Dunlop bakdäck!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
I början av säsongen köpte jag nya Dunlop Sportmax D 208 fram och bak, nu har man hunnit med 350-400mil och det börjar bli dags att byta bakdäcket efter alla slangningar och all spinnande då man försökt slanga och det inte varit tillräckligt med + grader.

Köpte dessa däck för ett mycket bra pris på hojdäck.se (960:- bak o ca. 800:- fram) men tyvärr finns de inte kvar då de verkar vara slut och även hört att de slutat tillverkas. Utgående modell därav det billiga priset.

Min fråga är vet ni vart jag kan få tag i ett Dunlop D208 i samma prisklass om inte vilket dunlop däck funkar att slänga på istället?

På däckonline.se så säljs Sportmax D208 nån tjuga mindre än Sportmax Qualifier men blir fundersam ifall det funkar att köra med Sportmax Qualifier bak och Sportmax D208 fram? För antar att Sportmax Qualifier är ett nyare och lite bättre däck.

Annars är jag jäkligt nöjd med Sportmax D208, funkar för min körning så får jag tag i ett för ett schysst pris så kör jag på det.

Har 1st Pirelli Supercorsa Pro framdäck, 1st Pirelli Supercorsa framdäck och Pirelli Supercorsa bakdäck liggandes som är slita på sidorna då de rullat på bana. Varför jag inte drar på dessa är att jag är lite fundersam ifall de är helt slut på sidorna och jag börjar mer och mer våga luta hojen i kurvorna och är rädd att de ska slitas mycket fort och korden börja komma fram. Mardrömmen är ju att det skulle bli punka mitt i en kruva. Visst chansen är kanske inte stor men jag vill inte testa. Annars finns det ett par 100mil att köra på dessa ifall de inte är för mjuka och tar slut snabbt.

Last edited:
Funkar kanon att köra med Qualifier ihop med d208. Kör själv med Qualifier rr fram och d208 bak.

Ingen risk att du kör slut sidorna på ett däck på landsväg.
Om inte däcket är ett sopslut dvs.
På gata så slits däcken på mitten och lite längre ut, oavsett hur inspirerat du kör.
Hur Pirelli Supercorsa är kan jag inte uttala mej om. Tänker mest fäste, temp mm.

Funkar kanon att köra med Qualifier ihop med d208. Kör själv med Qualifier rr fram och d208 bak.

Skönt o höra! ska väl försöka få iväg pirelli däcken så får det bli ett par nya Qualifier

Ingen risk att du kör slut sidorna på ett däck på landsväg.
Om inte däcket är ett sopslut dvs.
På gata så slits däcken på mitten och lite längre ut, oavsett hur inspirerat du kör.
Hur Pirelli Supercorsa är kan jag inte uttala mej om. Tänker mest fäste, temp mm.

Det är det jag inte vet, hur mycket där är kvar på sidorna. Mitten finns det bra med mönsterdjup.

Last edited:
Känn på sidorna, känns det kondomtunt så skippa dem, men kör du på landsväg är det nog ingen fara.

Känn på sidorna, känns det kondomtunt så skippa dem, men kör du på landsväg är det nog ingen fara.

Får göra det, kändes tunt sist, men dessa däck är ju så mjuka så vet inte ifall jag upplevde dem tunna för de är så mycket mjukare än ex dunlop däck.

Får göra det, kändes tunt sist, men dessa däck är ju så mjuka så vet inte ifall jag upplevde dem tunna för de är så mycket mjukare än ex dunlop däck.

Har du mönster kvar på sidan så är det nog lugnt,är det slätt skulle jag hänga på något annat.

Henrik

Vad är skillnaden med 55 i profil och 50 i profil när det gäller bakdäck?

Diablo supercorsa är ett skuret slicks, dvs det är en likadan gummiblandning som slicks. Det ska inte vara mönster så långt ut på sidorn, se bild.

Men det som är viktigast om du åker gata är att Supercorsadäcket är konstruerat för ett högre arbetsområde temeraturmässigt. Däcket ska klara aktiv körning på bana och samtidigt inte bli överhettat. Kör du på väg med detta däck så kommer du med stor sannolikhet inte få upp arbetstemeraturen för däcket kommer kyla sig för snabbt när du tuffar omkring på vägarna. Greppet kommer alltså inte finnas där när du kommer fram till en kurva, och slitaget kommer nog bli onödigt stort i mitten på däcket pga att det är ett mjukt däck.

Ánvänd Supercorsa om du har tänkt att köra bana, blir det bara gata så röstar jag på sälja!

p_20070402214007.jpg

Vad är skillnaden med 55 i profil och 50 i profil när det gäller bakdäck?

Höjden på däcket, alltså profilen.
Ändrar du profilen bak men inte fram så har du även ändrat cykelns telegeometri, dvs gaffelvinkel m.m. , även om det är lite så ger det effekter på stabilitet, styregenskaper m.m. som kanske ofta inte är märkbart för dig men det påverkar hur som helst eftersom vikt har flyttats från ett av däcken till det andra.

