långt bak i svingen som det gick+att huggern fick ett hål i sig. Racedäcken Cralle&co kör på har en mjukare stomme än "standard" race/sportdäck, vilket gör att det expanderar mer. Hojen beter sig lite "nervösare" med mjukare stomme också.

Mvh/Stålis

K-Micke skrev:
Vart kan man köpa det där "Cralle-paketet", alltså ett set D208GP/A för 2995:-? Måste man ha en kupong eller nåt? Jag har givetvis slarvat bort de jag fick på Racingworlds bankörning. :3freak

Jag minns inte att vi fick nåt på Racingworldbankörning? :va

På Cykel & MC-hallen på Gotland säljer de en uppsättning 208GP för just 2995:- Om ni skall till Gotland och prova ringen i sommar så kan ni ju packa med er ett gäng...
Jag tror att tanken är att det är ett erbjudande till räjsarklubben på ön, men vem som helst kan nog köpa de däcken. Är ni intresserade så ring Mackan 0498-291380.
(de har bra pris på Metzeler också)

/Fohlin

Jag har två set kvar. Bara att ge mig adressen så skickar jag dem direkt.

/Micke

K-Micke skrev:
Vart kan man köpa det där "Cralle-paketet", alltså ett set D208GP/A för 2995:-? Måste man ha en kupong eller nåt? Jag har givetvis slarvat bort de jag fick på Racingworlds bankörning. :3freak

Anneli skrev:
Jag minns inte att vi fick nåt på Racingworldbankörning? :va

Vi fick inga när vi var där eftersom de inte hunnit få "rabattkupongerna" då. Jag skrev i banåkningstråden att man skulle maila Stefan om man var intresserad så skulle han skicka den senare. Funkade utmärkt för mig. :7peta

Jag har köpt begagnade ex Cralle-däck nu. Det är 190/60 bak, det är rätt gott om plats fram till svingen, men huggern var jag tvungen att kapa av en bit. Jag har nu drygt 1cm mellan däcket och huggern, räcker det? Får väl köra med std kedjeskydd annars.

Vi fick kuponger av Racingworld sist på Kinnekulle 5/6, fast jag tror inte dom behövs.

Nu har jag kört på sviestad en kväll (3 pass ca) med det nya 190/60-däcket.

Grepp kallt: Bra, kände inga tendenser allt till sladd under det (för att vara uppvärmingsvarv) reltivt snabba tempot

Grepp varmt: Underbart, kände inte nånn tendens alls till släpp ens när fullgas ut ur kurvorna kunde ställt till det

Svänga: Skitsmidigt, tänk sväng så svänger det. Funderade på att ställa rideheighten på hojen innan körningen eftersom den kändes "slapp" med mina gamla slutkörda rennsportsulor, men nu var den känslan som bortblåst (trots att mitt gamla framdäck var fint och nästan nytt)

Nervositeten alla talar om: Det är en välgrundad skröna kan jag bara säga. Ut på långrakan under omkörning på fullgas så skakade det gott och nervigt. Som referens har hojen aldrig betett sig såhär med Rennsport utan alltid betett sig som lugnet själv.

Summa sumarum (personlig åsikt från en "nybörjare i röd grupp" med fjädringen inställd enligt Bikes stötdämparskola (baserad på Calafat-03) på sviestad en kväll med 18 grader i luften) är att däcken är sköna att svänga med, inte speciellt nerviga kalla men ger hojen lynnigare vägegenskaper. Gillar man inte att det fladdrar lite så är det bättre att köpa Rennsport/Supercorsa och köra på.

Hälsningar till Mattias och de andra sporthojarna jag träffade...

Over änd auut

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Nu har jag kört på sviestad en kväll (3 pass ca) med det nya 190/60-däcket. ............
Over änd auut

//jaG

Okej...

Mina Michelin Macadam (bak) och Michelin Pilot Road (fram) dårå...

Jag körde med 2,9 bar bak och 2,5 fram.

Grepp kalla: Inga problem.

Grepp varma: Inga problem. Svajade en halvaning om jag växlade ner för snabbt i bromsningarna, men det är ju inte däckens fel. Det gick att slå på fullt i böjarna utan äventyr.

Svänga: Finfint!

Summa summarum: För en jävla 08 som kör som en idiot funkar de perfekt. Inga problem alls. Fjädringen inställd enligt Mattias anvisningar. Förefaller vara slöseri att köpa rejsingdäck egentligen.

Hej till Zeb_Macahan som jag träffade på Sviestad.

/vårdslösa fuckot

:p

Angående priset på däcket.. jag får ca 5 uppsättningar dunlopsulor för 1 uppsättning Macadam i 190+120... vilket är prisvärdast..?

