dunlop 207 RR, vibrerande bakdäck?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
satte på ett nytt bakdäck igår. var ute idag o körde 8 mil med det. jag har ett pilot sport fram som är väl inkört, men jag förstår inte varför mitt nya bakdäck vibrerar vid vissa nedlägg? är det så i början på ett nytt däck? ja kommer inte ihåg, och själv minns ja inte att michelinet gjorde så för mig...

det skakar inte så farligt, bara lite grann, jag ger mer gas och så reder det ut sig. men man undrar....

Dunlopdäck är har rätt hård stomme vad jag hört, kan det vara som så att det är vägen du känner?

Kolla så att däcket har "satt" sig ordentligt i fälgen runt om.

Kolla runt vid fälgkanten och jämför avståndet mellan kanten på själva däcket och fälg kanten.

Har vart med om nåt liknande själv faktiskt.

Asylum_Nakaza skrev:
satte på ett nytt bakdäck igår. var ute idag o körde 8 mil med det. jag har ett pilot sport fram som är väl inkört, men jag förstår inte varför mitt nya bakdäck vibrerar vid vissa nedlägg? är det så i början på ett nytt däck? ja kommer inte ihåg, och själv minns ja inte att michelinet gjorde så för mig...

det skakar inte så farligt, bara lite grann, jag ger mer gas och så reder det ut sig. men man undrar....

Ditt bakdäck har inte "poppat ut" ordentlig när du monterade det.
Se till och ta av hjulet, ta bort ventilen och sedan trycker du in däcksidorna(gummit närmast fälgen) från fälgbanan på båda sidor.
Ta sedan o blanda ut lite vatten med Yes diskmedel och pensla eller spruta runt om i skarven mellan däck/fälg. Så fort detta är klart så fyller du (utan ventil) upp däcket och (dset ska poppa till två gånger) och sluta inte förräns du har fått i mellan 3-3.1/2kilo.
Detta för att du ska vara säker på att stommen har tryckts ut hela vägen mot fälgbanans kant. Sedan är det bara o sätta tillbaks ventilen och justera trycket efter önskemål.

LYCKA TILL :tummenupp

däcket har poppat ut, så dom du säger. detta såg ja o undrade vad det var när det blev monterat...

michelinet var mjukare än dunlop-däcket. detta lade ja också märke till innan det blev monterat..

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back