Last edited:
Väl talat Nitrous! :tummenupp (saknar röstningsknapp tyvärr...så jag ger dig tummenupp här ist)
Man skulle nästan kunna tro att du håller på med sånt här! :D

Och till dig Bullysmile: Kör som sagts inte tävlingsdäck på gata. Själv har jag just nu, ett set Dunlop Roadsmart på gathojen, och de har varit mkt bra. Jag har även kört en bandag med dem, och de håller i så bra man kan begära även där. SÅ jag är kanonnöjd med dem.
Tidigare har jag alltid kört 208RR på bana (innan jag gick över till Metzeler Racetech), och roadsmart är i princip lika bra som de gamla 208:orna i varmt och torrt, och definitivt mycket bättre i väta.
Så långt har däcksutvecklingen kommit.
Dessutom har ju roadsmart två gummiblandningar i sig, så att slitbanan i mitten är hårdare = bra för gata, och för det körsätt du beskriver ;)

Last edited:
Tack för svaren :) då låter jag dessa bandäck vara.

Mycket bra info ang. att det flyttar vikt från det ena däcket till den andra, men funkar det att flytta gaffelbenen lite högre upp på styrkronan.

Det jag undrar mest över skillnanden mellan 55 och 50 är toppfart (inte alls viktigt men bra att veta) samt om mätarn visar ännu mer fel då jag redan kör med ett kugg mindre fram så hastighetsmätarn visar lite för mycket, med 50 profil blir det ännu värre?

Tack för svaren :) då låter jag dessa bandäck vara.

Mycket bra info ang. att det flyttar vikt från det ena däcket till den andra, men funkar det att flytta gaffelbenen lite högre upp på styrkronan.

Det jag undrar mest över skillnanden mellan 55 och 50 är toppfart (inte alls viktigt men bra att veta) samt om mätarn visar ännu mer fel då jag redan kör med ett kugg mindre fram så hastighetsmätarn visar lite för mycket, med 50 profil blir det ännu värre?

Frågor frågor frågor! :)

1. Det flyttar inte någon vikt i egentlig mening att ändra chassiemåtten. Rent fysiskt har du inte flyttat nånting vare sig framåt eller bakåt.
Däremot har du, ändrat geometri och därmed beteende, och har du t.ex droppar benen i kronorna så har du även SÄNKT tyngdpunkten motsvarande.
Dock inte flyttat fram den. (ok...alla teoretiker, jag kan oxå geometri, och jaadå den flyttas fram - liiiite) Däremot är KÄNSLAN av tyngdpunktsförskjutningen samt ändrade styregenskaper rätt överväldigande, så att säga att du fått en helt ny hoj är oftast inte att överdriva.
Och har du droppat gaffelbenen så kommer däremot tyngdpunktsförskjutningen under inbromsning göra att du vid detta tillfälle lägger mer tyngd på framdäcket. Men bara då. Inte under en konstant fart, eller stillastående.
Detta kan lätt bevisas med två badrumsvågar, att viktskillnaderna knappt ens är mätbara i chassiinställningarnas bägge extrema motpoler.

2. Profil på däcket och hastighetsmätare... ja ett 50-profil är ju lägre än ett 55... vilket medför mindre omkrets.
Ett mindre hjul snurrar fortare och ja - det blir som att dreva ner.
Om detta sen motsvarar en kugg fram beror ju helt och hållet på vilken drevning man har, men generellt kan man säga att EN kugg fram brukar ändra utväxlingen med mellan 5 och 7%.
M.a.o ganska precis vad skillnaden mellan 50 och 55-profil gör.

Frågor frågor frågor! :)

1. Det flyttar inte någon vikt i egentlig mening att ändra chassiemåtten. Rent fysiskt har du inte flyttat nånting vare sig framåt eller bakåt.
Däremot har du, ändrat geometri och därmed beteende, och har du t.ex droppar benen i kronorna så har du även SÄNKT tyngdpunkten motsvarande.
Dock inte flyttat fram den. (ok...alla teoretiker, jag kan oxå geometri, och jaadå den flyttas fram - liiiite) Däremot är KÄNSLAN av tyngdpunktsförskjutningen samt ändrade styregenskaper rätt överväldigande, så att säga att du fått en helt ny hoj är oftast inte att överdriva.
Och har du droppat gaffelbenen så kommer däremot tyngdpunktsförskjutningen under inbromsning göra att du vid detta tillfälle lägger mer tyngd på framdäcket. Men bara då. Inte under en konstant fart, eller stillastående.
Detta kan lätt bevisas med två badrumsvågar, att viktskillnaderna knappt ens är mätbara i chassiinställningarnas bägge extrema motpoler.

2. Profil på däcket och hastighetsmätare... ja ett 50-profil är ju lägre än ett 55... vilket medför mindre omkrets.
Ett mindre hjul snurrar fortare och ja - det blir som att dreva ner.
Om detta sen motsvarar en kugg fram beror ju helt och hållet på vilken drevning man har, men generellt kan man säga att EN kugg fram brukar ändra utväxlingen med mellan 5 och 7%.
M.a.o ganska precis vad skillnaden mellan 50 och 55-profil gör.

Tack för ett riktigt bra svar :)

Då har man beställt ett Dunlop Sportmax Qualifier 180/55 bakdäck. :)
Körde med det både fram och bak förra säsongen på Ninjafightern jag hade och var jäkligt nöjd.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park