Det är inte snällt att bromsa om sig så vårdslöst som du gjorde.. :tungan Inte för att du körde om mig men ändå :gnissla

Jag tror mest att dom du körde om var avundsjuka på Anjas extremsnygga lack på svett-CBRen......

Hightuned (?) ska ha en eloge för sina 2(två) avåkningar under 3 pass! Starkt jobbat!

//jaG

Mattias skrev:
Okej...

Mina Michelin Macadam (bak) och Michelin Pilot Road (fram) dårå...

Jag körde med 2,9 bar bak och 2,5 fram.

Grepp kalla: Inga problem.

Grepp varma: Inga problem. Svajade en halvaning om jag växlade ner för snabbt i bromsningarna, men det är ju inte däckens fel. Det gick att slå på fullt i böjarna utan äventyr.

Svänga: Finfint!

Summa summarum: För en jävla 08 som kör som en idiot funkar de perfekt. Inga problem alls. Fjädringen inställd enligt Mattias anvisningar. Förefaller vara slöseri att köpa rejsingdäck egentligen.

Hej till Zeb_Macahan som jag träffade på Sviestad.

/vårdslösa fuckot

:p

Jag håller med alla om allt... uhmm

Nej men endast när man drar rullen i botten efter torparn som man kan ha synpunkter på att det slår lite i styret, annars så går det som på räls.

Nu hade jag ju då inte GP fram utan vanliga 208F som trots det är inne på sin sjätte bandag i mestadels snabba gruppen fortf är vid god vigör.
Bak sitter ett GP som ser klart luggslitet ut nu efter tre bankörningar.
Min fjädring har jag inte en aning om hur den är inställd men däcken verkar ha hyfsad kontakt med asfalten ändå.

Nu ska jag bara lära mig att vårdslös-bromsa mig förbi folk på nya cbr1000 så de kissar ner sig (igen). :)

Hej till Zeb med dialekten :tungan

Cralle-paketet består av d208GPa 120/70-17 fram och 180/55-17 bak, så det är det jag har.

De som vill köpa de nya 190-däcken får vända sig till TL-Racing direkt. Nämnas bör att de nya Dunlop 190-däcken för Veidec har ca 2cm högre profil och påverkar hojens utväxling och geometri avsevärt. Cralle sägs ha sänkt ridehieghten över 2 cm och fått ändrat utväxling med 3-4 kuggar bak jämfört med ett normalt 180 eller 190 däck. Det lär också ha tagit uppemot 1 vecka att komma på hur inställningarna i övrigt ska göras för att komma ner på snabbare tider än 180-däcken.

K-Micke skrev:
Vad har du för dimension på dina set, är det 190/60 bak?

För en amatör som jag så är det ju inte så viktigt med optimal utväxling. Bara det är bra grepp och inte vobblar (så mycket). Jag har Öhlinare bak så jag kan sänka ride height, men inte lägre än vad det är med standarddämparen.

En liten reflektion eller två...

Klart din hoj blir nervösare. Med nya 190-däcket har du ökat rideheighten med uppemot 2cm jämfört med dina gamla rennsport.

Sen är det lite roligt att du nämner Bikes inställningar. Både Kim Jensen och en viss P. Sköld var inte ens i närheten av dessa rekommendationer på sina ZX-10'or under Sviestadrejset. :D
Som ytterligare en parentes, så kan jag nämna att jag skruvade bort mig lite och provade då Bikes inställningar på Anderstorp. Hojen gick som en skadeskjuten kustååm. Skruvade tillbaka mina gamla inställningar (dvs mycket hårdare på allt) och hojen gick, om inte bra, så mycket bättre. Tyckte jag åkte skithårt uppsatt, men under Sviestadrejset så fick jag tipset av Jensen att gå ännu hårdare och nu är hojen närmast perfekt.

Som en jämförelse med Bike, så har ni en riktig raceuppsättning för 85kg förare och en GSX-R 600 -04 här:
Gaffel: Släng ut 5-oljan och häll i 15-olja. Orginal är 130mm nivå. Öka denna till ca 85mm (mätt från toppen, utan fjäder och benen ihopskjutna). Komp 3/4 varv ut, retur 1/4 varv ut (måste helst kännas fram till exakt hur den skall stå). Fjädern dragen i botten, ca 25mm häng med förare på.

Bak: Retur 3 varv ut, komp 1/2 varv ut. Fjäderns spänns på tills hänget är ca 25mm med förare och i stort sett 0mm utan.

Dessa inställningar räcker till för att en glad amatör som mig ska slippa bli varvad av Miniin. :hihi

/Micke

Zeb_Macahan skrev:
Nu har jag kört på sviestad en kväll (3 pass ca) med det nya 190/60-däcket.

Grepp kallt: Bra, kände inga tendenser allt till sladd under det (för att vara uppvärmingsvarv) reltivt snabba tempot

Grepp varmt: Underbart, kände inte nånn tendens alls till släpp ens när fullgas ut ur kurvorna kunde ställt till det

Svänga: Skitsmidigt, tänk sväng så svänger det. Funderade på att ställa rideheighten på hojen innan körningen eftersom den kändes "slapp" med mina gamla slutkörda rennsportsulor, men nu var den känslan som bortblåst (trots att mitt gamla framdäck var fint och nästan nytt)

Nervositeten alla talar om: Det är en välgrundad skröna kan jag bara säga. Ut på långrakan under omkörning på fullgas så skakade det gott och nervigt. Som referens har hojen aldrig betett sig såhär med Rennsport utan alltid betett sig som lugnet själv.

Summa sumarum (personlig åsikt från en "nybörjare i röd grupp" med fjädringen inställd enligt Bikes stötdämparskola (baserad på Calafat-03) på sviestad en kväll med 18 grader i luften) är att däcken är sköna att svänga med, inte speciellt nerviga kalla men ger hojen lynnigare vägegenskaper. Gillar man inte att det fladdrar lite så är det bättre att köpa Rennsport/Supercorsa och köra på.

Hälsningar till Mattias och de andra sporthojarna jag träffade...

Over änd auut

//jaG

Har du kvar det gamla däcket, så kan du ju mäta höjdskillnaderna på dem. Skiljer det 4 cm, så sänk ridehieghten 2cm så är du tillbaka där du var med rennsportarna. Kanske inte blir helt exakt beroende på hur lufttryck och montering på fälg påverkar omkretsen, men en liten fingervisning ger det allt.

/Micke

K-Micke skrev:
För en amatör som jag så är det ju inte så viktigt med optimal utväxling. Bara det är bra grepp och inte vobblar (så mycket). Jag har Öhlinare bak så jag kan sänka ride height, men inte lägre än vad det är med standarddämparen.

Jensen har för övrigt fått ställt in Kwacken nu. Har inte betett sig bra innan men nu har den slutat gått på bakhjulet i tid och otid. En prototypdämpare från Wilbers, massa ridehight och 5 mm ner i front gjorde visst underverk. Herr Kim Raes lovar att spöa Miinin vid nästa tillfälle. Det ska bli spännande att se... :)

EazyLiving skrev:
En liten reflektion eller två...

Klart din hoj blir nervösare. Med nya 190-däcket har du ökat rideheighten med uppemot 2cm jämfört med dina gamla rennsport.

Självklart har jag ökat den. Men som jag skrev så funderade jag på att göra det tidigare men behövde nu inte det.

EazyLiving skrev:
Sen är det lite roligt att du nämner Bikes inställningar. Både Kim Jensen och en viss P. Sköld var inte ens i närheten av dessa rekommendationer på sina ZX-10'or under Sviestadrejset. :D
Som ytterligare en parentes, så kan jag nämna att jag skruvade bort mig lite och provade då Bikes inställningar på Anderstorp. Hojen gick som en skadeskjuten kustååm. Skruvade tillbaka mina gamla inställningar (dvs mycket hårdare på allt) och hojen gick, om inte bra, så mycket bättre. Tyckte jag åkte skithårt uppsatt, men under Sviestadrejset så fick jag tipset av Jensen att gå ännu hårdare och nu är hojen närmast perfekt.

Som en jämförelse med Bike, så har ni en riktig raceuppsättning för 85kg förare och en GSX-R 600 -04 här:
Gaffel: Släng ut 5-oljan och häll i 15-olja. Orginal är 130mm nivå. Öka denna till ca 85mm (mätt från toppen, utan fjäder och benen ihopskjutna). Komp 3/4 varv ut, retur 1/4 varv ut (måste helst kännas fram till exakt hur den skall stå). Fjädern dragen i botten, ca 25mm häng med förare på.

Bak: Retur 3 varv ut, komp 1/2 varv ut. Fjäderns spänns på tills hänget är ca 25mm med förare och i stort sett 0mm utan.

Dessa inställningar räcker till för att en glad amatör som mig ska slippa bli varvad av Miniin. :hihi

/Micke

För en glad amatör (riktig amatör) som ska ha hojen till banåka, gatåka samt att leka till och från gjorde Bikes inställningar underverk. Kanske inte den bästa inställningen för något av det, men en bra kompromiss som tillsammans med däcken gjorde att min hoj kändes bättre att åka på.

Att byta olja i gaffeln och grejjer... nää, det behövs inte tack....

//jaG

EazyLiving skrev:
Som en jämförelse med Bike, så har ni en riktig raceuppsättning för 85kg förare och en GSX-R 600 -04 här...
Vet du om det är samma gaffel/bakdämpare på 750:in?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back